ביה"ס לרפואה טבעיתבית הספר לרפואה סיניתביה"ס לתרפיות מגעלימודי פסיכותרפיה הוליסטיתבית הספר לאימון הוליסטי (קואצ'ינג) ו-NLP בית הספר לקורסי המשך למטפליםחטיבת לימודי רפואה מערבית ומדעיםסגל ההוראה
טיפול בתפישת המטאיזם™קורסי הכשרה והסמכה מקצועית

בואו נדבר על
העתיד המקצועי שלכם


HT5 וחודש אלול


HT5 וחודש אלול


עיון מחודש במרידיאן הלב מפגיש אותנו שוב עם הנקודה  HT5 הלא היא נקודת החיבור של המרידיאן.
 כידוע פיזיולוגית המרידיאן מסתכמת במס' פונקציות:
1. המרידיאן מזרים צ'י ודם, מזין את הלב, הריאות והעיניים.

2. מווסת את מערכת העצבים, מרגיע את הנפש ומייצב את הרגשות.

3. מווסת חום הגוף.

4. מפיץ צ'י ודם באזור הפנימי- אחורי של הזרוע, היד ובית השחי.

HT5 וחודש אלולאך לHT5  פיזיולוגיה ייחודית משל עצמה. ממנה נפרד מרידיאן החיבור מן המרידיאן הראשי ומיד עובר דרך מרידיאן המעי הדק. לאחר מכן חוזר לזרום עם המרידיאן הראשי של הלב עד האיבר עצמו. מן הלב הוא זורם וממשיך עד שמתחבר אל שורש הלשון ואל מערכת הראייה.
ננסה להבין מעט מן הפיזיולוגיה הזו דרך שם הנקודה, אופייה, והגופנים הסיניים המרכיבים אותה.

הנקודה נקראת בסינית טונגלי- 通里 ובעצם מורכבת משתי מילים:

1. טונג (通 )שמשמעותה מעבר. מבט שני יגלה שהצד השמאלי של הגופן טונג  הוא השורש
 צ'ואו- 辶 שמשמעותו ללכת, ואילו החלק הפונטי של המילה מצד ימין 勇- יונג משמעותו לפרוח. אם כן המילה כולה מביאה אתה קונוטציה של הליכה במובנה החיובי. במובן של פריחה, שגשוג, מעבר בכל הכיוונים ללא חסימה.

2. לי (里 ) משמעותה- בתוך. ושוב במבט נוסף נראה שהגופן מורכב בחלקה העליון  מטיאן - 田 שמשמעותו שדה,ובחלקה התחתון המילה טו- 土 שמשמעותה אדמה. בעבר השיטה החקלאית לחלוקת אדמות הייתה מבוססת על כך שחלקת אדמה הייתה מחולקת לתשעה ריבועים. שמונה ריבועים קיבולו שמונה משפחות כל משפחה ריבוע אחד. ואילו הריבוע התשיעי שגם היה המרכזי היה משותף לשאר המשפחות ובו גם הייתה ממוקמת הבאר. אם כן המילה לי מקבלת קונוטציה של "עמוק בתוך", החלק הפנימי והמרכזי.

אגב, בעבר למילה הייתה תוספת של אי- 衣 שמשמעותה בגד, וכביכול המילה כולה רמזה לחלק הפנימי של הבגד, כלומר הבטנה. ובאנלוגיה לגוף האדם: החלק החיצוני של הבגד הוא שכבת האפידרמיס, ואילו הבטנה היא בעצם ההיפודרמיס שמגנה על האיברים הפנימיים.

אם נסכם את החלק האנליטי של הגופנים נראה שמשמעותה של HT5 טונג לי היא: מעבר פנימה לכל הכיוונים ללא חסימות או מייצרים. מעבר פנימה אל המרכז ואל החלקים הפנימיים.

