ביה"ס לרפואה טבעיתבית הספר לרפואה סיניתביה"ס לתרפיות מגעלימודי פסיכותרפיה הוליסטיתבית הספר לאימון הוליסטי (קואצ'ינג) ו-NLP בית הספר לקורסי המשך למטפליםחטיבת לימודי רפואה מערבית ומדעיםסגל ההוראה
טיפול בתפישת המטאיזם™קורסי הכשרה והסמכה מקצועית

בואו נדבר על
העתיד המקצועי שלכם


סטאז' ברפלקסולוגיה במתנ"ס מעלה אדומים עם משתתפי תוכנית עמיתים

סטאז' ברפלקסולוגיה במתנ"ס מעלה אדומים עם משתתפי תוכנית עמיתים

בחודשי קיץ , זכו תושבי מעלה אדומים שפקדו את המתנ"ס להיות עדים לתופעה יוצאת דופן: במסגרת פרוייקט משותף לתוכנית 'עמיתים' ומכללת רידמן, הגיעו 17 סטודנטים - מתמחים ברפלקסולוגיה לעיר מעלה אדומים על מנת להעניק שעה של רפלקסולוגיה ל - 17 מאנשיה. מיטות טיפול, מטליות לחות, שמנים ריחניים, המון כוונות טובות ויכולות טיפוליות ורפואיות באמתחתם.
חלק מהמטופלים שהשתתפו בפרוייקט, משתמשים בשירותיה של תוכנית 'עמיתים' - פרוייקט משותף למשרד הבריאות והחברה למתנ"סים. זו נועדה לשיקום חברתי של אנשים עם פגיעות נפשיות ולשילובם בקהילה, באמצעות עולם התוכן של המתנ"ס. מדובר באנשים שבעקבות פגיעה על רקע נפשי סובלים מבדידות חברתית ותחושה של היעדר משמעות. לעיתים קרובות הם מתקשים לצאת מפתח ביתם עקב תחושה של חוסר אנרגיה, בושה וחשש. הפרוייקט הנוכחי היה חריג בנוף הפעילויות המוצעות התוכנית והגשמתו הייתה רצופת קשיים והתלבטויות:
ראשית, עסקנו בשאלה - 'מה בין טיפול רפלקסולוגי ושיקום חברתי של נפגעי נפש?'. כרכזת של התוכנית במעלה אדומים הרעיון להקים פרוייקט כזה במתנ"ס סחף אותי בהתלהבות, אך טיעונים רציונליים שיצדיקו את הקשר בין הייעוד של התוכנית לבין טיפולים רפלקסולוגיים היו קלושים. תוכנית עמיתים שואפת לשילובם של נפגעי הנפש בקהילה על מנת לאפשר להם להיפתח למעגלים חברתיים שונים, שאינם ייחודיים לנפגעי נפש. היות ובמרכזו של הפרוייקט הנוכחי עמד הקשר הטיפולי בין המטפל/ת למטופל/ת, נראה היה שאין זה עולה בקנה אחד עם המגמה המרכזית של תוכנית 'עמיתים'. שנית, עלתה שאלת מקומה של ההיסטוריה הפסיכיאטרית של המטופל/ת. תוכנית עמיתים שואפת לחתור תחת המעגלים הסטיגמטים המקשים לעיתים על שיקומם של נפגעי הנפש. לכן אנו משתדלים להניח לכל האבחנות, והתוויות הפסיכיאטריות והפסיכולוגיות, על מנת לפתוח צוהר אל עולם שמעבר למחלה - עולם שלעיתים נסתר גם מעיני האדם עצמו שרגיל לתפוס את עצמו מבעד לעיניהם של אנשי המקצוע. היותו של הפרוייקט חלק מתהליך ההכשרה של הסטודנטים העלתה את השאלה האם יש ללוות את התהליך הטיפולי במישור הרפלקסולוגי גם מנקודת מבט פסיכולוגית או פסיכיאטרית. האם על המטפלים לדעת ממה סובלים המטופלים שלהם בשפה הפסיכיאטרית. האם זה חיוני ליעילותו של הטיפול הרפלסקסולוגי שהמטפל יידע אם לפני כ - 5 שנים אובחן המטופל כסובל מסכיזופרניה או מדיכאון. אם כן, אנחנו בבעיה.
בתוכנית עמיתים אנחנו מאפשרים למשתתפים לקבוע את הקצב, הצורה והתוכן של החשיפה. אם הוא מחליט לספר על משבר שהיה לו ולא לכנות אותו בשם זה או אחר, כך יהיה. האם ניתן יהיה לשמור על רוח הדברים מבלי לפגוע בתהליך הטיפולי ובתהליך ההכשרה של הסטודנטים?

בעזרת התבונה והפתיחות של ראש הפרוייקט ברידמן - כרמלה, הצלחנו לגבש תוכנית פעולה שתהלום הן את צרכי הסטודנטים והן את צרכי תוכנית עמיתים. קבוצת המטופלים כללה משתתפים מתוכנית עמיתים, מספר אנשי צוות של המתנ"ס, מטופלת אחת הסובלת מנכות פיזית שהגיעה דרך יד שרה ומספר נשים מהסטודיו המופעל ע"י המתנ"ס. באופן זה נבנתה קבוצה הטרוגנית של ערב רב של אנשים שהגיעו ממקומות שונים עם בעיות שונות. משהו בקבוצה הזו שהתייצבה באדיקות כל יום שלישי, אפשר לראות עד כמה מאחורי כל ההגדרות והאבחנות כולנו בני אדם עם זוג כפות רגליים ורצון עז לסבול פחות ולהיות מאושרים יותר. כך, הצליח הפרוייקט המיוחד הזה לענות על אחת מהשאיפות המהותיות של תוכנית עמיתים עוד לפני שהתחלנו בעבודה - לראות את האדם שמעבר למחלה, להבין ולהפנים את המסר שנישא באופן ברור כל-כך במפגש שבין כפות הרגליים לכפות הידיים - בסופו של דבר כולנו דומים באיכויות האנושיות הבסיסיות שלנו.
בנוסף, על אף שבמרכזו של הפרוייקט עמד הקשר הפרטני שבין המטפל/ת למטופל/ת, 18 אנשים, בעלי רקעים שונים נפגשו אחד לשבוע במשך 10 שבועות, המתינו לטיפול שיחל, והחליפו רשמים לאחר סיומו. כך, מבלי ממש להתכוון, נוצרה אינטראקציה בין משתתפי תוכנית עמיתים למשתתפים האחרים בפרוייקט, וניצנים של שילוב או לפחות של פוטנציאל כזה, החלו מבצבצים ומתפתחים ככל שחלפו הימים.

בנוגע לסוגייה השנייה שעסקה בשאלה - 'עד כמה לערב את הסטודנטים בהיסטוריה הרפואית ובעבר הפסיכיאטרי של משתתפי עמיתים?' החלטנו לנסות ולשמור על דרך האמצע. מחד, השתדלנו לא לגולל מראש את סיפור חייו/ה של המשתתף/ת ולא להעביר אינפורמציה על אבחנתו/ה ועברו/ה. מאידך קשר של אמון שנוצר בין המטפלים למשתתפים, איפשר מעבר די חופשי של האינפורמציה הרלוונטית.