ביה"ס לרפואה טבעיתבית הספר לרפואה סיניתביה"ס לתרפיות מגעלימודי פסיכותרפיה הוליסטיתבית הספר לאימון הוליסטי (קואצ'ינג) ו-NLP בית הספר לקורסי המשך למטפליםחטיבת לימודי רפואה מערבית ומדעיםסגל ההוראה
טיפול בתפישת המטאיזם™קורסי הכשרה והסמכה מקצועית

בואו נדבר על
העתיד המקצועי שלכם


האם הילד שלי מוכן לכיתה א'?

הכניסה לכיתה א' היא מעבר לא פשוט שילדיכם נדרש להתמודד אתו. כדי שהמעבר יהיה לו קל יותר, מסתבר שאתם בהחלט יכולים לעזור לו. לעזרתכם כמה שאלות פשוטות וגם טיפים קלים ליישום שיעזרו לכם לשפר את היכולות המוטוריות של ילדכם לקראת כיתה א'


מאת: טל קבסה

המעבר מגן לכיתה א' לעיתים עלול להיות לא פשוט עבור ילדכם. המעבר ממסגרת משפחתית ועוטפת למרחב גדול, מקבוצה קטנה לגדולה, ההתנתקות מסביבה מוכרת ומתווכת להתמודדות עם סיטואציות חברתיות בסביבה לא מוכרת, הכניסה למקום חדש עם המון גירויים ודרישות חדשות - הצורך לווסת איפוק, לעמוד בזמנים, הצורך להתמודד עם עצמאות, למידה ופתרון בעיות, הדרישה שלא להתנועע אלא לשבת במקום אחד. כל כך הרבה שינויים נוספים.

 


לו אנו, המבוגרים, היינו נדרשים להתמודד עם שינויים כה רבים, ספק אם היינו מצלחים לגייס את עצמנו ולהתאים עצמנו בקלות. סביר להניח כי לפחות חלקנו היינו מחליטים לוותר. אך הילד שלכם, אינו יכול לוותר. הוא חייב למצוא את הדרך להסתגל ולשם כך עליו לגייס את כל הכלים, המיומנויות והיכולות שאותן רכש עד כה בשנותיו הראשונות.

את המוכנות לכיתה א' אנו בוחנים במספר תחומים, ביניהם: התחום המוטורי, התחום הרגשי, התחום הקוגניטיבי והתחום החברתי. במאמר זה נתייחס למוכנות המוטורית ובאמצעות מספר שאלות וכמה טיפים, נסייע לכם להבין למה הילד שלכם זקוק על מנת להתמודד ביתר קלות עם המעבר.

מהי מוכנות מוטורית ולמה זה חשוב?
על מנת שילדכם יוכל להשתלב היטב במשימות הנדרשות ממנו בכיתה חשוב כי ישלוט במיומנויות מוטוריות מורכבות. לצורך כך הוא זקוק לכוח בשרירי הרגליים, בשרירי הגו וחגורת הכתפיים ולמיומנויות של שיווי משקל. חוזקו של הגוף, היציבה הטובה והשמירה על תפקודי שיווי משקל יאפשרו לו לשבת לאורך זמן בכסא, לארגן את גופו לביצוע מיומנויות מוטוריות עדינות סביב שולחן, יגבירו את יכולת הריכוז והקשב שלו ויסייעו לתהליכי הלמידה. בנוסף, יאפשרו לו לבסס את מקומו במעגל החברתי, יעצימו את מעמדו בקבוצות המשחק (כדורגל, כדורסל) ואת בטחונו הפנימי העצמי.

כמה שאלות שיעזרו לכם:
על מנת שתוכלו להעריך האם ילדכם זקוק לסיוע בתחום המוטורי, הנה מספר נקודות להתבוננות:


• כיצד ילדכם רץ? - האם ידיו קרובות יחסית לגוף? האם ברכיו מתכופפות ומתנתקות מהרצפה? האם גופו זז לכל הכיוונים? האם במהלך הריצה הוא מצליח לשמור על שיווי משקל תוך שינויי כיוון? האם הוא מצליח לעצור בהתאם להוראה ולשמור על יציבות?

• כיצד ילדכם מטפס? - האם בעת הטיפוס הוא משתמש בידיים לטובת משיכת הגוף וברגליים לטובת דחיפת הגוף לשלב הבא בסולם? האם הוא מטפס לגובה?

• כיצד ילדכם קופץ? – האם הוא מכופף את ברכיו? האם הוא מנתק את הרגליים מהקרקע? נסו לשים לב, האם הוא קופץ ממקום גבוה? בהתקדמות? האם הוא קופץ מעל מכשולים?

• כיצד ילדכם עומד על רגל אחת? - האם הוא מנתק רגל אחת? האם מצליח לשמור על יציבות ועל ארגון גופני לכמה שניות? האם הוא מצליח באותו האופן לעמוד גם על הרגל השנייה?

• כיצד ילדכם עולה במדרגות? רגל רגל? אוחז במעקה? מבקש גם יד? האם הוא מרגיש בטוח לרדת במדרגות?

• כיצד ילדכם מדלג? - האם תוך הרמת הרגליים? ידיים ורגליים לסירוגין? האם הוא מדלג עם רגל אחת?

• האם ילדכם מסכים ללכת על קורה/שפת מדרכה? האם מצליח ללכת עקב בצד אגודל על קו ישר?

• כיצד ילדכם משחק בכדור? - האם הוא משתלב במשחקי כדור? מכדרר? זורק ותופס כדור? מצליח לכוון ולבעוט?

• האם ילדכם מרבה לרוץ או נמנע מתנועה? האם זז בכל מצב? אולי מחפש מקום להישען? האם רוכב על אופניים?

כמה רעיונות לפעילות
צירפנו מספר רעיונות עם אביזר אחד, שייסעו לילד שלכם לארגן את גופו, להתחזק ולבסס את מערכת שיווי המשקל:


• הדביקו פס איזולירבנד ארוך על הרצפה – אפשרי שיהיה ישר ואפשרי בצורת "אין סוף". שימו לב שבצורת ה"אין סוף" ישנו אתגר בנקודת המעבר בין שני העיגולים.

• תרגלו עם הילד באופן יומיומי: הליכה על קו באיטיות, הליכת עקב לצד אגודל, הליכה עם הידיים לצדדים, עם הידיים למעלה (אפשר לאחוז כדור או מקל תיפוף), מאחורי הראש – הקפידו על הליכה איטית, מאורגנת ושמירה על יציבה.

• הליכה תוך הרמת ברך אחת בכל צעד ושהייה של כמה שניות בעמידה.

• הליכה לאורך הקו עם הכדור בין הידיים, עמדו מולו והתמסרו בכדור תוך כדי הליכה מסירות חזה, מסירות 2/3, אם הילד רכש מיומנות כדרור שלבו מיומנות זו תוך כדי הליכה, שלבו הקפצות עד גובה המותן.

• בקשו מהילד לקפוץ לאורך הקו – שימו לב לכפיפת הברכיים ולניתוק הרגליים מהקרקע. שלבו ניתורים רצופים, קפיצות משני צידי הקו, ניתורים ועצירה.

• גוונו בהליכת דוב, הליכת סרטן, קפיצות צפרדע או ארנבת לאורך הקו.

• היו יצירתיים וחשבו על פעולות נוספות מאתגרות.



מעוניינים לשמוע עוד על רפואה הוליסטית לילדים במכללת רידמן?
לחצו כאן>>