בית הספר לרפואה סיניתביה"ס לרפואה טבעיתלימודי פסיכותרפיה הוליסטיתביה"ס לתרפיות מגעחטיבת לימודי רפואה מערבית ומדעים
לימודי אימון הוליסטי | קואצ'ינגקורסי הכשרה והסמכה מקצועית
ליווי וטיפול הוליסטי לילדיםלוח אירועים שנתי

גם לכם זה מרגיש נכון? השאירו פרטיכם כאן 

 

שלחו פנייתכם אלינו

הצ'י המגן בכתבים סינים עתיקים / טניה אגורסקי הרצל M.Sc.Dip. Ac - חלק ב

 氣  WEI QI "הצ'י המגן"
     
בכתבים סינים עתיקים

                     חלק ב

   מגישה: טניה אגורסקי הרצל M.Sc. Dip. Ac

                פרק א. זרימת  WEI QI ותנועת הכוכבים

WEI QI, הינו נושא מורכב וקשה להבנה במחשבה המערבית. הוא נזכר במספר פרקים ב-SU WEN (NEI JING ו-LING SHU) ו-NAN JING שבהם דעות סוטרות לגביו. ננסה גם אנחנו לרדת לעמקו של הבנתWEI QI . כאשר נתבסס בעיקר על עבודתו של הרופא הצרפתי של ד"ר ז'אן מרק איסאלה J.M.Eyssalet, ובמיוחד על ספרו,La Rumeur du Dragon et l”Ordre du Tigre.

לאחר ניתוח היבטים שונים של התפקוד האנרגטי של גוף האדם בהקשר לצ'י המגן מתחיל פרק 76 של LING SHU NEI JING כדלקמן:

"הקיסר הצהוב שאל את צ'י פו ואמר: "במשאלה לשמוע על אודות זרימתWEI QI , מי הם הצמתים של כניסתו ויציאתו?

משיב צי פו: בשנה יש 12 חודשים, ביום יש 12 שעות. ביום קו האורך עובר בין השעות ZI  子23-1 ו- WU 午 11-13, וקו הרוחב עובר בין השעות MAO卯 7-9 ו-YOU 酉 19-21.

השמים מסתובבים天 周  על פי 28 בתים XIU宿, וכל אזור כולל 7 כוכבים, 4 X 7 = 28 כוכבים. אכן בין מערכות הכוכבים  房 FANGו-MAO 昴 עובר קו הרוחב (קו המקביל), ובין מערכות הכוכביםXU   虛ו-ZHANG 張 עובר מרידיאן (קו האורך). מערכות הכוכבים  מ-FANG 房 עד BI 畢 הינן יאנג (14 מערכות), ומערכות הכוכבים  מ-MAO 昴 עד XIN 心 הינן יין (14 מערכות).

יאנג מכוון יום, יין מכוון לילה. במהלך זרימתו WEI QI עושה גם ביום וגם בלילה 50 מחזורי זרימה בגוף. במהלך היום WEI QI זורם ביאנג 25 מחזורים ובלילה הוא זורם ביין 25 מחזורים."

הקיסר הצהוב שואל לגבי WEI QI שאלה של מיקום במרחב, של הבהרת הנקודות ואזורים של כניסתו ויציאתו מגוף האדם. הוא יודע ש-WEI QI זורם ביום על פני שטח הגוף (ביאנג) ובלילה חודר פנימה לתוך היין, לאבירים זאנג (LING SHU 18). אך התשובה שהוא מקבל מבוססת על זמן, על שעות היום ותנועת הכוכבים בשמים. מאין נובעת תשובה זו?

בתהילה יש להכיר בתפיסת העולם הסינית העתיקה שלפיה שמים מובילים את הארץ. הארץ-יין הינה ריבוע ללא תנועה, ושמים-יאנג הינם עיגול המסתובב מעליו. ציר התנועה השמימית היא הדובה הגדולה, תנועת הכוכבים הינו הזמן: שעות, ימים, חודשים, עונות, שנים.

 

 ציור מס' 1. שעות היום   
מספר השעות ביום הינו 12 הזהה למספר חודשי השנה או 12 הענפים הארציים. לכן כל שעה סינית כוללת 120 דקות (שעתיים מערביות).

קיימים שני צירים ליממה, אחד עובר בין חצות הלילה לחצות היום, ושני עובר בין שעות 6 ו-18 לפי שעון מערבי (ציור מס. 1)

 

 

בסין העתיקה צפו בכוכבים וחלקו אותם ל-28 מערכות הכוכבים (קונסטלציות), בתים XIU宿, המשתייכות ל-4 אזורים (מזרח, דרום, מערב, צפון), וכל אזור מאפיין אחת מארבעת עונות השנה. כל עונה (אזור בשמים) מוגדרת ע"י 7 מערכות, לכן לכל השנה 28 מערכות, שכל אחת מהן מעבירה מסר מן השמים אל הארץ (ציור מס. 2). כל אזור שמימי הוא בעל שם הסמלי:

*                       אביב-מזרח הינו הדרקון הטורקיז בשמים,

*                       קיץ-דרום-  עוף החול האדום,

*                       סתיו-מערב – הנמר הלבן

*                       חורף-צפון – הצב השחור (או לוחם האופל).

