ביה"ס לרפואה טבעיתבית הספר לרפואה סיניתביה"ס לתרפיות מגעלימודי פסיכותרפיה הוליסטיתבית הספר לאימון הוליסטי (קואצ'ינג) ו-NLP בית הספר לקורסי המשך למטפליםחטיבת לימודי רפואה מערבית ומדעיםסגל ההוראה
טיפול בתפישת המטאיזם™קורסי הכשרה והסמכה מקצועית

בואו נדבר על
העתיד המקצועי שלכם


תפיסת האלמנטים באיורוודה


תפיסת האלמנטים באיורוודה

חמשת האלמנטים- למה חשוב להבין אותם, ומה בכלל עושים איתם? ניצן מאייר יצאה למסע של גילוי מה בין ואטה פיטה קאפה וחמשת האלמנטים וחזרה גם עם מזור לבעיית העצירות...


מאת: ניצן מאייר

האיורוודה היא מדע המכוונן לטבעו של היקום - היא לוקחת בחשבון את המשתנה והיציב שבו שהם שניהם חלקים של אותו השלם. בשל כך ניתן לאבחן ולטפל באיורוודה במחלות שמתוארות  עוד בכתבים הקלאסיים והתקיימו לפני מאות ואלפי שנים, אך ניתן גם לאבחן ולטפל באי- סדרים ובמחלות  "חדשות" באמצעות התבוננות בעיניים איורוודיות. שכן אין חדש תחת השמש - העולם כמנהגו נוהג, אך התופעות החולפות בו, נעות ומשתנות כמו הרוח. ואת כל חלקיו חובקת האיורוודה באהבה ובקבלה אינסופית- וזו גדולתה ועצמתה שאינן תלויות בזמן ובמקום!

ואטה, פיטה וקאפה- מונחים כל כך שגורים בפיהם של כל מטפל איורוודי ונופלים לפתחם של כל מטופל ובפני כל מי שאך זה נחשף לאיורוודה. אך האם אלו כל הכלים שיש לנו כדי לבסס אבחון וטיפול איורוודי? האם אלו הם היסודות היחידים לתפיסת האיורוודה?

ובכן, מתחת לפני השטח, עמוק מתחת לשכבת הבסיס שאנחנו מכירים, מסתתרים להם, טמונים, חבויים כמעט, אדמה, מים, אש, אוויר, ומרחב- חמשת היסודות שמהם מורכב העולם. יושבים ומחכים שנגלה אותם...|

אז מדוע שנשתמש באלמנטים? מדוע ללכת "אחורה" ולנבור כאשר יש לנו תפיסה ושיטה טיפולית כל כך עצמתית וייחודית- העבודה עם הטרי-דושה? ואכן העבודה עם הדושות היא טבעית כל כך לנו, המטפלים. היא השפה שבה למדנו לנשום איורוודה. אך רצוי שנאמץ, אפילו אם כטבע שני, את ברכת ההתבוננות דרך תפיסת האלמנטים. שכן העבודה עם האלמנטים, כאשר נחקרה במדויק, יורדת לשורשן של תופעות ולשורשן של בעיות, ומאפשרת הבנה ברורה ומדויקת של האסטרטגיה הטיפולית הרצויה, כפי שנראה בהמשך.

תפיסת האלמנטים ברורה להבנה, הן למטפל האיורוודי והן לכל אדם שזה עתה נחשף אליה- משום שכולנו יכולים לחוש באופן קיומי את עוצמתה של אש, תנועתה של רוח, יציבותה של אדמה, חמקמקותו של המרחב וזרימתם של המים. הם טבועים בנו עמוק מכפי שנדע אי פעם. זה הטבע שלנו.

אם נחפוץ להרחיב את כלי הטיפול שלנו ואת היריעה המחשבתית עוד מה- נוכל להביט בתפיסה החולקת עם האיורוודה הרבה ממושגי הבסיס והראייה המשותפת- הלוא היא היוגה.  היוגה, מלבד להיותה פילוסופיה ודרך חיים המביאה לחיוניות אינסופית, הינה גם תרגול משלים, או כלי נוסף בטיפול איורוודי שלם ואיתן. היוגה מביאה לנו את ההתבוננות על האלמנטים דרך המרכזים האנרגטיים - הלוא הן הצ'אקרות. שכן  כל אלמנט משויך מבחינה פיזיולוגית  ותפקודית למרכזים אנרגטיים בגופינו. עובדה זו מאפשרת תרגול יוגי וטיפול איורוודי מעמיקים הרבה יותר מרמת ההבנה שגוף הינו רק סך כל שריריו, גידיו, עצמותיו וכן הלאה. היא מאפשרת טיפול הוליסטי אמיתי - טיפול בסך כל חלקיו של אדם - גופו, נפשו והכרתו!

