ביה"ס לרפואה טבעיתבית הספר לרפואה סיניתביה"ס לתרפיות מגעלימודי פסיכותרפיה הוליסטיתבית הספר לאימון הוליסטי (קואצ'ינג) ו-NLP בית הספר לקורסי המשך למטפליםחטיבת לימודי רפואה מערבית ומדעיםסגל ההוראה
טיפול בתפישת המטאיזם™קורסי הכשרה והסמכה מקצועית

בואו נדבר על
העתיד המקצועי שלכם


Shang han Lun - מהפכת Zhang Zhong Jing / דוד ויז'נסקי

 מהפכת  Zhang Zhong Jing/ דוד ויז'נסקי

 
Shang han Lun -  מהפכת Zhang Zhong Jing / דוד ויז'נסקידיון ב-Shang Han Lun אינו דבר פשוט.  בהתעסקות עם ספרים עתיקים שנכתבו ברוח תקופה מסוימת קיימת תמיד הסכנה שנלביש עליהם אנו הקוראים המודרניים את הפרשנות הפרטית שלנו הנגזרת מהתרבות בתוכה גדלנו וכך נעוות את כוונתו המקורית של המחבר. ואולם זהו גם הכוח והיופי של ה- Shang Han Lun וכמו כל ספר קלאסי אמיתי הוא ניכן ברבדים רבים ובמשמעויות מגוונות המהדהדות בצליל שונה בהתאם לנקודת מבטו של הקורא.  

מבחינה היסטורית,  מהווה ה-Shang Han Lun נקודת מפנה בתולדות הרפואה הסינית בהפיכתה מאוצר בלתי נדלה של ידע קדום, עקרונות פילוסופיים נשגבים ותובנות מעמיקות לתורה רפואית מוצקה שהושתתה על מודלים סדורים ו"מדעיים" עם כלים רפואיים המותאמים לעקרונות טיפוליים ברורים.   יחד עם זאת, הערך העצום של ה-Shang Han Lun  נעוץ ביכולתו לעשות את הצעד קדימה אל עבר עולם הרפואה המעשי מבלי להינתק אפילו במעט מהרעיונות הנשגבים ומהראייה הקוסמולוגית המשתקפים מתוך ה"קיסר הצהוב" , "ספר התמורות",  "האיכר השמיימי" וקלאסיקות נוספות שקדמו לו. מקריאה מעמיקה ומדוקדקת של הספר ומעיון ב- 112 המרקחות המהוות את עיקרו, נגלים לעיני חוקר ה-Shang Han Lun לא רשימות סתמיות של צמחים ומינוניהם כי אם עולם עשיר של מחשבה סינית הממקם את האדם בתוך המכלול השלם של הטבע. יכולתו של ה-Shang han Lun לנווט בין ארציות פרקטית לבין שמימיות קוסמית היא הישגו הגדול ביותר.

שם הספר- משמעות צרה ומשמעות רחבה

המשמעות הצרה: השם Shang Han Lun עורר מחלוקת בקרב פרשני הספר במשך שנים אחרי כתיבתו.   התרגום הישיר "דיון במחלות קור" ניתן להבנה פשוטו כמשמעו במיוחד לאור העובדה שכותב הספר חי בצפון סין וטיפל ברבבות חולים שסבלו מפגעי מזג האוויר הקר ששרר שם.  הגיוני להניח שמרבית חוליו של מחבר הספר, Zhang Zhong Jing הגיעו אליו עם הסימנים הידועים של חום וצמרמורות, כאבי צוואר, שלשולים והקאות ויתר סממני גפ"ח קור.   ועם זאת תוך כדי קריאה מסתבר עד מהרה כי תחומי העיסוק של הספר מתפרסים על פני יריעה רחבה בהרבה וכוללים מגוון שלם של פתולוגיות כגון חום, לחות, יובש, חוסר QI חוסר דם, חוסר Yin וחוסר Yang ובעצם את מרבית הסינדרומים הידועים. מסיבה זו עלה הצורך בהגדרה רחבה וכוללנית יותר לשם הספר.