הכוכבים הכוללים במערכות אינם הכוכבים המבריקים ביותר ברקיע. הם נבחרו בגלל קרבתם למישור המילק?ה (מלשון ליקוי, Ecliptic plane) – (המישור הגיאומטרי שבו מסתובבים רוב כוכבי גלקסיית שביל החלב סביב ציר הגלקסיה, ובתוכו גם מערכת השמש. במבט מכדור הארץ, מישור המילקה הוא עיגול גדול החוצה את כיפת השמים.)

LING SHU, חותך את עיגול השמים הכולל את מערכות הכוכבים לאורך ולרוחב כמו שחתך קודם לכן את שעות - הענפים הארציים.

החיתוך לרוחב: בין מרכז הדרקון ומרכז הנמר, בין FANG–חדר במזרח חלק של הדרקון הטורקיז ו-MAO-ראש עם שיער, במערב חלק של הנמר הלבן. החתוך לאורך: בין דרום לצפון, בין XU–ריק  שנמצא במרכז הצב השחור בצפון ו-ZHANG –רשת – מרכז עוף החול האדום בדרום (ציור מס. 2). 

LING SHU מעביר מסר ש-WEI QI, מושפע הראשון בין כל סוגי הצ'י בגוף משינויי הצ'י השמימי. הצ'י המגן הינו הצ'י המעבר מסרים בין "המוארות שברקיע" והאדם. הצ'י המגן עוקב אחרי תנועת השמש במערכות ומעביר מידע לתוך הגוף ומשתמש במידע המשתנה הזה על מנת שהגוף יוכל לאזן את עצמו עלפי השינויים החיצוניים. חוסר איזון בגוף מקשה על התאמה לשינויים. 

ציור מס' 2. מערכות הכוכבים על פי המסורת הסינית עתיקה   

28 מערכות לפי אזורי הרקיע          29 מערכות: קו האורך וקו הרוחב  

 

הצ'י המגן בכתבים סינים עתיקים / טניה אגורסקי הרצל M.Sc.Dip. Ac - חלק ב   הצ'י המגן בכתבים סינים עתיקים / טניה אגורסקי הרצל M.Sc.Dip. Ac - חלק ב  

     

                                

                                    פרק ב. מחזורי זרימת WEI QI ביממה 

בהמשך פרק LING SHU 76: " יאנג מכוון יום, יין מכוון לילה, ולכן WEI QI מבצע במשך היממה 50 מחזורים בגוף. במהלך היום WEI QI זורם ביאנג ומבצע 25 מחזורים, ובלילה הוא זורם ביין ומבצע 25 מחזורים בחמשת ה-ZANG ".

,WEI QI זורם במשך היום על פני השטח, ביאנג, ובלילה חודר פנימה לתוך הזאנג, ליין (ציור מס' 3). ל-WEI QI כמו ל-RONG QI יש קצב זרימה. אם נחלק את 1440 הדקות שב-24 שעות של היממה ל-50 מחזורים שלWEI QI  נקבל 28 דקות ו-42 שניות, שהוא זמן מחזור זרימה אחד של הצ'י המזין. זהו משך הזמן אופטימאלי להשארת מחטים בגוף המטופל במהלך טיפול במחטים.

ציור מס' 3. זרימת הצ'י המגן ביוממה   

                                              הצ'י המגן בכתבים סינים עתיקים / טניה אגורסקי הרצל M.Sc.Dip. Ac - חלק ב

 

 

                                  פרק ג. זרימת WEI QI במשך היום

 

בהמשך פרק LING SHU 76: "לכן בבוקר כאשר יין מותש יוצא הצ'י היאנג (WEI QI) דרך העיניים. פתיחת העיניים גורמת לעליית זרימת הצ'י (WEI QI) לראש."

הטקסט מתייחס לצ'י המגן כצ'י יאנג, ומתאר את הזריחה-בוקר כזמן השתלטות האינג והבסת היין. לפיכך עיניים נפתחות, בן אדם מתעורר וצ'י יאנג זורם בגוף כלפי מעלה על הפתחים שבראש כדי לקלות את העולם החיצוני. נקודת UB1, JING MING , עיניים בוהקות הינה מקום יציאה של WEI QI  אל פני שטח הגוף. זוהי נקודת היציאה הראשונה וגם התשובה לשאלתו המקורים של הקיסר הצהוב בתחילת הטקסט לגבי יציאתו וכניסתו של WEI QI. - UB1היא נקודת מפגש של מרידיאן שלפוחית השתן עם מרידיאנים של קיבה, מעי דק, ושני המרידיאנים הנפלאים YANG QIAO ו-YIN QIAO.

