בית הספר לרפואה סיניתביה"ס לרפואה טבעיתלימודי פסיכותרפיה הוליסטיתביה"ס לתרפיות מגעחטיבת לימודי רפואה מערבית ומדעים
לימודי אימון הוליסטי | קואצ'ינגקורסי הכשרה והסמכה מקצועית
ליווי וטיפול הוליסטי לילדיםלוח אירועים שנתי

גם לכם זה מרגיש נכון? השאירו פרטיכם כאן 

 

שלחו פנייתכם אלינו

תזונה סינית לעונת הסתיו

ממש כמו בעולם האופנה כשלכל עונה יש קולקציה משלה, לפי הפילוסופיה הסינית גם התזונה שלנו צריכה להתאים לעונות השנה כדי שנרגיש בשיא האנרגיה והבריאות שלנו. קרן אסולין מגלה מה נכון לנו לאכול בסתיו הקרב ובא.

תזונה סינית לעונת הסתיולחיות בדרך הטבע
אחד העקרונות הבסיסיים שעליו מושתתת הפילוסופיה והרפואה הסינית היא דאו - שמשמעותו חיים עפ"י דרך הטבע. הסינים החכמים האמינו שאדם שיחיה בהרמוניה עם הטבע, עם שינויי האקלים והעונות, גופו ונפשו יעשו את השינויים ההדרגתיים בקצב ובכיוון הנכון, וכך יוכל לחיות בבריאות מרבית. כך גם בחירה של מזונות שמתאימים לעונה ולאקלים יסייעו לבריאותנו הפיזית והנפשית לעבוד בסנכרון עם הטבע.

עונות השנה מהוות מעברים אנרגטיים בין מצב של שיא הyin – חורף, דרך האביב שבו תנועת היאנג עולה ופורחת, בתקופה זו גם הצמחים נובטים והעצים מניבים פירות עד לשיא ה-yang – קיץ וממנו התכנסות אל הסתיו ,זמן הקציר והאסיף, לכיוון החורף, האגירה והמנוחה.

תזונה שעוקבת אחר חוקי הטבע בהתאם לדאו, היא זו המבוססת על אכילת מקומי שגדל באזור המגורים ובעונתו.

הסתיו - אלמנט המתכת
בסתיו מתחילה תנועת התכנסות פנימה, התכסות בבגדים חמים וחשבון נפש. זה זמן להיות יותר בבית, לסדר את הארון והחפצים, להיפטר ממה שלא צריך ולעסוק בפעילות גופנית פנימית יותר (כמו יוגה או צ'י-גונג). גם ביהדות זו התקופה של חגי תשרי שכוללים את ראש השנה ויום כיפור שהם ימים של סיכומים וחשבון נפש וכן את סוכות שהוא חג האסיף.

המתכת עוסקת בקשר עם החוץ, הטמעה שלו פנימה וכן ניקיון וסילוק הפסולת שאיננו צריכים החוצה. האיברים שמשויכים לאלמנט המתכת הם הריאות והמעי הגס. הריאות עוסקות בפיזור והפצה של הצ'י והנוזלים והמעי הגס בסילוק הפסולת מהגוף.

במצבים מאוזנים ובמטרה לעקוב אחר האנרגיה של הסתיו ולא להתנגד לה נרצה להשתמש במעט מזון חמוץ, מר ומלוח, טעמים שמורידים ומכווצים ויתמכו בתנועת ההתכנסות. המזון יהיה חם יותר ונבשל אותו זמן ארוך יותר על אש נמוכה. המזון צריך להיות עשיר יותר ולכלול דגנים, קטניות, זרעים וחלבון מהחי. אפשר גם להוסיף ירקות שורשיים של פטרוזיליה, סלרי, כוסברה, לפת, בצל ושום.

פתולוגיות של אלמנט המתכת
פגיעה רגשית באלמנט המתכת תתבטא באגירה כפייתית או בחוסר גמישות ויכולת לשחרר. אלו אנשים שיתקשו להחלים מפרידה או ממוות של אדם קרוב ונטייתם תהיה להתכנס פנימה עד למצב של עצב עמוק. כמו כן קושי עם גבולות ומסגרות (או צורך כפייתי בהם) והסימפטומים הפיזיים שלהם עלולים להתבטא, למשל, בקשיי נשימה ו/או עצירות. במקרים רבים ירגישו חנוקים ויתקשו להגדיר את המרחב האישי שלהם.

