בואו נדבר על
העתיד המקצועי שלכם


קליניקה להערכת יכולת למידה בשיתוף עם בית-ספר "שזר"

קליניקה להערכת יכולת למידה בשיתוף עם בית-ספר "שזר"
מאת ד"ר אפרת בנג'ו, מרכזת המגמה ל"הכשרת מומחים לטיפול בליקויי למידה בגישה הוליסטית" במכללת רידמן

בית ספר "שזר" נמצא בשכונת נווה עופר, בדרומה של העיר תל-אביב. בית הספר מונה 250 תלמידים, מתוכם כ-30 תלמידים לקויי שמיעה וחרשים.

הנהלת בית הספר וחזונו טמונים בגישה המטפחת אדם המבטא את כל יכולותיו: הרגשיות, החברתיות והקוגניטיביות" . בבסיס התפיסה הזו נמצאת האמונה שתפקיד בית הספר ליצור לתלמיד מסגרות מאפשרות לביטוי כל יכולותיו- באשר הן.

שיתוף פעולה נוסף בין בית הספר שזר למכללת רידמן במסגרת לימודי המגמה ל"הכשרת מומחים לטיפול בליקויי למידה בגישה הוליסטית" הינו במסגרת קליניקה להערכת יכולת למידה המתקיימות במכללת רידמן. הערכת יכולת למידה של הפרט נעשית על בסיס תיאוריית הלמידה המתווכת ועקרונות האבחון הדינמי. במסגרת ההערכה ישנה התייחסות לפונקציות הקוגניטיביות התקינות והפגומות של הילד בסופה ניתנות המלצות לצוות ההוראה ולהורים.

תיאורית הלמידה המתווכת מהווה בסיס לאבחון הדינמי ולתוכניות התערבות קוגניטיביות המכוונות לילדים שלהם לקויות למידה. ההנחה היא כי למידה מתווכת הנה גורם מרכזי המשפיע על היכולת הקוגניטיבית ועל פוטנציאל הלמידה של הילד. הנחה זו מהווה בסיס לטענה, כי התפתחות קוגניטיבית הנה דינמית וניתן באמצעותה להביא לשינויים ולשיפורים, אם יינקטו האמצעים המתאימים של למידה מתווכת. ההתנסות בלמידה מתווכת, המוגדרת כ"איכות של אינטראקציה בין אורגניזם לסביבה", היא תוצר של יוזמה וכוונה מצד המתווך, העומד בין הפרט לבין העולם ומתווך לפרט את העולם. ההתנסות בלמידה המתווכת נחשבת כיוצרת אצל הפרט את הנטייה להשתנות בעקבות אינטראקציה ישירה עם הגירוי. בתיאוריה מוצעות מספר קטגוריות המאפיינות את הלמידה המתווכת כגון: תווך לכוונה והדדיות, תווך לטרנסצנדנטיות ותווך למשמעות. תיאוריה זו, העומדת בבסיס האבחון הדינמי, טוענת שלילדים /מבוגרים הסובלים מלקויות למידה פונקציות קוגניטיביות פגומות הנובעות גם מהעדר התנסות הולמת בלמידה מתווכת. ישנם מספר כלים המשמשים לאבחון דינמי להערכת יכולת הלמידה שמטרתן זיהוי פונקציות קוגניטיביות פגומות של הפרט החל מהגיל הרך. מניסיון קליני וממצאי מחקרים נראה שהן האבחון הדינמי והן ההתערבות שניתנת בעקבותיו הכוללים אינטראקציה של למידה מתווכת יעילים בשיפור יכולותיהם של ילדים ומבוגרים עם לקויות למידה. יעילות האינטראקציה משתקפת הן בהישגים לימודיים והן בתפקוד רגשי מוטיבציוני של הפרט.