ככל שזה נוגע לאופייה ידוע שHT5 היא נקודת חיבור, וגם מבחינה זו היא מתחברת אל הלב פנימה, שהוא מקום משכנה של הנפש, הנשמה והתודעה. היא מתחברת גם אל המעי הדק ששולט על היכולת לבהירות מנטלית ושיפוט. כמו כן, בנוסף שולט המעי הדק על היכולת לקבל החלטות ע"י הדגשה של הנושאים הרלוונטיים והפרדתם מהטפל. כל היכולות האלו קשורות לחלקים הסופיים של המרידיאן העיניים והלשון. העיניים מאפשרות ראייה- ראייה פנימית אל תוך הלב ובחינת הנשמה, וכן העיניים גם רואות ומתמקדות בעיקר (פוקוס) תוך כדיי נטישת הטפל בעולמנו. הלשון נותנת ביטוי חיצוני לנשמה דרכה הנשמה "מדברת" ומביעה את אשר "על ליבה" . היא גם נותנת ביטוי פנימה- על הלשון ממוקמים  פקיעות הטעם, היכולת  " לטעום את העולם" ולהבחין בין טעמים שונים ותכונות שונות.

 

אז מה כל זה קשור לחודש אלול?
חודש אלול הוא עפ"י מנין החודשים שאנו מונים מתשרי- החודש האחרון בשנה.
מזלו של החודש הוא בתולה על שם הכתוב בספר ירמיה: “שובי בתולת ישראל, שובי אל עריך אלה" . בגלל שהחודש מסמל את סוף השנה, דקה לפני שמתחילים סיבוב נוסף, יש טעם לסגור את השנה החולפת בצורה טובה, להתבונן פנימה, להפריד את העיקר מן הטפל ולהפיק לקחים. הנביא ירמיה  עפ"י הפסוק לעייל מבקש מאיתנו לחזור בתשובה, ולכן ימים אלו נחשבים ימי רצון ומרבים בהם בסליחות. כך עוד מימיי חטא העגל. התשובה מאפשרת לנו לעלות בדרגות רוחניות ולהתקרב לשכינה. תשובה שלמה מנקה  עוונות לגמרי ומעלה את האדם לדרגות מאד גבוהות. שלשה עיקרים בתשובה: עזיבת החטא, חרטה ווידוי. אך עוד לפני שאדם עוזב את החטא הוא חייב להכיר בכך שחטא. זאת ניתן לעשות רק ע"י התבוננות פנימה אל הלב, מקום משכנה של הנשמה, לבדוק ולהרגיש כמה היא סובלת. למשמש ולפשפש במעשים, להבין איפה טעינו. בתהליך זה עוזר לנו המעי הדק, לחפש אחר הדברים הרלוונטיים ולהיות קונקרטיים. רק לאחר מכן ניתן לעזוב את החטא ולהביע חרטה. חלק חשוב נוסף הוא וידוי, להתוודות על החטא. וידוי כיוונו מבפנים החוצה. לא ניתן להתוודות בלב, חייבים להוציא את זה החוצה במילים, להשתמש בלשון, הלשון היא ביטוי חיצוני של הלב דרכה אנו יכולים להתוודות בקול, שכולם יישמעו, “וידוי של אמיצים" . 

 כך גם ממנהגי החודש לבקש סליחה מחברים. אולי החלק האחרון והלא פחות חשוב הוא קבלה לעתיד, לא ליפול לאותם חורים אפלים שנפלנו בהם בשנה שחלפה. הראייה שלנו יכולה להיות ראייה לעבר, לראות איפה טעינו אך גם ראייה לעתיד לראות איך הדברים ייראו מעכשיו. הראייה כידוע גם היא קשורה ללב ולנשמה. הראייה היא פנימית כמו במדיטציה שבה כל האנרגיה מופנית פנימה, אך גם ראייה חיצונית, התבוננות בעולם בדברים הטובים שבו והתבוננות בדברים האפלים שבו. הלב והמעי הדק יאפשרו הפרדה בין הדברים. המעי הדק קשור גם לטרנספורמציה הוא יכול להפוך דברים אפלים לדברים טובים- “מעז יצא מתוק"


ביום כ"ה באלול עפ"י המסורה נברא העולם, עוד עדות לכך שההתחלה מקורה בסוף, וכול סוף הוא הזדמנות להתחלה חדשה.  בא' בתשרי נברא האדם, וזו כבר התחלה חדשה, כאן המוצר כבר מוגמר,  אם נרצה להתחרט זה כבר בסיבוב הבא.