הטקסט ממשיך ומתאר את זרימת WEI QI לאורך מובילים (מרידיאנים) של גידים ושרירים JING JIN. LING SHU בפרקים 18 ו-52 אומר שהצ'י המגן אינו זורם במרידיאנים JING MAI , אלא בגידים, עור ושרירים. JING JIN, מהווים בדרך כלל אזורי "השקיה" מסביב למרידיאנים רגילים. זרימת WEI QI ב-JING JIN מחממת, מחזקת שרירים ועור ומסייעת לתנועתם. LING SHU בפרק 76 נותן תיאור זרימה המתאים לששה JING JIN יאנג. זרמים אלה מקשרים בין עין או אוזן לנקודות JING-באר בקצה של אצבעות (טבלה מס' 1).

המסלול הראשון ברגל

" WEI QI עוקף את העורף ויורד לאורך היאנג הגדול של הרגל (UB) ZU TAI YANG: זורם בגב, יורד ומגיע לקצה הזרת ברגל, ומתפזר משם (UB67). "

המסלול הראשון ביד

"מסלול אחר של WEI QI מתפצל בקצה העין UB1 (פנימי), יורד לאורך היאנג הגדול של היד (SI)SHOU TAI YANG : יורד ומגיע לקצה החיצוני של הזרתSI1  ומתפזר שם. "

המסלול השני ברגל

"מסלול אחר מתפצל בקצה החיצוני של העיןGB1 , יורד לאורך היאנג הקטן של הרגל (GB) ZU SHAO YANG ומגיע למרווח בין זרת וקמיצה ברגלGB44 . "

המסלול השני ביד

"למעלה עוקב בצד החיצוני (של היד) אחרי היאנג הקטן של הידSHOU SHAO YANG (TW), יורד ומגיע לקמיצה TW1. "

המסלול השלישי ברגל

"הסתעפות אחרת מלמעלה עוברת קדמית לאוזן, מתאחדת עם עורק הרקה ומגיע ליאנג הזוהר של הרגל ZU YANG MING (ST), יורדת ומגיעה לרגל, בגב כף הרגל חודרת למרווח בין חמשת האצבעות ומתפזרת שם. "

המסלול השלישי ביד

"מהחלק התחתון של האוזן (WEI QI) יורד עם היאנג הזוהר של הידSHOU YANG MING ( LI) ,חודר לאצבע המראה, וחודר למרכז כף היד. "

המשך זרימתו של הצ'י המגן :

"WEI QI מגיע לרגל, חודר לתוך מרכז כף הרגל (K1), יוצא בצד הפנימי של הקרסול (K6). זרימתו יורדת לאזורי היין .WEI QI שוב מתאחד עם עיניים (UB1). כך נגמר מחזור זרימה אחד."

 

טבלה מס' 1: מחזור זרימה של  WEI QI במשך היום

 

# מסלול  התחלה מנקודה
 
  עוקב אחרי מסלול של
 
סוף, מתפזר מנקודה
 
 1
 עין
 UB1
 ZU TAI YANG
SHOU TAI YANG
UB67 רגל
 SI1 יד
 2
 עין
 GB1

ZU SHAO YANG

SHOU SHAO YANG
 GB44 רגל
 TW1 יד
 3
 קדמית לאוזן
 מתחת לאוזן
 ZU YANG MING
SHOU YANG MING
 GB44 רגל
 H7(?) כף היד
 4  K1, H7   יין   UB1 עין
 


אחרי זרימה לאורך מובילים של גידים ושרירים השייכים לשלושת השכבות יאנג (TAI YANG, SHAO YANG, YANG MING) WEI QI חודר ליין. זרימתו מתחילה בשכבה החיצונית ביותר TAI YANG ונגמרת בשכבה הפנימית בין שלושת היאנג – YANG MING. תקשורת בין JING MAI, 12 המרידאנים הרגילים, וזרימת WEI QI במובילים של גידים ושרירים מתבצעת בנקודות JING-באר של מרידיאנים יאנג (UB67, SI1, TW1, GB44).

זרמיRONG   ו-WEI נפגשים בנקודות JING-באר משותפות לשניהם אשר מהוות מיקום במרחב לגוף של זמן. בהמשך מתאר LING SHU ששת המסלולים של זרימת הצ'י המגן במשך היום.

מחזור זרימה של WEI QI במשך היום נגמר בכף היד ובכף רגל ב-K1 . ניתן לפרש כאת ככניסה לרמה אנרגטית SHAO YIN. ד"ר איסאלה מעלה האפשרות שמרכז כף היד המתאר בטקסט הוא בעצם נקודהSHEN MEN , H7, חשובה בטיפול בנדודי שינה, וזאת התייחסות נוספת לרמה אנרגטית SHAO YIN.

WEI QI יוצא בצד הפנימי של הקרסול, דרך K6 שהיא נקודת התקשרות עם המרידיאן הנפלאYIN QIAO . מרדיאנים נפלאים YIN QIAO ו-YANG QIAO אחראים על ויסות יין ויאנג בגוף, שינה ויקיצה. YANG QIAO קשור לפתיחת העיניים, ליקיצה ו-,YIN QIAO לסגירת עיניים, לשינה.

