ביה"ס לרפואה טבעיתבית הספר לרפואה סיניתביה"ס לתרפיות מגעלימודי פסיכותרפיה הוליסטיתבית הספר לאימון הוליסטי (קואצ'ינג) ו-NLP בית הספר לקורסי המשך למטפליםחטיבת לימודי רפואה מערבית ומדעיםסגל ההוראה
טיפול בתפישת המטאיזם™קורסי הכשרה והסמכה מקצועית

בואו נדבר על
העתיד המקצועי שלכם


טיפול ביוגה בילדים עם הפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות

טיפול ביוגה בילדים עם הפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות
ADD/ADHA
מאמר מתוך הספר "יוגה לילד המיוחד" מאת סוניה סאמרס
ערכה ותרגמה: רונית אייזנברג

טיפול ביוגה בילדים עם הפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות היפראקטיביות ADHD ADHD, או הפרעת קשב היפר אקטיביות, היא הפרעה התנהגותית המאופיינת כחוסר משמעותי בריכוז, בשליטה על דחפים ובקושי בהתנהגות מונחית כללית ביחס לגיל, הבאה לידי ביטוי בשלבי הילדות המוקדמים.

התנהגויות הקשורות להפרעה כוללות: היפראקטיביות, דיבור או מעשה לפני חשיבה עליו, קושי במילוי אחר הוראות, מיומנויות ארגון חלשות, חוסר מנוח, חוסר סבלנות, שכחנות, דימוי עצמי נמוך ומיומנויות חברתיות חלשות. ילדים הסובלים
ילדים הלוקים ב- ADHD מתקשים להאט את קצב התגובה, אפילו כאשר הם רוצים בכך; לעיתים קרובות הם ממהרים כל כך עד שהם נראים מגושמים וחסרי קואורדינציה.

טיפול ביוגה בילדים עם הפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות חלק מן המומחים טוענים שהפרעת ADHD נגרמת כתוצאה מחוסר איזון כימיקלי במוח, אך אין כל ראיה מתועדת היכולה להוכיח שאכן כך המצב. שכיחות הפרעת ADHD נעה בין 3 ל-15 אחוזים מהאוכלוסייה בשכבת הגיל הרך ובית ספר (תלוי בקפדנות האבחנה). ילדים הלוקים ב-ADHD , בדרך כלל לא מצטיינים בבית הספר, למרות שאצל רובם נמדדת רמת אינטליגנציה ממוצעת או מעל הממוצעת!

כיום , יותר מארבע מיליון ילדים בארצות הברית אובחנו כלוקים בהפרעת ADD/ADHD.
ישנם גורמים רבים התורמים להפרעה התנהגותית זו : אלימות בטלוויזיה; תזונה לקויה; עומס יתר חושי; זיהום אוויר; צפיפות; והקריסה של המבנה המשפחתי.

דרכי הטיפול באמצעות יוגה :
ליוגה כלים רבים לטיפול ושיפור לקויות אלו. אנו נבחן את הטכניקות העיקריות אותם אנו מיישמים כיום בטיפול בילדים במסגרות פורמאליות ופרטניות :
1. תרגול תנוחות גוף פיזיות (אסאנות).
2. אימון בתרגילי נשימה (פראנימה).
3. שימוש בטכניקות לרגיעה והרפיה שמטרתן לחזק ולהרגיע את מערכת העצבים המרכזית.

טיפול ביוגה בילדים עם הפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות היוגה מסייעת לילדים עם ADHD להתחבר לגופם באופן רגוע ולא תחרותי. ישנו גם אספקט רוחני- רגשי לתרגול היוגה - אשר מכניס את הילדים לחוויה של שקט ומודעות פנימיים- דבר אשר קשה מאוד לילד לחוות כיום , בקצב החיים התזזיתי ההולך וגובר .
ילדים הלוקים בהפרעת ADHD חווים לעיתים קרובות עיכובים לימודיים כתוצאה מההיפראקטיביות שלהם והקלות בה מוסחת דעתם.

למטפל ביוגה, בדרך כלל קל יותר ללמד את הילד מס' תרגילי פראנימה וכמה אסאנות לפני שנלמד אותם תרגול יוגה מלא. דרך זו עוזרת להרגיע ולאזן את הילד בשלב הראשון , ומכאן להתקדם לשלב השני בו יקבל הילד הנחיות לתרגול באורך מלא (20 45 ד') ויבצע אותם יחד עם המורה. לתרגיל "אנלומה וילומה" (נשימה בנחיר אחד לסירוגין) תהיה השפעה מיוחדת על ילדים עם ADHD - כתוצאה מיכולתו של התרגיל להרגיע את המחשבה ולאזן בין האונה הימנית והשמאלית של המוח.
לימוד ילדים אלה נשימה נכונה הוא אספקט חשוב בטיפול ביוגה עבורם. לאחר שילד הלוקה בהפרעת ADHD מסוגל לעקוב אחר הנחיות, המטפל ביוגה יוכל להתקדם וללמדו אסאנות נוספות ואת תרגול "ההרפיה העמוקה".

טיפול ביוגה בילדים עם הפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות הפרעת קשב וריכוז ADD
הפרעת קשב וריכוז (ADD) היא הפרעה התנהגותית המוגדרת באופן רשמי כחוסר משמעותי בריכוז, בשליטה על דחפים ובהתנהגות מונחית בהתאם לכללים וביחס לגיל , הבאה לידי ביטוי בשלבי הילדות המוקדמים ומתפתחת במקביל לתהליך הצמיחה. התנהגויות הקשורות להפרעה כוללות: קושי במילוי אחר הוראות, דיבור או מעשה לפני חשיבה עליו, מיומנויות ארגון חלשות, חוסר מנוח, חוסר סבלנות, שכחנות, דימוי עצמי נמוך , מצב קיצוני של הפרעה זו הוא ADHD היפר אקטיביות.

מאחר ונשימה קשורה קשר עמוק לרגשות, לימוד תרגילי נשימה יוגיים (פראנימה) תהיה דרך אידיאלית להתחלת טיפול בילדים הלוקים בהפרעות קשב וריכוז. אולם, חשוב שבשלב הראשון ,המטפל ימצא דרך ליצירת קשר חזק ותומך עם הילד, כדי לרכוש את אמונו ותשומת הלב שלו. לאחר מכן בשלב השני לימוד התרגילים יתקדם יחסית מהר יותר. בנוסף להשפעה החיובית על הרגעת ואיזון הרגשות, הפראנימה (תרגילי הנשימה) ממריצה אזורים חיוניים של המוח ומערכת העצבים המרכזית. על ידי שילוב פראנימה עם תנוחות היוגה (אסאנות) והרפיה עמוקה- היתרונות של הטיפול והאפקטיביות על הילד מוגברים באופן משמעותי. בעזרת תרגול עקבי של יוגה, ילדים עם הפרעות קשב מפתחים : מודעות גוף, איזון רגשי וריכוז טובים יותר- מה שמשפר את יכולתם בבית הספר ואת היכולות היצירתי