המשמעות הרחבה: המשמעות הרחבה של המושג "פגיעת קור"  מתייחסת לאו דווקא להשפעה הישירה המוכרת לנו על רמת ה-Wei Qi של הגוף  אלא לטווח רחב בהרבה של השפעות פתולוגיות שהמכנה המשותף להם הוא פגיעה בזרימת ה-QI התקינה  של שכבה. 

מה-Shang Han Lun עולה כי כל אחת משש השכבות מתאפיינת בזרימת Qi בעלת אופי, עוצמה וכיוון ייחודיים אשר קובעים את התפקיד הספציפי שלה במערך הפיזיולוגי הכולל. כאשר מבינים את אופי הזרימה של ה-Qi בשכבה בזמנים של בריאות קל גם להבין ולצפות את התגובות הפתולוגיות במקרה של חדירת פתוגן לשכבה.   עיקרון זה מאפשר את השימוש הקליני במודל שש השכבות ככלי אבחוני ממדרגה ראשונה.

 אופי זרימת הצ'י בשכבות והקשר למחזורי הזמן

חשיבה במושגים של רפואה סינית פרושה חשיבה במימד הזמן וזאת בניגוד לחשיבה על פי מימד המרחב אליה הורגלנו תמיד. אחת מפעולות "ההסתגלות" שנדרשות מאתנו בבואנו לעסוק ברפואה הסינית היא ההסתכלות על תופעות שונות במושגים של "מתי" הם מתרחשים ולא "היכן". בבסיס ההבדל הזה עומדת ההנחה כי יצורים חיים כבולים לאותם שינויים מחזוריים המנהלים את הטבע בתוכו הם חיים.    מחזורים אלה, כידוע, קיימים במספר רמות מחזור היום, החודש, השנה ואפילו מחזורים של 10 ו-12 שנים.  הסינים בניסיון להגדיר חוקיות אחת (בהתאם לעקרון הדאו) שמאחדת את כל מחזורי הזמן השונים פיתחו את תיאורית הגזעים והענפים המחלקת מחזורים אלה לפרקי זמן קבועים שמתאפיינים באלמנט דומיננטי, אנרגיה אקלימית ספציפית, ויחס מסוים בין כוחות ה-Yin וה-Yang.  ניתן לומר כי בכל אחד מפרקי הזמן הללו זורם ה-QI בצורה ובכיוון ייחודיים. לדוגמא בפרק הזמן המתאים לענפים הארציים Yin, Mao, ו-Chen   עולה הצ'י בתנועה של פריצה מה-YIN החוצה אל ה-YANG, בפרק הזמן Si, Wu ו-Wei הוא זורם בתנועה של פריקה ושחרור, ב-Shen You ו-Xu הוא נאסף ומתכנס עם כיוון ברור כלפי מטה, ובפרק הזמן המתאים לענפים Hai, Zi ו-Chou נמצא הצ'י בפאזה של אגירה והתחדשות.

שש השכבות נתפסות לפעמים כמודל המחלק את הגוף לאזורים אנטומיים מוגדרים והמתאר מהלך התקדמות של מחלה ממקום שטחי בגוף למקום עמוק. זוהי דוגמא להסתכלות "מרחבית" צרה. לחילופין, ניתן, כפי שעשה Zhang Zhong Jing לראות את שש השכבות כמודל "טמפוראלי" הפועל על פי תכתיבים של זמן, ובאופן ספציפי כמנגנון פיזיולוגי המתאים את גוף האדם אל השינויים המחזוריים של הטבע.

בבסיס התפיסה של ה-Shang Han Lun עומדת ההנחה כי שש השכבות מהוות שיקוף של שניים עשר הענפים הארציים וכי בכל אחת מהן זורם ה-Qi בכיוון ובאיכות זהה לזו של הענפים הספציפיים המתאימים לה.  השקפה זו באה לידי ביטוי במבנהו המיוחד של הספר שבו כל פרק עוסק בשכבה אחרת ובסוף כל פרק מייחד המחבר פסקה לדיון ב- "Yun Qi" של השכבה שמשמעותו התאמה לפרקי זמן.  מקטע זה נזנח לעיתים קרובות ע"י קוראים בטוענה שגויה כי אין הוא תורם מידע מעשי כל שהוא. למעשה, ישנם שתי סיבות לחשיבותו העצומה:  ראשית התרומה להבנת המבנה האנרגטי "העונתי" של השכבה ושנית, מתן כלי בידי המטפל המאפשר לו לדעת את הזמנים המועדפים לטיפול בכל שכבה.