הטעם החריף המשויך למתכת מתאפיין בפתיחה ובפיזור ועוזר לתפקיד הריאות בפיזור ובהפצה של צ'י ונוזלים. נרצה לכוון אותו לאזור החזה על מנת ליצור תחושה של פתיחה ושחרור, אך לא נגזים אתו על מנת לא ליצור פיזור יתר בתקופה זו של אגירה והתכנסות.

הצבע שמשויך לריאות הוא לבן ומזונות שמיטיבים עם הריאות יכילו שורשים לבנים: קולורבי, לפת, צנון, בצל ושום, כמו גם פרחים שצורתם דומה לריאות: ברוקולי וכרובית.
הריאות מקבלות אנרגיה מהאוויר ונפטרות מהפסולת דרך העור והנשימה. המעי מקבל את המזון מהקיבה ונפטר מהפסולת דרך פתח המעי.

המעי הגס נחשב ברפואה הסינית והמערבית כהמשך של המעי הדק. הוא נקרא האיבר הלבן המטהר ומהווה את נקודת הטרנספורמציה והמיצוי האחרונה של האוכל.
להתרוקנות מצואה יש חשיבות רבה במניעה מפסולת ורעלים להישאר זמן רב בתוך הגוף ואף להיספג בדם. כמו כן ההתרוקנות נותנת תחושה קלילה ואנרגטית בגוף ומפנה מקום לדברים חדשים להיכנס מבלי להכביד.

ממש כמו הוצאת חפצים או בגדים שאיננו משתמשים בהם עוד מהבית, פינוי מקום אנרגטי ופיזי, ובעיקר שחרור יאפשרו לנו לעשות "let go" לכל החפצים, האנרגיות, הפסולת והרגשות שרק מכבידים עלינו ומרעילים אותנו.

בכדי לסייע לתהליך ההתרוקנות חשוב לצרוך סיבים תזונתיים אשר מגדילים את נפח הצואה, סופחים את שאריות המזון ומשפרים פריסטלטיקה.
סיבים תזונתיים ניתן למצוא במזונות המלאים כמו אורז מלא, חיטה מלאה, בשיבולת שועל, בסובין, בירקות ירוקים סיביים ובעיקר בקליפות הירקות.

לחלוח המעיים במקרה של יובש: זרעים ואגוזים, שמן זית, שמן קיק, שומשום (שמן, טחינה) בננה בשלה (לשים לב, בננה שאינה בשלה דיה תגרום לעצירות), מלון, מוצרי חלב (עדיף עיזים או כבשים בכדי לא לפגוע בטחול).

מזונות נוספים שעוזרים לעצירות: שזיפים שחורים (מרתח ו/או אכילת הפרי עצמו), משקה אלוורה, זרעי פשתן טחונים (חשוב להקפיד לטחון את זרעי הפשתן סמוך לאכילתם) פפאיה, קוקוס, שיבה, עלי סנה, שורש שן הארי.

בפתולוגיות של אלמנט המתכת בפרט חשוב להקפיד על פעילות גופנית ותרגילי נשימה, על מנת לעזור להכניס צ'י נקי לריאות ולשפר את הסירקולציה בגוף.

"אלו שלא יצייתו לחוקי הסתיו עונשם יהיה פגיעה בריאות, עבורם החורף צופן בחובו קשיי עיכול ושלשולים, לכן הם לא יוכלו לעזור לעצמם בתקופת האחסון של החורף". מתוך ספר הרפואה של הקיסר הצהוב: Nei Jing

אני מאחלת לכולכם שנה טובה,
שכל אחד ימצא את הדרך, את הדאו האישי שלו
באופן שיכניס שמחה ובריאות

קרן אסולין .Dip.CM- מטפלת ומרצה לרפואה סינית ושיאצו, מלמדת תזונה סינית תזונה סינית ומנהלת מגמת שיאצו במכללת רידמן.

 

X

גם לכם זה מרגיש נכון? השאירו פרטיכם כאן 

שלח
x