ביה"ס לרפואה טבעיתבית הספר לרפואה סיניתביה"ס לתרפיות מגעלימודי פסיכותרפיה הוליסטיתבית הספר לאימון הוליסטי (קואצ'ינג) ו-NLP בית הספר לקורסי המשך למטפליםחטיבת לימודי רפואה מערבית ומדעיםסגל ההוראה
טיפול בתפישת המטאיזם™קורסי הכשרה והסמכה מקצועית

בואו נדבר על
העתיד המקצועי שלכם


הדרך אל האושר

מאת: רונן לוי
 

כל המסורות הרוחניות, טוענות כי התגלמותה של הרוח בחיינו היא באמצעות חוויית האהבה, האדיבות והחמלה כלפי האחר. היום הוכיח המדע כי היכולת שלנו להרגיש בעלי משמעות, ולחוות אושר פנימי תמיד מבוססת על ההרגשה הבלתי ניתנת לערעור שאנו חווים כאשר אנו יוצאים מעצמנו למען אדם האחר בייחוד אם הוא יקר לנו.
 

מחקרים רבים בשנים האחרונות עוסקים באיכות החיים ובאופן בו אנו חווים אושר בחיינו- מה משפיע עליו ומה גורם לו. מסתבר, בניגוד למה שהרוב חושבים, שחוויית האושר היא הרבה יותר קרובה ממה שאנו חושבים.

לפי שאלוני מחקר אשר מודדים את רמות האושר בחייו של הנחקר מצאו החוקרים כי אנשים הטוענים כי אושרם תלוי בגורמים חיצוניים שרק אם יושגו אזי יוכלו להיות מאושרים (גורמים אלה יכולים להיות - כסף, מעמד, תארים מקצועיים, רכוש וכו') נמצא כי גם כאשר אלו הושגו- רמת הסיפוק והנינוחות נשארו לא אלא לזמן מוגבל בלבד, ולאחר מכן מדדי האושר חזרו להיות כבזמנים טרם השגתם.

לעומת זאת החוויות אשר קיבלו מעמד משמעותי יותר ושינו את מדדי האושר של האדם לאורך זמן, היו אלא אשר התקשרו עם היכולת להעניק לאחר, ולגרום לו להרגיש טוב יותר.


דברי מוסר תמיד נשמעים בעייני מטיפים וכופים וכבעלי פוטנציאל גבוה להעדר אוטנטיות. אצלי אמירות כמו צריך לחשוב חיובי, לגלות אמפתיה וחמלה לכל היצורים החיים הם תמיד בסכנת התעלמות בשל העדר חופש הבחירה שהן מותירות לי.

לכן כשמציעים לי לשנות את מצב רוחי הקשה כשזה מגיע (חרדה, כעס, עצב, אשמה וכדומה) אני מייד מתנגד ומתכווץ. הפחד האישי שלי הוא שכוונת האחר היא לגרום לי להיות לא אני ולהרגיש משהו אחר (גם אם הוא טוב) אך בקצב ובאופן שאינו תואם לי.


יחד עם זאת, ברור לי שביסוד של הדברים קיימת אמת. בבסיס כל אחד מאיתנו אנו זכאים לחוות אושר והנאה. כמטפל אני יודע על בסיס יומי, כמעט, כמה אושר יש בלתת ולהיות עם האחר, אינני זקוק לממצאי המחקר אודות האושר שיאשרו לי זאת.

יחד עם זאת, קיימת השאלה כיצד אני יכול להשפיע על רמות האושר בחיי? כיצד ניתן להגביר את היכולת שלי לחוות את עצמי ואת האחר בהקשרים חיוביים יותר ושליליים פחות. לא כי אסור להרגיש רע. לא כי צריך לראות רק את הטוב ואת חצי הכוס המלאה ושאר סיסמאות, אלא כי כבני אדם אנו יכולים להשפיע על איך שאנו מרגישים- הכיצד?

ד"ר שינזן יאנג, מורה למדיטציה בודהיסטית, אשר הביא לארה"ב רבות מהטכניקות הבודהיסטיות, מציע תוכנית בת שלושה צעדים להגברת האושר. במאמרו אהבה אדיבות (Loving Kindness) (www.shinzen.org) הוא מסביר כיצד באמצעות אימון פשוט, אך עקבי, ניתן להמיר את החוויות הקשות והבלתי נסבלות לנסבלות ולניתנות להכלה.

