ביה"ס לרפואה טבעיתבית הספר לרפואה סיניתביה"ס לתרפיות מגעלימודי פסיכותרפיה הוליסטיתבית הספר לאימון הוליסטי (קואצ'ינג) ו-NLP בית הספר לקורסי המשך למטפליםחטיבת לימודי רפואה מערבית ומדעיםסגל ההוראה
טיפול בתפישת המטאיזם™קורסי הכשרה והסמכה מקצועית

בואו נדבר על
העתיד המקצועי שלכם


אטימולוגיה ואקולוגיה / ד"ר צביקה שינברג MD, Dip. Ac

אטימולוגיה ואקולוגיה

ד"ר צביקה שינברג MD, Dip. Ac 

אחת הדרכים להבנת מהותו העמוקה של מושג בסינית, היא לחקור אותו אטימולוגית; הווה אומר לרדת לפשרה של הסימנייה בשפה הסינית, המציינת את אותו המושג.

המילה wei, משמעה המקובל הוא - להגן ולשמור ומכאן, גם התרגום המקובל של המושג Wei Qi  כאנרגיה ההגנתית של האדם.
ואכן, באחד האופנים העתיקים בו נכתבה המילה Wei -  , ניתן לראות עקבות רגליים סביב מרחב מתוחם-עקבות הרגלים של השומר המפטרל סביב המתחם עליו הוא מגן.

אם נבחן את המבנה והמשמעות של מרכיבי הסימנייה-Wei, המאוחרת יותר והמוכרת יותר - 衛נוכל לפגוש רבדים נוספים של משמעות  המושג Wei Qi .

הסימניה -衛 מורכבת מהמילה  xing  行 שבמרכזה  החלק הפונטי של הסימנייה שגם הוא Wei - -韋.

המילהxing  行, משמעה- הכול בסדר/ תנועה/ דרך התנהגות תקינה וגם דרך/ כביש וגם צומת דרכים.

המילה הזו מבטאת תנועה והתנהלות תקינים, זורמים והרמוניים, תנאים שהם הכרחיים להתנהלותה התקינה של כל דרך ובעיקר של צומת דרכים ( באחד האופנים העתיקים הסימנייה הזו היא ממש ציור של צמת דרכים-    ).

בחלק המרכזי -韋 נראים שני אנשים (האחד מלמטה והשני מלמעלה) המותחים ומעבדים עור של חיה -囗 , על מנת שניתן יהיה להשתמש בו כמעטפת/ מעיל ובעיתות מלחמה  כמגן.

עור החיה הגמיש ואף הרך, הוא המגן האופטימאלי במחשבה הסינית ולא המגן הקשיח והנוקשה העשוי מתכת.

ה Wei Qi  הוא מעין עור שכזה- חיץ, העוטף, מפריד ומתווך בין האדם לבין החוץ.
חיץ זה, צריך להיות מצד אחד בעל יכולת הגנה בעיתות מלחמה, אבל הוא בעיקר, צריך לאפשר מגע וקשר עם הבחוץ בעיתות שלום.
ניתן לומר אפילו,  שהקשר והתקשורת עם הבחוץ, שחיץ זה מאפשר הינם חיוניים לשמירה על שלום ולמניעה של מלחמה.
הWei Qi- , תפקידו המרכזי הוא לאפשר תנועה זורמת ותקינה בצומת הדרכים הזו שבין הבפנים והבחוץ.
תפקידו הוא לכן, קודם כל להיות בקשר עם הבחוץ, לקלוט ו"להבין" את הבחוץ, כדי להבחין בין עת מלחמה לעת של  שלום ובכך לאפשר התנהלות מתואמת של האדם ביחס לסביבתו.
כשהWei Qi  עושה עבודתו נאמנה, מתאפשרת הבחנה בין יום אביך עם סופות חול שתגובת הגוף המתאימה לו היא בין השאר דמעת ונזלת לבין יום אביבי פורח, שתגובה כזו אליו היא פתולוגית.
הסימניה xing -  行מורכבת משתי סימניות, החלק השמאלי הוא 彳-chi שמשמעו צעד ברגל שמאל והחלק הימני הוא-亍 -chu  שמשמעו צעד ברגל ימין או עצירה. והעור המתוח wei-韋 נמצא בתווך .
הסימניה xing  מספרת על  תנועה המתחילה בשמאל וממשיכה, או לחילופין נעצרת, בימין.
סימניה זו מסמלת את תנועת ההשתנות המחזורית  של היין/ יאנג- תנועת העלייה במזרח(שמאל) ותנועת השקיעה במערב(ימין) .
 ה Wei Qi הנמצא בתווך, מתאם בין האדם יין ,לבחוץ יאנג ומתאם בין התנועה המחזורית של היין/ יאנג אצל האדם, לזו המתרחשת בחוץ.
 הWei Qi  היאנגי, עוקב בתנועתו אחר תנועת היאנג שבחוץ- השמש.
בבוקר ובאביב בוקע החוצה מהמעמקים לעבר פני השטח ולעבר פתחי הגוף ומזמין להתעוררות ולקשר עם הבחוץ.
 בערב ובסתיו, ה Wei Qi שוקע למעמקים ומזמין להתכנסות פנימה ולשנת חורף.
כשהWei Qi  עושה עבודתו נאמנה היום יהיה זמן הערות והלילה זמן השינה.
כשהWei Qi  במיטבו יהיה איזון בהתנהלות בין פעילות ומנוחה.

הWei Qi  זקוק לכן לתפקודו התקין, לקשר הדוק עם תנועת החיים שבחוץ- עם הטבע על מחזוריו השונים, עם מזג האוויר,  עם החיידקים העונתיים, עם הלכלוך, עם הסביבה האנושית ועם הסכנות והסיכונים הקיימים. כל זה על מנת שיוכל להגיב בצורה המדויקת והאפקטיבית ביותר בעת הצורך .

 תפיסה זו, בשונה מההתייחסות המקובלת ברפואה המערבית, רואה ב Wei Qi, מערכת מתאמת.
מערכת זו, תפקידה המרכזי הוא לאפשר לכל אחד מאיתנו הסתגלות לחיים שבחוץ, תיאום ,קשר ותקשורת בין החיים שבתוכנו לאלה שבחוץ ובכך לאפשר לנו להתמסר לתנועת החיים הגדולה שאנחנו חלק בלתי נפרד ממנה.

 ביביליוגרפיה:

Survey of Traditional Chinese Medicine
by Claude Larre, Elizabeth Rochat de la Vallee
ד"ר ז'אן מארק איסלה סדנאות