ביה"ס לרפואה טבעיתבית הספר לרפואה סיניתביה"ס לתרפיות מגעלימודי פסיכותרפיה הוליסטיתבית הספר לאימון הוליסטי (קואצ'ינג) ו-NLP בית הספר לקורסי המשך למטפליםחטיבת לימודי רפואה מערבית ומדעיםסגל ההוראה
טיפול בתפישת המטאיזם™קורסי הכשרה והסמכה מקצועית

בואו נדבר על
העתיד המקצועי שלכם


זן שיאצו עקרונות יישומיים

זן שיאצו
עקרונות יישומיים

מאת שי מזרחי שלוחת חיפה

זן שיאצו עקרונות יישומיים בבואנו לחפש את הגישה היישומית הנכונה לטיפול זן שיאצו אנו נתקלים ברעיונות רבים התומכים זה בזה ומוסיפים זה לזה .
אך עוד לפני כן חשוב בעיני לשאול את השאלה הבאה: מהי המטרה העומדת מאחורי גיבוש עקרונות יישומים ? ומה יאפשרו אותם עקרונות ?

ובכן גיבוש צורת התנהלות לטיפול זן שיאצו מטרתה פשוטה ובסיסית : הנעת צ'י כלוא.
שיטת הזן שיאצו אומרת כי סימני המחלה ישתנו במידה וצ'י יחזור לנוע בצורה הרמונית . כאשר תנועה זו תתרחש כוחות התיקון והריפוי הטבעיים לגוף האנושי יחזרו לתפקד וההרמוניה תושב . לכן כשאנו באים לעצב עקרונות יישומיים לטיפול עלינו לחשוב כיצד יתאפשר מצב בו באמצעות הפעלת מגע נגרום לצ'י לחזור לתנועה תקינה והרמונית.

ברוח הזן עוצב הזן שיאצו ורוח זאת מבקשת מהמתרגל קפדנות בזמן התרגול על הפרטים הקטנים ביותר.קפדנות זו מקנה למתרגל נקודת מבט בה הגבולות בין הגדרת האני לבין הגדרת מה שאינו אני מעוצבים מחדש.
זן בודיהזם מבקש מהמתרגל לעסוק במצב בו הוא שרוי ברגע זה כאן ועכשיו .התמקדות זו מביאה את המתרגל לחווית טבעו האמיתי ולחווית טבעה האמיתי של המציאות . כדי ליישם עיסוק זה מבקשת השיטה מהמתרגל להתמקד בשלושת האלמנטים הבאים :

א. מנח הגוף : על המתרגל להיות ער למנח גופו בזמן התרגול בין אם הוא מתרגל דרך ישיבה,עמידה, הליכה וקידה ובין אם הוא מתרגל דרך שטיפת כלים ואיסוף צנוניות בגינה.העירנות והקפדנות לגבי מנח הגוף מפנות את תודעת המתרגל למימד החומרי והקבוע שבו הוא נמצא .

ב. הנשימה : הנשימה הינה ייצוג מוחלט של ההווה המתמשך. ערות לאויר שנכנס ולאויר שיוצא לאורך זמן ממושך ממחישה את יחסי הגומלין,את התלות ההדדית ואת האחדות בין פנים וחוץ. העירנות לנשימה מפנה את תודעת המתרגל אל המימד המשתנה שבו הוא נמצא , מצב של הווה מתמשך .

ג. קליטה חושית : בתרגול זן על המתרגל להיות ער למסרים המציפים את חושיו ממקורות חיצוניים לו ומתוכו עצמו . על פי הבודהיזם גם החשיבה נתפסת כחוש אליו מגיעות מחשבות בדיוק כמו הראייה אלייה מגיעות מראות. בעירנות אל המסרים המגיעים אל החושים אין כל נסיון לנתח ולהבין את המסרים , אין כל נסיון ללכוד ולבודד מסרים , אין כל נסיון לסנן ולהדחיק מסרים .יהיו אשר יהיו המסרים כאב ,עונג, מחשבה עגומה או הארה מטרת המתרגל היא לחוות את שלל המסרים בו זמנית ללא מעורבות מכוונת . עירנות אל הקליטה החושית מפנה את תודעת המתרגל אל האלמנטים שסובבים אותו ונושקים אליו.

ולסיכום : תרגול הזן מבקש מהמתרגל להיות ער בו זמנית אל הבסיס החומרי שבו , הבסיס המשתנה שבו ואל המסרים שמגיעים לתודעתו . עירנות זו על פי הזן הינה מצבנו הטבעי והבסיסי ביותר ותרגול של מצב זה הינו תרגול של הטבע המקורי שלנו . אין בזן כל הבטחה עתידית או רווח הטמון בצד הפעילות , הרווח הנובע מהתרגול הינו התרגול עצמו .
על פי תיאורית הזן התנאי הבסיסי ביותר ליצירת שינוי הינו תנאי הנוכחות המלאה ונוכחות כזו מתרחשת כאן ועכשיו, לא בשום מקום אחר ולא בשום זמן אחר.
טיפול שיאצו הינו מצב קיים ועכשוי המערב שני אנשים . נוכחות מלאה במצב המערב שני אנשים פירושה להיות ער לקיומי ולהיות ער לקיומו של האדם האחר במידה שווה.
לפי מסונגה טיפול שיאצו מתרחש כאשר העירנות לעצם המצאותי ולעצם הימצאותו של האדם האחר מוחלטת ועקב כך הגבולות מתמוססים. מן השניים מתהווה ישות אחת ,שלמה ודינמית אשר מניעה את הצ'י הכלוא ומחזירה אותו לתנועה תקינה והרמונית.

אם כך אנו באים לעצב עקרונות אשר יסייעו בידינו להפוך ערים למציאות הכוללת כפי שהיא מתרחשת במהלך טיפול שיאצו. ערים לעצם קיומינו וערים לעצם קיומו של המקבל.
הערות לעצם קיומי מתאפשרת בעקבות עירנות לנשימה ובעקבות עירנות למנח גופי המשתנה.
הערות לעצם קיום המטופל מתאפשרת בעקבות ריכוז במגע בין גופו לגופי .

העירנות לעצם קיומי :
העירנות לקיומי בזמן מתן טיפול שיאצו מתאפשרת בעקבות עירנות מתמדת למנח גופי ולנשימה שבי . שתי תכונות אלו מחברות לזמן הווה מתמשך : הריכוז באויר הנכנס ובאויר היוצא מתרחשים כל הזמן בזמן הווה, אין כל אפשרות להישאר עם חווית הנשימה הקודמת או לנתחה.