ביה"ס לרפואה טבעיתבית הספר לרפואה סיניתביה"ס לתרפיות מגעלימודי פסיכותרפיה הוליסטיתבית הספר לאימון הוליסטי (קואצ'ינג) ו-NLP בית הספר לקורסי המשך למטפליםחטיבת לימודי רפואה מערבית ומדעיםסגל ההוראה
טיפול בתפישת המטאיזם™קורסי הכשרה והסמכה מקצועית

בואו נדבר על
העתיד המקצועי שלכם


קשב וריכוז: מזווית אחרת/ טל קבסה

איך נעזור לילד שלנו להתמודד עם הפרעת קשב וריכוז? אם נבין כי הכל מתחיל מגיל אפס נדע כמה חשוב למצוא עבורו טיפול מוטורי משולב שיעזור לו לממש את מלוא הפוטנציאל הטמון בו


מאת: טל קבסה מנהלת התכנית: רפואה הוליסטית לילדים


הפרעות קשב וריכוז הן שם כולל למגוון לקויות וסימפטומים הפוגעים ביכולת התפקודית של הילד בתחומים רבים: בהתנהגות, במצבו הרגשי והחברתי, בתפקודו בלימודים ובחיי היום יום. למרות שהילד הוא הסובל העיקרי מן הפרעה הרי שהשפעתה רב מערכתית והיא פוגעת בתפקודו של התא המשפחתי הכולל ומעמידה הן את הילד והן אותנו, ההורים, באתגרים יומיומיים לא פשוטים. אז מה אפשר לעשות כדי לעזור לילד ולסביבתו הקרובה?



לחפש את הגורמים
קודם כל צריך לנסות להבין מדוע הילד שלנו סובל מהפרעת קשב וריכוז. מן הסתם אין מדובר בסיבה אחת אלא במכלול של גורמים שחלק לא מבוטל מהם קשור בתהליך הלידה ובאופן שבו התפתח הילד מבחינה מוטורית (תנועתית) בשנת חייו הראשונה. אם תהליך ההתפתחות המוטורית לא היה תקין ואיכותי עלולים להופיע אצל הילד שורה ארוכה של סימפטומים העונים להגדרה של הפרעת קשב וריכוז.


ישנם רפלקסים המתפתחים בשבועות מאוחרים מאד של ההיריון וכאלה המתפתחים רק במהלך הלידה עצמה בעוד העובר נסחט בתעלת הלידה. להתפתחות רפלקסים אלו או לאי-התפתחותם יש השפעה משמעותית ביותר על מגוון רחב של מיומנויות, כגון: התפתחות מערכת שיווי משקל, התפתחות יכולות קואורדינטיביות, בעיות בתפיסת מרחב וזמן, קשיי ארגון וכו'. מיומנויות אלה לוקות בחסר אצל ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז ולכן יש לעזור להם לרכוש אותן מחדש באמצעות טיפול המתמקד בקשיים גופניים, מוטוריים.


בעיות יציבה וטונוס שרירים
טונוס שרירי לא מאוזן הינו בסיס להתפתחות מוטורית לקויה וקרקע פורייה להתפתחות הפרעות קשב וריכוז. טונוס שרירי נמוך עלול לגרום להפרעות ברצף ההתפתחותי של התינוק שיובילו ליציבה לקויה, חולשה של חגורת כתפיים ועומס לא מאוזן על מערכת העצביםדי להתבונן ביציבתו של הילד על מנת להבין את מקור הקשיים.


קשיים אלו עלולים לייצר מגוון סימפטומים, כגון: עייפות מוגברת, אי נוחות בישיבה על הכיסא, אי נוחות גופנית הגורמת לכך שיש צורך לשנות תנוחה באופן תדיר, הפרעות בקשר עין יד הגורמות לכך שילד אינו מסוגל למשל להעתיק מהלוח, בעיות באחיזת עיפרון הגורמות לכך שהילד מתעייף בקלות ואינו מסוגל לבצע מטלות פשוטות כגון ציור או כתיבה וכו'. בנוסף נוכל לראות הימנעות מפעילות חברתית ספורטיבית עקב חוסר יכולת פיסית ואי לכך בעיות השתלבות חברתית.


זאת לעומת ילדים המציגים טונוס שרירי מוגבר יותר. אצל ילדים אלו נראה מתח שרירי גבוה הגורם למתח פנימי ולאי שקט גדולים מאד, לחוסר יכולת להרפיה ומנוחה, דריכות גבוהה עד כדי תוקפנות וצורך במציאת גורמי פורקן עוצמתיים כגון אלימות, הצקות ועוד.


אז מה ניתן לעשות?
אבחון מוקדם וטיפול מתאים יאפשרו לילד רכישת כלים נכונה ויכולת למימוש מלוא הפוטנציאל הטמון בו. שימו לב לאופן שבו הוא מתפתח תינוקכם מבחינה מוטורית: האם הוא מצליח להרים את הראש בשכיבה על הבטן? האם הוא מתהפך לשני הכיוונים? האם הוא מתחיל לזחול בטווח זמן תקין? היעזרו באיש מקצוע שיערוך מעקב נכון ואיכותי וייתן דגש על רכישת אבני הדרך המוטוריות ברצף הנכון, בחלונות הזמן הנכונים ובאיכות התנועה המדויקת.


מגוון רחב של טיפולים בהיבט המוטורי - על מנת להשיג את התוצאות הטובות ביותר יש לבצע אבחון יסודי ומעמיק ולהתאים את הטיפול לילד ולמצבו. ברפואה הוליסטית לילדים אנו בוחנים את כלל הגורמים הקשורים בתהליך התפתחותו של הילד לשם הבנת מקור הקשיים ומתאימים לו תוכנית עבודה ספציפית הכוללת לרוב יותר משיטת טיפול אחת. בדרך כלל תכלול התכנית ספורט טיפולי משולב, עבודת ויסות עצמי ועבודה קואורדינטיבית. התכנית פועלת לחיזוק הגוף והיציבה, שיפור המיומנויות המוטוריות, איזון מנגנוני שיווי משקל והגברת יכולת השליטה על הגוף- כל אלו משפרים לא רק את מיומנויות הקשב והלימוד כי אם גם את דימוי הגוף ואת הביטחון העצמי.