בהמשך פרק LING SHU 76 מפרט מחזורי זרימה של הצ'י המגן לפי מספר של מערכות הכוכבים ששמש עוברת במשך היום:

"לכן כאשר שמש עוברת במערכת כוכבים אחת, QI WEI בגוף האדם מתבצע מחזור אחד ו-8/10 .

כאשר שמש עוברת בשתי מערכות כוכבים, QI בגוף האדם מתבצע שלושה מחזורים ו-6/10.

כאשר שמש עוברת בשלוש מערכות כוכבים, QI בגוף האדם מתבצע חמשה מחזורים ו-4/10.

כאשר שמש עוברת בחמש מערכות כוכבים, QI בגוף האדם מתבצע 9 מחזורים.

כאשר שמש עוברת בשש מערכות כוכבים, QI בגוף האדם מתבצע 10 מחזורים ו-8/10.

כאשר שמש עוברת בשבע מערכות כוכבים, QI בגוף האדם מתבצע 12 מחזורים ו-6/10.

כאשר שמש עוברת ב-14 מערכות כוכבים, QI בגוף האדם מתבצע 25 מחזורים. בנוסף יש שארית של 2/10 מחזור.” (טבלה מס' 2)

 

טבלה מס' 2: מספר מחזורי זרימה של הצ'י מגן לפי מערכות במשך היום 

 

מס' המערכות שהשמש עוברת
 
מס' מחזורי זרימת WEI QI 
 1  1.8 
 2 3.6 
5.4 
 4 7.2 
10.8 
12.6 
14  25.2 


  

14 מערכות כוכבים בשמים המסמלות יום, 12 שעות מערביות (6 סיניות), כמתואר קודם "מערכות כוכבים מ-FANG עד BI הינן יאנג." מאחר ומיקום הכוכבים ברקיע משתנה במשך השנה ולכן מערך הכוכבים בטקסט הינו סמלי בלבד. בהמשך מלמד LING SHU על שינויים במספר מחזורי הצ'י המגן בהתאם לאורך היום לפי עונות השנה. באופן סמלי מעבר השמש במערכת כוכבים משתרע על פני כשני מחזורי תנועה של WEI QI (1.8 מחזורים) בשלושת השכבות יאנג וביין. לכן במשך היום (12 שעות המערביות) WEI QI מתבצע בערך 25 מחזורים בשלושת השכבות יאנג וביין. מספר 25 אינו מדויק כיוון יש שארית של 2/10 מחזור (1.8 X 14=25.2). בפרק 76 LING SHU מחושבת אם כן ההתאמה בין מחזורי זרימה של הצ'י המגן ותנועת השמש ברקיע, באופן דידאקטי מתואר "משך היום של הגוף האנרגטי".

כדי להבין את טבעו של כל מחזור של הצ'י המגן צריך להמשיך ולקרא בהמשך הפרק 76 שלLING SHU  בפסקה שמופיעה מאוחר יותר השוואה בין שעון מים ותנועת הצ'י המגן בגוף. בהקשר זה שוב נמדד קצב של ארבע בזרימת הצ'י המגן שפירושו יין של יאנג, יאנג של יאנג, יאנג של יין ויין של יין. ארבע הוא הקצב של הזמן, כמו גם קצב של עונות השנה.

טבלה מס' 3: מחזור זרימה של  WEI QI במשך היום לפי שכבות ויין-יאנג

 

מדד שעון 

  המים

  שכבות זרימת

     WEI QI
 תפקוד השכבה
 
 יין-יאנג
 
 
1  TAI YANG  פתיחה כלפי חוץ יאנג של יין
2  SHAO YANG  ציר בין 2 השכבות היאנג   יאנג של יין
 YANG MING   סגירה של יאנג  יין של יאנג 
יין-SHAO YIN  בסיס, פתיחה לתוך האיברים
 
  יין של יין
 

LING SHU פרק 76 בפסקה שמופיעה מאוחר יותר: "כאשר מפלס המים בשעון המים יורד במידה אחת, צ'י האדם נמצא ב-TAI YANG. כאשר המפלס יורד בשתי מידות, צ'י האדם נמצא ב-SHAO YANG. כאשר המפלס יורד בשלוש מידות, צ'י האדם נמצא ב-YANG MING. כאשר המפלס יורד בארבע מידות, צ'י האדם נמצא בחלקת היין."

 

מפתיחת העיניים עד סגירתן במשך היום, שלושת הרבעי מ-25 מחזורי זרימה של WEI QI מתבצעים ב- JING JINשל שלושת הרמות היאנג עם חזרה קבועה בפעימה הרבעית  ליין.

