בואו נדבר על
העתיד המקצועי שלכם


יוגה ככלי לטיפול במתבגרים בעלי צרכים מיוחדים- מחקר שנערך בבי"ס צורים

יוגה לטיפול במתבגרים בעלי צרכים מיוחדים- הלכה ומעשה
מחקר שנערך בבית ספר "צורים"

מאת: רונית אייזנברג, מורה בכירה ליוגה, מתמחה בהוראת היוגה לילדים, תוך התמקדות בהיפראקטיביות ובהפרעות קשב וריכוז.

 

 יוגה – מהמדעים העתיקים בעולם. מקורה בהודו לפני כ-5000 שנה. היוגים יצרו שיטה ייחודית המשלבת תרגול גופני, נפשי, מנטלי ורוחני . פירוש המילה יוגה הוא איחוד. ואכן היוגה יוצרת תחושת איחוד ואיזון בין גוף לנפש. תרגול היוגה כולל: אסאנות – תנוחות גוף, פראנימה – תרגילי נשימה,מדיטציה והרפיה. היוגה-תרפיה פופולארית ברחבי העולם.בהודו ובארצות הברית, פועלות מכללות ואוניברסיטאות העוסקות במחקרים על השפעת הטיפול ביוגה על מחלות ובהפרעות שונות.

בבית ספר צורים נערך מחקר ראשוני מסוגו בישראל, בנושא "יוגה ככלי לטיפול בבני נוער עם הפרעות נפשיות". המחקר נעשה במסגרת גף ניסוי ויזמות במשרד החינוך, בשיתוף עם מכללת
רידמן לרפואה משלימה. המחקר מתקיים בבית ספר "צורים" בהוד השרון.
מטרת המחקר: להציג גישה הוליסטית המקשרת גוף-נפש ודעת במסגרת בית ספר. בית ספר שואף לפתח תפיסה בית-ספרית חדשה המתבססת על הגישה ההוליסטית ועל תיאורית הגשטאלט, אשר יובילו לשיפור איכות חיי התלמיד.

אוכלוסיית המחקר: תלמידים מתבגרים ובוגרים בטווח הגילאים 21-13 שנה, שלהם הפרעות נפשיות והפרעות נלוות של היפראקטיביות והפרעות קשב וריכוז. בקרב התלמידים המשתתפים במחקר, קיימת חסימה בתחום הגופני הנפשי ובנוסף היפראקטיביות והפרעות קשב וריכוז. בתחום הגופני החסימה נובעת מהשפעת הנפש על הגוף ולא מחסימה אורגנית. הנחת המחקר הבסיסית היא שעבודה עם הגוף תהווה כלי משמעותי לשחרור החסימות הקיימות בתחומים שונים, ליצירת אנרגיות חדשות לטיפוח החיוניות ולשיפור ביכולת הקשב והריכוז, של התלמיד.
רוב התלמידים המשתתפים בניסוי הינם ברמת תפקוד גבוהה ומסתייעים בטיפול תרופתי ורגשי. הטיפול התרופתי והרגשי מביא לשיפור מסוים בתפקודם בתחומים הלימודיים, הרגשיים, ההתנהגותיים והחברתיים. עם זאת לטיפול התרופתי והרגשי אותו מקבלים המתבגרים אין השפעה מספקת על החיוניות שלהם. תלמיד בעל חיוניות הוא תלמיד ערני, בעל אנרגיות חיוביות וכושר גופני תקין, המגיע באופן סדיר לבית הספר, מטפח את הופעתו החיצונית, לומד, מגלה יוזמה, חברותי, מרגיש שייך ובעל שמחת חיים, מזהה את קשייו, מתמודד עמם ומסוגל לקחת אחריות על בחירותיו בהתייחס למגבלותיו, צרכיו ויכולותיו.

הייחודיות והחדשנות בניסוי באים לידי ביטוי בפיתוח דרך חשיבה והקשבה אחרת לחיבורים בין גוף, נפש ודעת בראייה הוליסטית. באמצעות תרגול יוגה ניתן להבחין גם בשיפור ביכולת הקשב והריכוז של התלמידים.

המחקר יתקיים בביה"ס מזה שש שנים. השנה תפתח השנה השלישית לפעילות הניסוי.
כיום משתתפות 4 כיתות מכלל בית-הספר בניסוי. במקביל לפעילות עם התלמידים, צוות ההוראה בבית-הספר עובר סדנאות והשתלמויות בתחום הרפואה המשלימה והגישה ההוליסטית.