בפועל, לכל שכבה משויכים שלושה ענפים ארציים:  

Tai Yang מתאימה לענפים הארציים Si Wu Wei   
Shang han Lun -  מהפכת Zhang Zhong Jing / דוד ויז'נסקי

 ועל כן איכות ה-Qi שלה מקבילה לאיכות הקיץ. איכות זו מיוצגת בצורה סכמאטית במבנה ההקסגרמות המתאימות לשלושת ענפי ה-Tai Yang. השליטה המוחלטת של הקווים היאנגים השלמים בהקסגרמות אלה מעידה על איכות השכבה שבמצב תקין תהיה מלאה ב-Yangqi ונוזלים הזורמים בעוצמה מתחת לפני העור ומשתחררים באופן תמידי החוצה דרך הנקבוביות.  איכות אנרגטית זו מבטיחה את יעילותה של שכבת ה-Tai Yang כקו ההגנה הראשון של הגוף. הקווים המקוטעים הייניים המבצבצים מלמטה מייצגים את הזרע הייני שעולה ונפגש עם ה-Yang השליט. למבנה המיוחד הזה ניתן לייחס שני רבדים של משמעות. ראשית, הוא מדגים את העיקרון הבסיסי בחשיבה הסינית לפיו הגעה לשיא תמיד מבשרת על הופעת העיקרון ההפוך, קרי שיא הקיץ מבשר על התקרבות החורף ושיא הפעילות על תקופה עתידית של מנוחה סטטית. רובד המשמעות השני מתייחס למבנה השכבה עצמה. אזור הפעילות או שטח השיפוט של ה-Tai Yang מתפרס על פני האזורים היאנגים ביותר בגוף הראש, האזור שבין העור והשרירים, הגב העליון והעורף.  האופי הכללי הנ"ל של השכבה ואזורי השליטה שלה באים לידי ביטוי במבנה הכללי היאנגי של ההקסגרמה.  בתוך מבנה זה קיימים גם הקווים הייניים האינדיבידואלים בחלקו התחתון שמייצגיים פעילות יינית בתוך המרחב היאנגי.  הכוונה היא ל-Qi המזין (Ying Qi) המספק בסיס ייני איתן לפעילות ההגנתית של ה-Wei Qi.  התנועה הנמרצת של Qi ונוזלים בשכבה תלויה איפה באיזון העדין בין כוחות ייניים ויאנגים בדיוק כפי שמחזור המים בטבע נשלט ע"י כוחות אידוי ושקיעה.  ניתן לומר אם כן, כי שכבת ה-Taiyang בנויה מכוחות ייניים (Ying)  וכוחות יאנגים (Wei) הפועלים יחדיו באזור שמטבעו הוא יאנגי. פגיעה בשכבה פרושה התנחלות של גורם פתוגני קר המשבש את התנועה היאנגית הפורקת של ה-Tai Yang ולמעשה גורם לה לאבד את איכות הקיץ.

Yang Ming מתאימה לענפים הארציים Shen You Xu
Shang han Lun -  מהפכת Zhang Zhong Jing / דוד ויז'נסקי 

