בואו נדבר על
העתיד המקצועי שלכם


סיכום פרקטיקום אורח חיים בריא באגף השיקום בכלא הדרים

חמוטל אזרק ואיילת שחר כהן, סטודנטיות לנטורופתיה במסלול התמחות באורח חיים בריא וקידום בריאות,
בצעו במהלך שנה"ל תשע"ד פרקטיקום באגף השיקום של כלא הדרים, במסגרת קורס הנחיית קבוצות לאורח חיים בריא.

מדובר באגף המאכלס אסירים אשר עברו תהליכי טיפול אינטנסיביים וכיום עומדים לפני סיכום פרקטיקום אורח חיים בריא באגף השיקום בכלא הדריםשחרורם מבית הסוהר. חמוטל ואיילת העבירו לקבוצת האסירים חמישה מפגשים שכללו תכנים הנוגעים לניהול אורח חיים בריא.



הקבוצה קצרה הצלחה מרובה, כפי שכותבת שרית מנשה, קצינת השיקום של הכלא: "...המנחות אפשרו למשתתפים לבחון את חייהם בדרכים נוספות ומגוונות וחלקם אף החלו בתהליך שינוי משמעותי באורח חייהם הגופני והבריאותי."
מכתב הערכה מקצינת השיקום של כלא הדרים>>



ריאיון קצר עם איילת וחמוטל לסיכום הפרקטיקום
האם באמת אפשר לעשות שינוי או לקדם אורח חיים בריא בכלא? שאלה זו ורבות אחרות טרדו את מנוחתן של חמוטל ואיילת אשר המפגש הראשוני שלהן עם האסירים היה מלווה במתח ובחששות רבים. בדיעבד הסתבר כי מדובר בקבוצת אנשים צמאים לידע, דעתנים ומשתפים פעולה. ביקשנו מחמוטל ואיילת לסכם את החוויה שלהן מן ההתנסות המעניינת והמאתגרת שעברו בכלא ולהן הרשמים האישיים של השתיים:

 

"במסגרת לימודי "הנחיית קבוצות", היה עלינו לבצע פרקטיקום, התנסות בהנחיית קבוצות בקהילה. בהמלצתן של גב' לאה לשם וגב' מיקי טאובנפלד,
מרצות הקורס, נסענו למפגש עם קצינות החינוך של הכלא לבדוק אפשרות להנחות קבוצה בכלא.

הגענו למפגש עם חששות רבים לגבי האוכלוסייה שאנחנו הולכות לפגוש, והתהייה העיקרית שלנו הייתה האם באמת אפשר לעשות שינוי או לקדם אורח חיים בריא בכלא?

 

הפגישה התקיימה עם קצינת החינוך של הכלא ועם מנהלת השיקום במשרד בתוך מתחם הכלא. הפגישה ארכה כשעתיים והייתה מלמדת מאוד.
פגשנו חלק מהאסירים שנמצאים בשיקום ונערך לנו סיור במתחם עצמו שהיה שונה מאוד מהתמונה שהייתה לנו בראש לגבי איך נראה הכלא. 

נאמר לנו כי הקבוצה תתקיים בקרב אסירים בשיקום. אלה אסירים אשר סיימו שליש ממאסרם ונמצאים בתהליך התפתחותי ומשמעתי מוקפד וארוך במטרה לשקם אותם ולהקל על חזרתם לקהילה בתום מאסרם.

 

האסירים מורגלים בהשתתפות בסדנאות שונות כמו יוגה, יצירה, דרמה וכו'. הצגנו בפני קצינות החינוך את התכנים שאותם אנו מתכוונות להעביר בסדנאות.
כשהגענו למפגש הראשון,היינו מתוחות מאוד. הנחיית קבוצה אינה דומה להרצאה או ללימוד.

 

על מנת להעביר קבוצה תהליך ולהטמיע הרגלים יש צורך ביצירת אווירה מתאימה, באמון, הדדיות וחיבור בין המנחה לקבוצה.
לא ידענו אם נצליח לייצר תנאים אלה. מה גם שקבוצת האסירים שאותה הנחנו היתה קבוצה הטרוגנית מאוד שכללה יהודים וערבים, דתיים וחילונים, צעירים ומבוגרים. 
הצגנו את עצמנו בפני המשתתפים, ערכנו היכרות קצרה והתחלנו בסדנה. הופתענו לגלות כי לפנינו עמדו אנשים אשר מודעים מאוד לאורח החיים הבריא,צמאים לידע, דעתנים ומשתפים פעולה.

 

בצאתנו מהמפגש הראשון, הודענו לקצינת החינוך כי הסילבוס של המפגשים שהעברנו לה בטל ומבוטל, וישבנו לכתוב חדש בהתאם לתכנים ולרצונות שעלו במפגש. לפני כל מפגש,
ישבנו שעות רבות בתכנון ומחשבה על כל פרט – פעילות, חומר לימודי, סרטונים ועוד. כל פעילות שהבאנו, זכתה לשיתוף פעולה מלא ופורה ומשובים אשר שיקפו לנו בכל עת מה דעתם ומה עוד הם רוצים לקבל מאתנו.

 

בשונה ממקומות אחרים, ההתמודדות מול רשויות הכלא היתה מורכבת מטבע הדברים וכל פריט שרצינו להכניס לכלא, מלבד ניירות, הצריך אישורים מיוחדים מראש, בדיקות ושיקופים.
בהחלט חוויה בלתי נשכחת.

במהלך המפגשים, יכולנו בפירוש לראות כי יש לתכנים שאנו מביאות לקבוצה השפעה טובה ומיוחדת על המשתתפים. בתחילת כל מפגש, ניהלנו שיחה שבה כל אחד מהם סיפר על חוויותיו מהשבוע החולף, ואיך יישם או התקשה ביישום דברים שעלו במפגשים.  התבקשנו להביא להם חומרים כתובים, מחקרים, וחומרים אשר נגעו בנושאים שנידונו בסדנאות.

 

היו גם נקודות מרגשות של שיתוף, שבהם העלו המשתתפים נקודות כואבות בחייהם ושיתפו את הקבוצה בקשיים שהם עוברים. ברגעים מסוג אלה חשנו את גודל המעמד שלנו כמנחות ואת הזהירות, כובד הראש והענווה שאיתם אנו צריכות להגיע על מנת להתמודד עם דברים מסוג אלה.

הייתה זו בהחלט חוויה בלתי נשכחת. למדנו יותר משלימדנו. ואנו מודות על ההזדמנות.

לעבודת הסיכום- מפגשים בכלא הדרים>>