הצ'י המגן זורם בקצב של ארבע לפי מהלך הבא:

·              יאנג של יאנג הינו TAI YANG הפתיחה כלפי חוץ,

·              יאנג של יין הינו SHAO YANG הציר בין שני השכבות היאנג האחרים,

·              יין של יאנג הינו YANG MING  הסגירה של יאנג,

·              יין של יין הינו SHAO YIN - הבסיס, פתיחה לתוך האיברים. (ציור מס' 4)

הצ'י המגן בכתבים סינים עתיקים / טניה אגורסקי הרצל M.Sc.Dip. Ac - חלק ב

 

נתונים אלו מסייעים בהבנת הזרימה "הפראית", והגמישות הרבה בתקשורת עם יקום של WEI QI, יחסית לצ'י המזין המוגבל לקצב של 12. WEI QI  נמצא על פני שטח הגוף בשכבות יאנג שלוש פעימות מתוך ארבע, כאשר הפעימה הרביעית מעבירה מסרים מן היקום פנימה לתוך הגוף ל-SHAO YIN, כליות ולב, מודעות ומוח (ים מח העצם). ניתן לראות את 25 מחזורי זרימתו של הצ'י המגן לפי קצב של ארבע בציור מס' 5.

הצ'י המגן בכתבים סינים עתיקים / טניה אגורסקי הרצל M.Sc.Dip. Ac - חלק ב

 

מכאן נובע אופן פעילותו של WEI QI במילוי תפקודיו הרבים בגוף ממהלך היום: מודעות של יקיצה, ויסות קור וחום בגוף, הגנות פני השטח נגד השפעות היקום והגנות רגשיות, תנועת הגוף. ד"ר איסלאלה קושר אות הצ'י המגן למודעות הגוף: תחושות מגע וכאב, הרגשות נעימות ולא נעימות. הצ'י המן בהתאם לשני מקורותיו כליות וכבד (המחמם התחתון) מבטא את הפן ההגנתי בצורת הפחד ואת הפן הקצבי והפראי בצורת הדחף, התשוקה. בו בזמן הצ'י המזין  RONGמוגבל רק לגוף, זורם ובמרידיאנים ומספק תקשורת בין פני השטח ופנים הגוף באופן עקבי ומסודר.

  

                            פרק ד: זרימת WEI QI בלילה

 ראינו קודם שהצ'י המגן נכנס ליין: "WEI QI מגיע לרגל, חודר לתוך מרכז כף הרגל (K1), יוצא בצד הפנימי של הקרסול (K6). זרימתו יורדת לאזורי היין .WEI QI שוב מתאחד עם עיניים (UB1). כך נגמר מחזור זרימה אחד."

פרק 76 של LING SHU ממשיך ומתאר את זרימת הצ'י המגן בלילה: "יאנג מותש מגיע ליין, יין לוקח את הצ'י (WEI QI). בתחילת חדירתו ליין, WEI QI בקביעות זורם אל ZU SHAO YIN ומתפזר באיבר הכליות. מן הכליות הוא מתפזר בלב, מן הלב הוא מתפזר בריאות, מן הריאות הוא מתפזר ככבד, מן הכבד הוא מתפזר בטחול .מטחול  WEI QIחוזר לכליות ומתפזר בתוכם.  זהו המחזור השלם של WEI QI.

כאשר בלילה חולפת מערכת כוכבים אחד ביין של זאנג  WEI QIמתבצע 1.8 של מחזור, ואחר כך הוא מתחיל לזרום ביאנג ומתבצע 25 מחזורים."

 לאחר השלב האחרון של זרימתו ביאנג הצ'י המגן עובר ליין. עיניים נסגרות ו- WEI QI עובר מ-K1 (נקודת JING-באר) למרידיאן הכליות ZU SHAO YIN, עולה, יוצא ב-K6 וחודר לאיבר הכליות. משם WEI QI זורם בהתאם לחוק הבקרהKE-CYCLE  דרך כל איבר-ZANG, וחוזר על המעגל הבקרה 5 פעמים (5 X 5=25). מעניין לציין שבתוך הגוף בשינה הצ'י המגן זורם לפיKE-CYCLE , כל איבר "סבא" מטפל בעזרת הצ'י המגן ב"נכד", "מגן" אליו, מנקה מהשפעות מזיקות הצטברו. זרימה בין ZANG בשינה מתחילה ונגמרת באיבר הכליות.

 כאשר הצ'י המגן מבקר איבר מחצית (14) מערכות הכוכבים מהוות יאנג – יום, ומחצית שנייה מהווה יין-לילה. LING SHU, אינו נכנס לחישוב התאמה בין מחזורי זרימה לילית ומערכות הכוכבים, הזהה לחישוב זרימה במשך היום כלומר 14 מערכות של הלילה כפול 1.8 של מחזור מסתכמים ל-25.2 מחזורים. המספר 25 המתאים ל-5 מחזורי תנועת בין חמשת האברים לפי מעגל KE.