זוהי התקופה של הסתיו.  בפרקי זמן אלה נמצא ה-Yang Qi במגמה ברורה של התאספות למקום אחד והתכנסות פנימה אל תוך שכבות ה-Yin העמוקות. ההקסגרמות המתאימות לענפי ה-Yang Ming מציגות את העלייה ההדרגתית של ה-Yin מדרגה של שני קווים מקוטעים (Shen) ועד לחציית קו האמצע של ההקסגרמה עם ארבעה קווים מקוטעים(Xu) ובאופן סימבולי הדגמת תהליך השקיעה של כוחות ה-Yang הקיציים אל תוך מעמקי ה-Yin, תהליך שגורר עמו שינוי אקלימי של התקררות והתייבשות. שכבת ה-Yang Ming החולשת בעיקר על מערכת העיכול (איברים St  ו-LI)  מגייסת איכות אנרגטית זו כדי להפנות בחוזקה חומרי פסולת גסים והצטברויות של חום כלפי מטה והחוצה מן הגוף. אובדן האיכות ה"סתווית" של השכבה, או שיבוש הפעולה המורידה והמכנסת ישאיר את ה-Yang Qi בחוץ ויגרור את מחלות החום העוצמתיות המוכרות לנו.

Shao Yang מתאימה לענפים הארציים Yin Mao Chen.
Shang han Lun -  מהפכת Zhang Zhong Jing / דוד ויז'נסקי 

עונת האביב היא תקופת העלייה של ה-Yang מתוך ה-Yin.  זרימתו החוצה של ה-Yang Qi כרוכה בהתגברות על הריסון הטבעי המופעל עליו מצד הכוחות היינים החורפיים שמתוכם הוא פורץ.  מצב זה, בו קיים פוטנציאל תמידי של התנגשות בין הכוחות המרסנים של ה-Yin והכוחות הפורצים של ה-Yang מחייב קיומו של תנאי חשוב והוא - זרימה חלקה של Qi. תכונה זו עומדת בבסיס הפעולה התקינה של שכבת ה-Shao Yang  וקשורה גם להגדרתה כציר הפועל בין שתי השכבות היאנגיות האחרות Tai Yang ו-Yang Ming שהאחת פונה כלפי חוץ והשניה כלפי פנים.  ניתן לדמות את תנועותיהן ההפוכות של שתי השכבות הללו לדלת נפתחת ונסגרת.  פתיחה משמעותה הפניית ה-Yang Qi אל הרבדים השטחיים של הגוף והדיפת הפתוגן החוצה דרך הנקבוביות של העור. סגירה - הפניית ה-Yang Qi כלפי מטה וסילוק הפתוגן החוצה דרך פתח העיכול.   אם להמשיך את מטאפורת הדלת ניתן לקבוע כי הציר הוא המרכיב שמאפשר לשתי הפעולות הבסיסיות הללו של הדלת, פתיחה וסגירה להתרחש בתאום נכון.   דלת "חורקת" או: "ציר לא חלק"  יניבו פתולוגיות הקשורות הן לפתיחתה והן לסגירתה.  במונחים של שכבות,  פתוגן החודר לשכבת הציר דהיינו ל- Shao Yang יוליד סימפטומים השייכים לשתי השכבות-Tai Yang ו Yang Ming.  

הרחבת מושג הציר:   מושג ה"ציר" אינו מוגבל רק לתאום בין פנים לחוץ אלא לכל מקום שבו קיימים כיווני זרימה קוטביים, כגון פיזור וכיווץ או העלאה והורדה.  תמונה קלינית אשר נזהה בה סימפטומים השייכים לשני כיוונים נגדיים תרמז על מעורבות של פתולוגיית Shao Yang. 

שתי התכונות המרכזיות של ה-Shao Yang הן אם כן 1.  הרמון.  2.  תנועה חלקה. למעשה, ניתן לראות כי האחד נובע מהשני.  יחסים הרמוניים תקינים בין Yin ו-Yang הם הערובה לתנועה חלקה של Qi, דם, נוזלים או כל דבר אחר. במקרה וכוח ההנעה היאנגי חלש מדי אז הכוחות המרסנים היינים משתלטים והתנועה נעצרת. לחילופין כאשר המטוטלת נוטה לכיוון ההפוך וכוחות ה-Yang גוברים על ה-Yin התנועה תאבד את רכותה ותהפוך תזזיתית וחורקת.  