לחסרי הסבלנות אומר כבר עכשיו שכאשר אנו מצליחים לאשר את הרגע ולראות את הדינאמיות שבו, אנו מאפשרים לקושי בחיים לנוע, ובמקומו נכנסת איכות אחרת של חוויה לה רבים קוראים אושר.

שיזנן יאנג ממשיל זאת לעבודה אלכימית. האלכימאים ידעו להמיר את צורתו של מתכת אחת (נחושת) למתכת אחרת (זהב) באמצעות שינוי המבנה האטומי של הראשון. אם גם אנו נצליח לחדור למבנה האטומי של הקושי ונבחין בארעיותו- במקום זה יכולה שלווה להיכנס. כמובן שהדבר דורש אימון רב, בדומה למי שרוצה להגיע להישגים בתחום הספורט או המוסיקה.

צעדי האימון שמפרט שינזן הם:


צעד ראשון - כאשר מופיע קושי הדבר הראשון שיש לעשות הוא להתבונן בתחושות הגופניות שלו בלבד, מבלי לשנותן. לא ברגש אלא בביטויו הגופני. ההנחה הבסיסית היא שהקושי הרגשי מנציח את קיומו כאשר אנו מכווצים אותו ומתנגדים לו גופנית ורגשית.

כאשר נלמד להתבונן בתחושות הגופניות באופן כה מדויק וממוקד נוכל לראות כיצד התחושה הקשה משנה צורתה ומתפוגגת. צעד זה נשמע בתיאוריה מעט הזוי ומאגי אך בפועל הוא הופך מוחשי ומובן יותר.

טכניקה זו מבוססת על האימון הבודהיסטי הנושא על גבו 2500 שנות התבוננותם פנימית, אשר מראה מניסיונם של רבבות מאמינים כי כאשר מתבוננות בתחושות הפיסיות הן מאבדות מגולמיותן והופכות לאנרגיה. בדומה לכל עצם פיסית אותה נמדוד במיקרוסקופ תת אטומי ונראה שגם האטום מורכב מאלקטרונים, פרוטונים ונויטרונים המרצדים ללא הפסק- אנרגיה.


הצעד השני - משהתנועה של החוויה הרגשית הוחשה בגוף התפנה מקום להטענה חיובית של החוויה. כעת ניתן לתרגל כיצד משפיעות מחשבות ודימויים חיוביים על המרחב הפנימי- תחושת הגוף. בשלב זה ניתן לחשוב על אנשים שאוהבים, לדמיין דימויים המשרים רוגע ושלווה כמו- שיר אהוב, ציור מרגש, או כל דבר אחר.


הצעד השלישי - לחוות את שני הצעדים הקודמים במקביל. מחד לחפש את הקושי ברגע הזה בגוף להתבונן בייסודו על לחווייתו כאנרגיה בתנועה, ותוך כדי שההרגשה משתפרת ניתן להטעין את החוויה במחשבות ודימויים חיוביים על אהבה, חמלה, אדיבות וכדומה.

שינזן כמובן מדגיש כי צעדים אלה לא פותרים את האדם מלחקור ולהבין את חוויותיו באופן אינטלקטואלי ואנליטי. אלא הוא מציין טכניקה שיכולה להיות יעילה בהתמודדות עם קשיי החיים בכלל, וכי על כל מקרה להבחן לגופו של מקרה.


היכולת להיות להעניק לאחר ולחוות את ההנאה שבנתינה, תלויה אפוא ביכולת שלנו לחוות את האושר בתוכנו. כמובן שהדרך אל האושר מורכבת והיכולת לאשר את החוויה שלנו בכל רגע ורגע צפויה לספוג התנגדויות ורגשות לא נעימים. כמובן גם שכאשר מציעים עצות פשוטות לחיים מאושרים מסתכנים בפשטנות ושטחיות, אך אולי הצעדים הפשוטים שמציע שינזן יכולים לפתוח את השער ולגלות שיש דרך...


מאת: רונן לוי - פסיכותרפיסט הוליסטי ונטורופת, מטפל בקליניקה פרטית, מרצה ומנחה קבוצות בתוכנית להכשרת מטפלים בהילינג פסיכו-פיזי במגמת פסיכותרפיה הוליסטית ודמיון מודרך ב"מכללת רידמן", אילת. לפרטים ותגובות: 052-5450779, ronenl@arava.co.il,
כל האמור בכתבה זו הינו בגדר מידע כללי, לייעוץ אישי יש להיוועץ באיש מקצוע.