 

                      פרק ה.WEI QI  ,HUN , דם, כבד וחלומות

על פי פרק LING SHU של 76 יש קשר בין הצ'י המגן לשינה ולכן גם לחלומות. כאשר הצ'י המגן מבקר כל איבר הוא פוגש בתוכו את ההיבט הנפשי שלו (HUN, SHEN, YI, PO, ZHI). WEI QI, נוצר במחמם התחתון הקשור לכליות ולכבד, וגם בשינה הקשור הדוק לשני איברים אלה. הצ'י המגן בשינה חודר דרך מרידיאן הכליות לאיבר הכליות, וחמשת מעגלי זרימתו בין הזאנג מסתיימים בתוכו. חלומות קשורים במיוחד לכבד, כלומר ל-HUN הנאגר בתוכו.

מצבי השינה וחלומות

לפי התפיסה המקובלת במערב שינה כוללת חמישה מצבים (פאזות) שניתן לאבחן בצורה ברורה באא"ג EEG. בדרך כלל, לאחר השלב הרביעי הופכים גלי המוח מסוג תטא לגלים מהירים יותר, ואז מופיע המצב השינה החמישי, שינת הרע"מ (ריצודי עין מהיריםREM Rapid eye movements ), במהלך שינת לילה רגילה מתקיימות כארבעה אפיזודות כאלו, אשר ניתן לאבחן בהן גם מבעד לעפעפיים העצומות של הישן. כשמעירים אדם משלב זה משינה, כמעט תמיד הוא ידווח על חלום בו היה שקוע, ושיעור ההיזכרות יורד ככל שעובר יותר זמן מסיום תנועות העיניים ליקיצה. התמונה החשמלית שמציירת שנת הרע"מ באא"ג דומה מאוד לתמונה החשמלית בזמן ערות, ואפילו אינטנסיבית ממנה וגלי המוח מהירים ומעידים על פעילות ערה. הפעילות המטבולית וקצב פעימות הלב עולים בחדות, ובולטים ריצודי העין המהירים.

בשלב הרע"מ השרירים הופכים משותקים. ובכך נמנע מן האדם החולם לבצע את הפעלות הנראות בחולם. מצב זה נקרא קטפלקסיה (cataplexy). שינת רע"מ מכונה שינת חלום. חלום מוגדר כחוויה סובייקטיבית של מראות דמיוניים, מחשבות או תחושות במהלך השינה. חלומות רע"מ הם בדרך כלל חזותיים ועשירים. נראה שהם נמשכים כ-90 עד 120 דקות מצטברות ללילה. גם אנשים הטוענים שאינם זוכרים חלומות יודעים לתאר היטב את שחלמו, אם מעירים אותם באמצע שלב הרע"מ. בשנת רע"מ ישנה ירידה משמעותית ברגישות לגירויים שונים (רעש, טמפרטורה וכדומה), אך באופן פרדוקסאלי גירויים בעלי אופי אישי (למשל השמעת שמו של הישן) עשויים לגרום להתעוררות באופן מיידי.

מעניין להדגיש התאמה בין 5 מצבי שינה ו-5 מעגלי זרימה של הצ'י המגן בשינה לפי LING SHU פרק 76.

WEI QI  ומצב הרע"ם בשינה

בתיאור שלב הרע"מ יש הרבה מאפיינים של הצ'י המגן:

·                          ירידה בטונוס השרירים (שיתוק),

·                          תנועה מהירה של עיניים מעידה על "ראייה כלפי פנים",

·                          העדר קליטה של גירויים חיצוניים (WEI QI נמצא בתוך הגוף, ואינו מעביר מסרים חיצוניים),

·                          ביטוי רגשות (תוצאות ניקוי חמשת הזאנג: פחד, כעס, שמחה, עצב, כפייתיות).

כל התפקודים הללו זהים לתפקודי איבר הכבד שהוא האלוף הצבא והאחראי על הצ'י המגן, הצבא. מקור התנועה כלפי חוץ של רוח-SHEN הנאגר בכבד מכונה HUN. בשינה HUN, כבד והצ'י המגן מופנים לפנים הגוף, ולהיבט הבונה של הצ'י, הדם.

 

דם, אבר הכבד וחלומות

הקשר בין כבד, דם וראייה מתואר ב- SU WEN פרק 10 אך ניתן לתת לו פירוש נוסף הקושר בין כבד, דם וחלומות.

"לכן כאשר אדם שוכב, דם חוזר לכבד, כבד לוקח את הדם ואז ניתן ,להתבונן פנימה 視 (לחלום). רגלים לוקחות דם ויכולות ללכת, ידיים לוקחות דם ויכולות לאחוז, אצבעות לוקחות דם ויכולות לתפוס."