הענפים הארציים Yin Chen Mao  החולשים על שעות ה-Shao Yang שבין סוף ה-Yin (שלוש בבוקר, סוף החורף) ותחילת היאנג (תשע בבוקר, אביב) מבטאים, איפה, את המאבק הסמוי המתחולל בין ה-Yin וה-Yang תוך כדי התחלפותם ומכאן את מהות השכבה.

 שכבות ה-Yin

שלוש שכבות ה-Yin  חולשות על מקטע הזמן שבין הענף Hai לבין הענף Mao המייצג בקירוב את כל תקופת החורף כולל שלבי היציאה הראשוניים אל האביב.  בתקופה זו נפתחים הקרביים היינים כדי לקלוט פנימה את האנרגיה היאנגית (שעד אותו רגע שהתה בחוץ) וזאת במטרה לתדלק מחדש את המערכות הפנימיות המותשות ולתגבר אותן לקראת המחזור היאנגי הבא.  השכבות הייניות מייצגות את הבסיס האורגני החבוי לכל ביטויי החיים הפעילים. את שלושתן ניתן באופן גס לחלק לשתי מערכות תפקודיות עיקריות -  שמיים מאוחרים ושמיים מוקדמים. הראשונה כוללת את שכבת הTai Yin- והיא אחראית על ייצור ואספקה שוטפת של Qi, דם וחומרים אחרים הדרושים לתמיכה בתפקודים יום יומיים כגון תנועה, עיכול, נשימה ופעילויות מטבוליות אחרות.  המערכת השנייה העמוקה יותר כוללת את שכבות ה-Shao Yin וה-Jue Yin. המתפקדות כמעין תוכנית מתאר המספקת את התשתית הבסיסית לתפקודים הפוסט-נטאליים של הגוף. מערכת זו מכילה גם את האינפורמציה התורשתית והמולדת שתקבע את דרכו של האדם מרגע היוולדו ועד יום מותו. 

Tai Yin מתאימה לענפים הארציים Hai Zi Chou
Shang han Lun -  מהפכת Zhang Zhong Jing / דוד ויז'נסקי 

שלושת ענפים אלה ממוקמים במקטע הייני ביותר של המחזור ומייצגים את תקופת שיא החורף. שלוש ההקסגרמות המתאימות לענפים האלה מתאפיינות בקווים המקוטעים הרבים המרכיבים אותן.  אלה מייצגים את התכונות הייניות של פסיביות, כניעות ויכולת ספיגה.  התכונה האחרונה מהווה את הנדבך החשוב ביותר בפעילותה של שכבת ה-Taiyin שעיסוקה העיקרי קליטה של מזון ואוויר והפקת אנרגיה מתוכם. ניתן לדמיין את שכבת ה-Taiyin כמעין פס ייצור בלתי פוסק שככל שדברים נספגים פנימה כך היא חייבת להתמירם ולהעבירם הלאה.  על מנת שתהליך זה יהיה יעיל דרושים, בנוסף ליכולת הספיגה שצוינה לעיל, עוד שני תנאים. האחד,  אנרגיה יאנגית שתפעל על המסה היינית הספוגית הזו, תפיח בה חיים ותניע קדימה את תהליך ה-TNT , תהליך שתלוי בכינוס ה-Yangqi אל תוככי ה-Yin בזמן הנכון (קרי בפרקי הזמן המתאימים לענפים Hai Zi Chou). לתנאי השלישי ניתן לקרוא בשם "עובי". מערכת אשר באופן שוטף סופגת פנימה חומרים ומעבדת אותם חייבת מינימום של קיבולת.  אדמה "עבה" היא אדמה עם פוטנציאל פוריות.  אחד הדרכים לבדוק את מצב שכבת ה-Taiyin אצל מטופל היא לצבוט את שיפולי בטנו ולחוש את עובי הבשר.  בטן דקה מדי מעידה על חולשה של Taiyin ויכולת ספיגה ירודה.  רעיון זה בא לידי ביטוי בהקסגרמה Kun המסמלת אדמה ,קבלה ואת אזור הבטן בגוף, ומקבילה לענף הארצי Hai. הקסגרמה זו, היינית ביותר מבין ה-64, מהווה הכפלה של הטריגרמה Kun (The Receptive) מה שמעניק את תחושת העובי לאדמה.  מאפיין צורני נוסף של ההקסגרמה הוא מספר החורים הרב שמנקבים אותה מה שמאפשר (מבחינה מטאפורית) את חלחולם הקל של חומרים פנימה. הדבר דומה לאדמה מעובדת שהפכוה במחרשה וכתוצאה מכך נפחה גדל והיא נהיית אוורירית ופורייה.

