ביה"ס לרפואה טבעיתבית הספר לרפואה סיניתביה"ס לתרפיות מגעלימודי פסיכותרפיה הוליסטיתבית הספר לאימון הוליסטי (קואצ'ינג) ו-NLP בית הספר לקורסי המשך למטפליםחטיבת לימודי רפואה מערבית ומדעיםסגל ההוראה
טיפול בתפישת המטאיזם™קורסי הכשרה והסמכה מקצועית

בואו נדבר על
העתיד המקצועי שלכם


יציבות ומוביליות בעולם היוגה/רחל וילוז'ני

יציבות ומוביליות בעולם היוגה
מאת : רחל וילוז'ני', ראש מגמת היוגה



יציבות ומוביליות, מוביל ותומך, יציבה נינוחה, שהייה ותנועה, כל המושגים הללו מתארים את מערכת היחסים האינטימית והאינטראקטיבית הדרושה לשם התפתחות ותנועה.


יציבות ומוביליות בעולם היוגה/רחל וילוז'ניבכדי לדון בצמד המושגים יציבות ומוביליות אני רוצה להשאיל את המושג, מוביל ותומך שפגשתי ב"פיסיקה משפחתית", העוסקת בהתפתחות בזוגיות ובתוך מבנה משפחתי. בכל מערכת קשרים יש מישהו המוביל, האחראי לתכנון ולביצוע של מהלכים פיסיים ורגשיים ובן זוג התומך בהובלה ומסייע לה לצאת לפועל. בכדי לאפשר התפתחות ותנועה אנו זקוקים למישהו שיוביל את התנועה ומישהו שיתמוך וייתן כתף להובלה. שני מובילים הפועלים בו זמנית יובילו להתנגשות של אינטרסים ודרכי התנהלות, שני תומכים הפועלים יחד יהיו חסרים מנהיגות והובלה. החיבור בין מוביל ותומך חיוניים בכדי לאפשר התפתחות ותנועה.

מעניין להתבונן במערכות היחסים שלנו מתוך נקודת המבט הזו. כל החלטה מהקטנה ביותר כמו לרדת למכולת לקנות לחמניות ועד להחלטה לרכוש ספה או להחליט לאיזה מסגרת לימודים לרשום את ילדינו, דורשת שיתוף פעולה מורכב בו כל אחד מהשותפים להחלטה לוקח תפקיד שיאפשר את הביצוע שלה. אם אני ארד למכולת בעלי יתמוך בהחלטה זו בכך שישגיח על הילדים וישחרר אותי למשימה. באם אנו מעוניינים לרכוש ספה בעלי יוביל את המהלך בכך שייקח החלטה לגבי הנוחות היחסית של המוצר בעוד שאני אתמוך בו בכך שאלך עם ההחלטה ואבחר עיצוב וצבע שאינו חורג מהסטנדרטים של הנוחות אשר משמעותיים לבעלי. אף שלכאורה זה נשמע הגיוני זה אינו תמיד קל לביצוע, חיינו רצופים התנגשויות בין רצונות סותרים שבהן כל אחד מאתנו נצמד להובלה ואינו יודע לתמוך או ששני הצדדים נמנעים מהחלטה ובכך נשארים תקועים. לכל אחד מהתפקידים יש משמעות ואופי רגשי אחר, אולם בכדי להתפתח ולהתקדם בדרך הרוחנית עלינו ללמוד גם להוביל וגם לתמוך.

בדומה לכך, יציבות ומוביליות שתיהן הכרחיות בכדי לאפשר תנועה בגוף ברמה הפיסית וגם ברמה הרגשית. היציבות השולחת שורשים לאדמה מהווה את המצע התומך המאפשר לתנועה להתרחש. בתנוחות השונות חלק מהאיברים בגוף מספקים את היציבות, את ההשתרשות, בהן העבודה מבוצעת ברמה של השלד והן מהוות תמיכה לאיברים המעוררים את התנועה. האיברים שבהם מתרחשת התנועה בגוף, עובדים ברמה של השרירים: הם מתארכים, מתפתלים ומתהדקים בהתאם לכיוון התנועה הרצוי בתנוחה. בכדי לנוע הם נסמכים על היציבות שמספקים האיברים התומכים בתנועה.

לדוגמא: בהתארכות הזרועות בתנוחת המשולש, אוטיטה טריקונאסנא, היד התחתונה תספק את היציבות ותאפשר את המוביליות, את תנועת ההתארכות ביד העליונה. בכדי לייצב נאריך את עצמות הזרוע והאמה התחתונה מטה לכיוון כף היד והשכמה תתארך יחד עימה כלפי מטה, כך תהווה בסיס יציב ותומך לתנועת ההתארכות של הזרוע העליונה. בזרוע העליונה תבוא השכמה לכיוון השדרה ותאפשר לשרירי הזרוע להתארך ולנוע כלפי מעלה. באופן זה ניצור מתיחה אינטנסיבית ומאוזנת של הזרועות אשר תאפשר פתיחה טובה של בית החזה. הארגון של הגוף בתנוחות היוגה הינו מורכב ומעניין. ברמות מעודנות יותר של תרגול נעבוד עם העצמות בכדי לייצב את הזרוע ועם השרירים לכיוון הנגדי בכדי לייצר תנועה והתארכות בו זמנית.