לעניות דעתי, יעשה טוב כל אדם לעצמו, ובפרט המטפל האיורוודי, כאשר יחשוף עצמו ברמת המודעות לאופן שבו מתקיימים האלמנטים בגופו ובהכרתו, ואולי אף ימצא את האופן שבו יוכל להביא לאיזונם- על ידי איזון מאזן הגוף-נפש שלו ובכך להביא מזור לו ולסביבתו.

אז איך עושים את זה?
כדי להיכנס יותר לעוביה של קורה, וכדי שבאמת נוכל להתחיל לחוש את המשמעות של העבודה עם האלמנטים, הבה ניקח לנו לדוגמא את אחד האלמנטים, אלמנט האדמה- פריטווי,  ונערוך איתו עבודה של חקירה מעמיקה יותר.

אך ראשית, אם נרצה להעמיק בהתבוננות על האלמנטים, עלינו לקחת בחשבון את סדר היווצרותם ביקום, שכן לכל אלמנט תכונות היחודיות רק לו, שאותן קיבל בשל הסדר שבו נוצר ביקום. אם כן, ראשית נוצרה הנשמה האלוהית, הנצחית. מתוכה פעם המרחב (אקאש). בתוך המרחב התחיל לנשב האוויר (ואיו). מהחיכוך של הרוח ניצתה האש (טג'אס) שחיממה את הנוזליות של המים (ג'אלה) והללו התגבשו למוצק (פריטווי).

פריטווי הוא האחרון להיווצרות ועליו נאמר שנוצר מג'אלה מההבהוטה כמו הקצף שנוצר על גלי הים ומתקשה. הוא בעל צורה, טעם, ניתן לגעת בו, ותכונתו המבדילה היא שהוא בעל ריח. כיוון שטאמאס דומיננטי בו, הוא גם גדול או מוחשי (סטהולה), כבד (גורו), חוסם (אברנק) ומוצק. הוא אינו משויך לחום או לקור וניתן לחממו ולהפכו לנוזלי.

פריטווי מתבטא ביקום בכל מה שהוא מוצק או בעל ריח. באדמה כמובן, באבנים, בצמחים ובכל מה שמוצק, אך גם בכל מה שמריח. שכן אפילו בגאזים בעלי ריח יש נוכחות של פריטווי. במיקרוקוסמוס, או בגוף האדם, הוא מתבטא גם כן בכל המוצקים, בגידים, בשרירים וכמובן בעצמות וכן הלאה.

כאשר נתייחס לחוסר איזון באלמנט האדמה, נתייחס לעודף או לחוסר. לדוגמא לחוסר- אוסטיאופרוזיס- מצב ניווני, בו היחסיות בין שני האלמנטים הבונים ומתחזקים את העצמות, האדמה והאוויר, מופר באופן שבו אלמנט האדמה פוחת, בעוד שיש עלייה באלמנט האוויר. דוגמא לעודף בפריטווי יכולה להיות למשל היווצרות של אבנים בכליות  או סתימה של עורקים וכן הלאה.

טיפול בעצירות
אם נרצה לעלות דרגה ולהבין כיצד הבנת האלמנטים תתרום לנו באסטרטגיה הטיפולית,  ניקח לדוגמא פתולוגיה שכיחה במערכת העיכול העצירות (ויבנדהה). עצירות מוגדרת כהאטת תנועת המזון הנעכל במעיים, המובילה לעצירה ביציאות הסדירות. מהשם נוכל כבר להבין שמדובר בבעיה שקשורה ביסודה ביסוד האוויר, האחראי לתנועה , וליסוד האדמה, שכן מדובר בעצירה, כלומר משהו חוסם את תנועת המעיים התקינה, הלוא היא הצואה. באיורוודה, בניגוד לראייה מערבית, התרוקנות שאינה יומיומית- היא עצירות שכן יש הפרעה בתנועת הוואיו הסדירה בגוף, ובלא שנסדיר אותה, היא תוביל להיווצרות בעיות נוספות.