Shao Yin מתאימה לענפים Zi Chou Yin
Shang han Lun -  מהפכת Zhang Zhong Jing / דוד ויז'נסקי 

מיקומם של שלושת ענפים אלה הוא בעל משמעות מיוחדת. הענף הראשון של השכבה Zi מתאים להקסגרמה Fu המכילה קו יאנגי אחד בודד מתחת לחמישה קווים יינים. המשמעות היא תחילת הופעתו של ה-Yang. שלב זה של התחלפות ה-Yin ב-Yang הוא קריטי והוא הזמן בו הרמוניה טובה בין שני כוחות הפוכים אלה מקבלת חשיבות עליונה. איכות ה-Qi המיוחדת השוררת בפרק זמן זה באה לידי ביטוי גם בתקופת ה-"Jieqi" העונתית המתאימה ששמה Dong Zhi ומשמעותה "שיא החורף" הזמן בו ה-Yin בטבע מגיע לנקודה קריטית ומקבל את ה-Yang לחיכו.  על-פי ה-Yijing בתקופה זו חשוב לעצור מכל פעילות כדי לאפשר לטרספורמציה העדינה הזו להתרחש באין מפריע.  שכבת ה-Shaoyin מגלמת במהותה את העקרונות הללו. היא מהווה את הבסיס העמוק ביותר לכל כוחות ה-Yin וה-Yang השונים בגוף ואוצרת בתוכה את הפוטנציאל הפרה-נטאלי לפעילויות אלה.  כמו-כן היא משמשת כציר השומר על האיזון העדין בין Yin ו-Yang ועוסקת בבעיות הקשורות במפגש בין הכוחות הדואליים האלה. דוגמא טיפוסית לפתולוגית Shao Yin היא בעיות הקשורות בהתעוררות והרדמות, שתי פעולות הכרוכות במעבר דרך השלב הקריטי של התחלפות כוחות ה-Yin וה-Yang. כל אחד יודע שבעת הרדמות ישנו צורך לרוקן את הראש ממחשבות ולהפסיק כל פעילות מנטאלית ופיזית אחרת יקשה הדבר מאד על חילופי ה-Yin וה-Yang.

 Jue Yin מתאימה לענפים  Chou Yin Mao
Shang han Lun -  מהפכת Zhang Zhong Jing / דוד ויז'נסקי

 

מבחינת מיקומה במחזור המעגלי שכבת ה-Jueyin חופפת ברובה ל-Shaoyin אלא שהיא הולכת צעד אחד נוסף קדימה לכיוון ה-Yang. בהקסגרמה היאנגית ביותר מבין השלושה, זו המתואמת לענף  Mao ניתן לראות כי הקווים היאנגים חוצים את קו האמצע של ההקסגרמה בכיוון מעלה וע"י כך "מתגברים" באופן סימבולי על הכוחות היינים מתחתם היו קבורים. המעבר מהמצב הסטטי של ה-Shaoyin שבו כוחות ה-Yin וה-Yang שקולים אל מצב אקטיבי שבו כוחות ה-Yang הספונים עמוק בתוך תוכי ה-Yin מבצעים את פריצתם הגדולה החוצה, הוא שמאפשרת התחלה של מחזור חיים נוסף.  תוך נאמנות לעקרון היסודי של הרפואה הסינית, השכבה הסופית במחזור - זו שסוגרת את מעגל החיים, היא גם זו שפותחת מעגל חדש.

תנועת ה-Qi בשכבות

Shang han Lun -  מהפכת Zhang Zhong Jing / דוד ויז'נסקי


קראו עוד על לימודי רפואה סינית