הצ'י המגן בכתבים סינים עתיקים / טניה אגורסקי הרצל M.Sc.Dip. Ac - חלק ב

 

 

באידיאוגרמה SHI 視 (ציור מס' 7) ניתן לתרגם כלראות/לצפות/לבדוק/ להתבונן. פירוש השורש (מימין) JIAN/XIAN  見גם כלראות/לצפות/לבדוק/ להתבונן /להתחזות/לפגוש/דעה. פירוש של החלק הפונטי  SHI(משמאל) 示 המורכב משני קווים למעלה ושלושה למטה: השפעה שמימית, קוסמית. שני הקווים העליונים מסמלים ההשפעה של השמים על הארץ באמצעות חילופי הזוג: יין-יאנג (עין שחורה במרכז היאנג-אדום של סמל TAI JI, יין-יאנג). שלושת הקווים התחתונים מסמלים את שלושת המאורות בשמים במבט מן הארץ: שמש, ירח וכוכבים (עין האדומה במרכז היין-שחר של הסמל). החיבור בין ההתבוננות וההשפעה השמימית הוא במובן של הסתכלות פנימה, ובמילים אחרות, חלימה המתרחשת במיוחד במצב של שכיבה, שינה.

בהמשך של הטקסט מתאר את השפעת הדם על הגפיים במצב ערנות. בתנוחת השכיבה הרגלים אינן נוגעות בארץ, מעבר היאנג מן ששמים נחלש, צ'י מפנים את עצמו, טונוס השרירים נחלש.

כשקמים בבוקר למצב עמידה הדם זורם לגפיים ומאפשר להן לתפקד. הטקסט מזכיר במאחד את אצבעות הידיים, אשר קצותיהן הינן נקודות JING-באר הקשורות לצ'י המגן.

HUN    , היבט נפשי של איבר הכבד ודם

פרק 8 של LING SHU נקרא "שורשים של SHEN-רוח" ובו נאמר "מי שעוקב הלוך ושוב אחרי הרוח-SHEN 神 נקרא הון HUN 魂", ומאוחר יותר נאמר: "כבד אוגר דם血 , דם הוא משכנו של HUN".

אנו מוצאים את האוצר-HUN שמור בתוך הכבד האוגר דם. לב-SHEN מצידו שולט בדם ולגביו HUN עוקב אחריו ומהווה את היבט העץ שלו. HUN בעל תפקידים ואפיונים כשל אלוף הצבא-כבד: אינטואיציה והתפרצות, דמיון, דחפים, גמישות גידים, אגירת דם, תנועה כלפי מעלה, יכולת שינוי, התחדשות הגוף.  ניתן להניח ש-HUN-כבד בעזרת WEI QI נמצא בתקשור עם פני שטח הגוף ביום ועם דם וחמשת האיברים בלילה בשינה.

     איבר הכבד וחלומות

פרק 2 של ספר הדאואיסטי שפורסם בשושלת צ'ינג ((1668 אך מבוסס על מקורות קדומים יותר TAI YI JIN HUA ZHONG ZHI太一金华宗旨 הידוע בשם "סוד פרח הזהב", קושר בין כבד, HUN לחלומות בדבריו: "אבל קיים HUN魂 המהווה מקום אגירה לרוח SHEN神. HUN במשך היום נמצא בעיניים ובלילה נמצא בכבד. כאשר HUN נמצא בעיניים אפשר לראות, כאשר HUN נמצא בכבד חולמים. חלומות הינם מסע של רוח-SHEN העובר בהרף עין אחד בכל מקום בתשעת הרקיעים ובתשע הארצות. כאשר בהתעוררות מרגישים מעורפלים ומבולבלים וכאילו תפוסים על ידי הגוף, וזה מראה שאנו תפוסים על ידי PO魄."

על פי גישה דאואיסטית עיניים מהוות לא רק איבר ראייה בגוף האדם אלא גם דלתות אנרגטיות למוח. במושגים מודרניים הראייה קשרה למערכת העצבים, המרכזית. HUN, מפקד על הראייה ביום, ובלילה הוא מפקח על הראייה המופנמת, על החלומות. התשוקות, הרגשות והמתח במשך היום משארים עקבותיהם בצ'י המגן. הצ'י המגן ודם מגיעים בלילה לכבד, ובמהלך השינה מהווים דימויים ותסריטים עבור החלומות.

מתברר אם כן ש-WEI QI לא רק מגן עלינו נגד מהשפעות מזיקות של העולם החיצוני אלא גם מהווה מקור להגנות פסיכולוגיות. מקורו של הצ'י המגן במחמם התחתון וזיקתו לאיבר הכליות תורמים ליכולתו לעביר מסרים פסיכולוגים בעלי אופי תורשתי השייכים למין האנושי, לשושלות, להורים. HUN- מעביר בחלומות דרך הצ'י המגן מסרים הקשורים למיניות, לתשוקה מינית.

 

WEI QI והמרידיאנים הנפלאים QI JING BA MAI

התקשורת של WEI QI עם הצ'י התורשתי YUAN מתבצעת באמצעות המרידיאנים הנפלאים QI JING BA MAI, המהווים בסיס, מקור ואישור לחיים. תפקידם כוללת ניהול זרימת הדם ו-QI בגוף האדם, אגירת הצ'י תורשתי YUAN QI, וויסות כל הצ'י בגוף וגם רגשות-תשוקות.  ,YUAN QI מעביר מסרים מן האבות הקדומים, מדור לדור.