אם נתבונן במיקום הבעיה - המעי הגס, נראה כי זהו מושבה של הוואיו (האוויר), ובפרט- אפאנה ואיו- התנועה הפראנית כלפי מטה.  ולכן עלינו להתייחס למושב הבעיה (דושיה) - המעי הגס, ולתנועת הוואיו בו. בראייה מערבית תפקידו של המעי הגס הוא מיצוק הצואה על ידי ספיגתם מחדש של הנוזלים והמינרלים שנותרו בסופו של תהליך העיכול בחזרה אל הגוף. באיורוודה, המעי הגס, הפקוואשיה, הוא אחד המקומות המהותיים בטיפול ובהזנה שורשיים של הגוף. ומדוע? המעי הגס, ובעיקר המעי הגס היורד, החלחולת ופי הטבעת משויכים מבחינה פיזיו- אנרגטית למרכז האנרגטי הראשון- הלא היא מולה דהארה צ'אקרה ובשל כך לאלמנט האדמה. מקום ההזנה הבסיסי ביותר של כל הגופים. שכן  האדמה היא שמספקת לנו את המזון שאנו אוכלים, היא מאפשרת לנו קרקע יציבה לגדול עליה ואת האנרגיה לבסס עליה צמיחה והתפתחות כלשהם. זוהי הסיבה שבעבורה מצליחים החוקנים הרפואיים האיורוודיים(באטסי), באופן שאינו מוסבר מבחינות מדעיות אחרות עדיין, להזין ולהחיות את הגוף כולו. שכן הם מזינים את הגוף ואת מעוז הוואיו שבו מהשורש- ובכך מאפשרים לחיוניות לנוע באמצעות תנועת הוואיו התקינה, שמזרימה אותה אל הגוף כולו.

 אך הצואה, בלא ניידות תקינה, היא גורם החוסם את התנועה הטבעית. צואה בכלליות משויכת לפריטווי שכן היא מוצקה  ובמיוחד אם היא מראה את התכונות הבאות: כבדה - שוקעת, ומריחה מאד.  אם כן, אנו יודעים באיורוודה, שבמקרה של חסימה, עלינו לטפל ראשית בחוסם ולאחר שהוסרה החסימה והתאפשרה תנועה חופשית- לטפל בנחסם. ולכן לפני שנפנה לטיפול- נבדוק מיהו הגורם לחסימה- האם הפריטווי או שמא הוואיו?

אם האדם חש עייפות, כבדות, ישנו חיפוי (כיסוי) עבה על הלשון, הצואה כבדה, שוקעת, דביקה ומריחה - תכונות הפריטווי- נדע שהאלמנט החוסם הוא האדמה. במידה והאדם חש חוסר שקט ועצבנות, הלשון נקייה מחיפוי והצואה יבשה מאד וקשה נוכל לזהות את אלמנט האוויר כחוסם. כיוון שעסקיננו הפעם באלמנט האדמה נתרכז בזה ובמידה ואלמנט האדמה הוא החוסם, ננקוט באסטרטגיה של שבירת החסימה (בהדנה) - באופן יומיומי על ידי תזונה מלאה (המכילה יותר סיבים) וקלה יותר לעיכול ואורח חיים פעיל יותר גופנית ונבחר בוירצ'אנה כלומר שלשול יזום.  לדוגמא צמח שנקרא באיורוודה טריברט 
(Opercuria Turpethum)   הנחשב למשלשל הטוב ביותר בהיותו  שובר חסימות (בהדניה), חם (אושנה), יבש (רוקשה), קל (לגהו) ובכך מאזן את תכונות הפריטווי, אך טעמו גם מתוק- מה שמרגיע ואיו.  לכן נחשב ל"סוקהה וירצ'אנה" המשלשל הטוב ביותר. למשל בפורמולה- אביפטיקאר, בה הוא מרכיב עיקרי, נוספים אליו  צמחים מחממים ומסדירי האגני וגם סוכר שמרגיע את הוואיו במקרה זה. לאחר הטיפול נבחן אם עקב הסרת החסימה אוזן אלמנט האוויר, או שמא יש צורך בהזנתו.


ולסיכום, כאשר קוראים בטקסטים איורוודיים קלאסיים, אנו מתקשים לעיתים קרובות להבין  את החיבור שבין כל חרוזי המידע הפזורים בטקסט: ההנחיות לאורח חיים ולתזונה, הגורמים לבעיה, הפורמולות וכדומה...  החוט המקשר הזה הוא לעיתים קרובות מאד ראיית האלמנטים. מדוע נבחר באסטרטגיה של שיתון,  בהסרת חסימות, בוירצ'אנה או באנולומנה וכדומה?
כשם שהאלמנטים קדמו לדושות בהיווצרותם, וחברו יחד ליצירתן, כך גם ראיית האלמנטים באבחון איורוודי, תתרום מימד של הסתכלות רחבה יותר, המאפשרת  עידון  ומיקוד רב יותר בבחירת הטיפול הנכון בהתאם לבעיה.

על הכותבת:
ניצן מאייר, מטפלת ומורה. עוסקת במודעות וריפוי באיורוודה ויוגה.
חיה ונושמת איורוודה ויוגה מזה 7 שנים.