היציבות והמוביליות אינן מתקיימות כשתי איכויות נפרדות של תנועה המתקיימות כל אחת בפני עצמה. האיכויות שהן מגלמות מתמזגות ומשלימות זו את זו.


מי אינו רוצה לחוש את גופו יציב ופתוח אולם נינוח ורך. האין זו החוויה שאליה אנו שואפים בתרגול היוגי? אכן ההגדרה של היוגה כאסנא היא יציבות ונינוחות. צמד מושגים שהם כביכול מנוגדים זה לזה אולם למעשה משלימים זה את זה. תרגול היוגה מכוון אותנו לחוש את הנינוחות ביציבות ולחוש את היציבות בנינוחות. שילוב ואיזון של הכוחות הללו מרים את התרגול הפיסי לרמה אנרגטית, למה שאנו מכנים, יוגה.

היציבות והנינוחות על אף היותן הבסיס לתרגול היוגי אינן משתקפות רק בתנוחה הפיסית, יש להן תפקיד מרכזי גם ברמה האנרגטית או הרגשית של התרגול. התנוחה הפיסית הינה רק בבואה של התנוחה הרגשית המתרחשת בתודעה. במובן הזה היציבות היא העוגן אשר ישקיט וירגיע את התודעה ובכך תאפשר לתנועה פנימית להתרחש.


בכדי להגיע לרמה של תרגול אנרגטי, מנטאלי בתודעה עלינו לחוות ולהיות נוכחים בתנוחה באופן מלא. עלינו לחוש את הגוף זקוף כך שיחזיק את המסגרת החיצונית של התנוחה, את הצורה של התנוחה. היציבה הזקופה יוצרת את הפתיחה של הגוף ומאפשרת מיכל רחב לתנועה הפנימית. עם זאת גוף יציב אינו חייב להיות נוקשה. הגמישות, הרכות והתנועתיות המאפיינות את הנינוחות הן הכרחיות בכדי להשלים את החוויה ולהפוך את העבודה הפיסית לאסנא יוגית.

בכדי להבין את השילוב המופלא בין יציבות לגמישות עלינו להתבונן במבנה המיוחד של גזע עץ הדקל, הבנוי טבעות טבעות. המבנה הזה, הדומה לחוליות השדרה שלנו, מאפשר לו גמישות ותנועתיות. ברוחות חזקות יכפוף עץ הדקל את ראשו וינוע עם הרוח אבל לא יישבר. העץ הנוקשה חסר הגמישות יישבר בקלות. בדומה לדקל גם אנו מעוניינים להגמיש ולרכך את הנוקשות, לייצב את הגוף אבל גם לאפשר לו תנועה ומוביליות. להביא מאמץ ועבודה אולם גם התבוננות ורגישות אל התנוחות שלנו.


זרימה ותנועה העומדות בפני עצמן ללא אלמנט מעגן לא יוכלו להתקיים במסגרת הברורה שמהוות תנוחות היוגה. התנועתיות בתרגול מתרחשת בתוך הגבולות הברורים של המסגרת הצורנית של התנוחות. התנועה מתרחשת בתוך המעטפת הממוסגרת של התנוחה, כפי שהמים זורמים בין גדות הנהר. במידה והמים יחרגו מהגבולות הברורים של גדות הנהר, האדמה תוצף והמים יספגו באדמה ולא יזרמו אל הים. תנועה אשר אינה מתועלת תוביל לכאוס.


יציבות גמישה ותנועתיות מעוגנת יהוו בסיס הרמוני ומאוזן לתרגול. מתוך נקודת מבט זו יציבות ומוביליות יהוו לא רק תומך ומוביל בין האיברים השונים בגוף, או בין הגוף לתודעה, אלא שמערכת יחסים זו תתקיים בו זמנית כמערכת משלימה בתוך כל איבר בגוף ובתוך כל אלמנט. באלמנטים המייצבים תתקיים גם גמישות ובאלמנטים התנועתיים יהיה גם עוגן יציב.יציבות גמישה ותנועתיות מעוגנת הן מערכות יחסים מנוגדות ומשלימות אשר מרימות את התנוחות היוגיות מעבודה פיסית לעבודה אנרגטית גבוהה יותר.


אז אפשרו לגוף להיות זקוף ופתוח מהלו זאת בגמישות ובנינוחות, ותנו מרחב לתנועה הפנימית להתרחש.  בכך תנסקו למימד אחר בתרגול שלכם. כל מה שנותר הוא לעלות על מזרון היוגה ולתרגל.