בפרק 76 של LING SHU ראיינו שקיימת תקשורת של הצ'י המגן עם המרידיאנים הנפלאים: WEI QI "יוצא בצד הפנימי של הקרסול (K6). זרימתו יורדת לאזורי היין .WEI QI שוב מתאחד עם עיניים (UB1). כך נגמר מחזור זרימה אחד." K6  - היא נקודת התקשרות עם המרידיאן הנפלא YIN QIAO.

על קשר זה מדבר גם פרק 79 של LING SHU:

"הצ'י המגן זורם לכיוון GV16, FENG FU. כל יום הוא יורד חוליה אחת. וכך לאחר 21 יום WEI QI יורד ומגיע לעצם הזנב. ביום ה-22 הוא חודר לתוך עמוד שדרה, ומתפזר בעומק CHONG MAI. WEI QI זורם בתוכו 9 ימים. ולבסוף מגיח במרכזו של ST12, QUE FEN."

LING SHU מתאר את זרימת הצ'י המגן מראש בתוך עמוד השדרה, לאורך DU MAI המרידיאן השולט, אב כל היאנג, מ-GV16 FENG FU עד  GV1 CHANG QIANG, ואחר כך בתוך CHONG MAI, ים של דם, הצ'י המגן זורם לאורך סעיף של CHONG העובר פנימית לעמוד השדרה במשך תשעה ימים ומגיח דרך ST12, נקודה המהווה מפגש של כל מרידאנים יאנג של הגוף חוץ ממרידיאן שלפחית השטן.

קיימת לכן מחזוריות חודשית (30 יום) בזרימתו של WEI QI במרידיאנים הנפלאים.

גרסה דומה של זרימת הצ'י המגן מתוארת בפרק 35 של SU WEN שבו  מושם דגש על מעבר הצ'י המגן דרך כל חוליה ואפשרויות חדירה של הצ'י המזיק XIE QI.

ראינו קודם שהצ'י המגן נוצר במחמם התחתון (כבד וכליות), ולכן יצירתו מושפע על ידי YUAN QI. הצ'י המגן הינו גם הצ'י המעבר מסרים בין "המוארות שברקיע" והאדם. כאשר הצ'י המגן חודר לתוך המרידיאנים הנפלאים יש תקשורות בינו ו-YUAN QI, במילים אחרות קיימת ההשפעה של הסביבה על ביטוי הגנים.

הצ'י המגן קשור לזמן של היקום ומתאים בינו ובין הזמן האישי, קצב החיים ואורכם, הגורל הקשורים ל-MING MEN (כליה יאנג, שער הגורל). הגנות טובות נגד השפעות מזיקות מצד היקום יכולים לעזור לנו לאריך חיים ולשפר את איכותם.

 

סיכום

,WEI QI  הוא אם כן, הצ'י האחראי על תקשורות בין הגוף ליקום ועל הגנות של הגוף ושל רגשות נגד השפעות בלתי רצויות מן החוץ. הצ'י המגן בונה את המודעות הגוף במרחב, אחראי על פעילות גופנית בשעות היום ופעילות תת-מודה כוללת החלימה במשך הלילה המעוררת תשוקות, פחדים ומתחים.  הצ'י המגן קשור גם לצ'י התורשתי לכן ויכול למנוע שינויים גנטיים הקשורים למחלות במשך החיים.

,WEI QI מקשר את הקצב של היקום עם הגורל (כליות יאנג) ועם תת-מודע של האדם. אל כן עבודה אנרגטית על ה-WEI QI הינה עבודה על תת-מודע, ועל המודע כאחת.

איזון זרימת WEI QI נעשה בראש ובראשונה בעזרת פעילות גופנית יום-יומית מעוררת מודעות לתחושות הגוף ולמרחב סביבו (צ'י גונג, טאי צ'י, שיטת פאולה, פלדנקרייז, יוגה), וכמו כן מודעות לחלומות. ידוע שתרגילים אנרגטיים היו כבר בימי קדם חלק חשוב בחיפוש הדאואיסטי אחרי חיי נצח. תנועת גוף איטית והקשבה עוזרים לנו לכוון את היבט הדרקון שבצ'י המגן אל המנגנון הריפוי וההבנה הרוחנית של עצמנו.

 

ביבליוגרפיה:

La Rumeur du Dragon et l”Ordre du Tigre . / Eyssalet J.M.

 Guy Tredaniel. Paris. 1999

Monte des Nuages Descente des Pluies / Eyssalet J.M.

 Guy Tredaniel. Paris. 1998

SHEN ou L'Instant Createur/ Eyssalet J.M.   Guy  Tredaniel. Paris. 1990

Chinese Characters/.Wieger L Paragon Book Reprint corp, N.Y 1965

Sleep, wikipedia

NEI JING ,www. chinapage. com

LING SHU ,www. chinapage. com

 

קראו עוד על לימודי רפואה סינית 

X

גם לכם זה מרגיש נכון? השאירו פרטיכם כאן 

שלח
x