ביה"ס לרפואה טבעיתבית הספר לרפואה סיניתביה"ס לתרפיות מגעלימודי פסיכותרפיה הוליסטיתבית הספר לאימון הוליסטי (קואצ'ינג) ו-NLP בית הספר לקורסי המשך למטפליםחטיבת לימודי רפואה מערבית ומדעיםסגל ההוראה
טיפול בתפישת המטאיזם™קורסי הכשרה והסמכה מקצועית

בואו נדבר על
העתיד המקצועי שלכם


הכוח שבשילוב: מהפכת הפסיכותרפיה הגופנית

לכולם ברור שטיפול רגשי לא מסתכם בתרופות ובפרוצדורות רפואיות. אבל איך נוודא שלא שכחנו את הגוף בחדר ההמתנה? בית הספר לפסיכותרפיה הוליסטית ברידמן מכשיר את דור העתיד של המטפלים, שלפני הכול חווים את התהליכים על בשרם

 

 

הקשר שבין הגוף והנפש מוכר כבר שנים רבות. היה זה פרויד שחקר ומצא כי תופעות גופניות, עד כדי שיתוק באיברים מסוימים, נובעות מטראומות נפשיות. ובכל זאת, פסיכולוגים רבים נוטים להשאיר את הגוף בחדר ההמתנה – ולא מעט רופאים עושים את ההיפך. כיום, יותר ויותר מומחים מתחומים שונים מבינים שכדי להביא לריפוי אמיתי וארוך טווח, נדרשת תוכנית מקיפה שכוללת לא רק תרופות ופרוצדורות רפואיות, אלא גם פרקטיקות כמו טיפולי מגע, תרגילי נשימה ושיחות.

פסיכותרפיה גופנית חותרת לפתור מצוקות גופניות, רגשיות ונפשיות דרך טיפול משולב עם מגוון רחב של כלים. כך, בית הספר לפסיכותרפיה הוליסטית ואינטגרטיבית ברידמן מכשיר את דור העתיד של המטפלים: אנשי מקצוע שרואים את האדם כמכלול ופועלים לשיפור כולל של חייו, במקום לטפל באופן נקודתי בבעיות רפואיות או נפשיות שמפריעות לו.

הלימודים נמשכים ארבע שנים ובסופם מוענקת תעודת מטפל בפסיכותרפיה גופנית עם התמחות באיזון גופני-נפשי-אנרגטי. זוהי התוכנית הראשונה בישראל שהוכרה על ידי פורום האיגוד האירופי לפסיכותרפיה גופנית (EABP).

ד"ר מלה מאיר, המנהלת הוותיקה של בית הספר, מתארת את הלימודים כחווייתיים, מעשיים ובעיקר מגוונים. "אני רואה את ההכשרה במסלול כמשולש שכל צלע שלו תומכת באחרות", היא מתארת. "הצלע הראשונה היא לימודי תאוריות בפסיכולוגיה ובפסיכותרפיה גופנית. השנייה היא טכניקות ומיומנויות טיפול. ואילו הצלע השלישית והמיוחדת מאוד היא התפתחות אישית עצמאית".

 

לפני הכול מטפלים במטפלים

 

הכלים שנרכשים במסלול רבים ומגוונים: מפסיכולוגיה קונבנציונלית ועד לתרגולי נשימות, מעיסוי מסוגים שונים ועד לריפוי בתנועה, מטיפול באומנות ועד לדמיון מודרך. סל הכלים הרחב מתעדכן כל הזמן בהתאם לחידושים האחרונים בתחומים השונים. זאת על מנת שבעתיד יוכלו הבוגרים לשלוף בכל פעם את הכלי המתאים למטופל – במקום לדבוק באותה השיטה שוב ושוב.

אצלנו ברידמן מאמינים כי מטפל טוב הוא כזה שעבר תהליך משמעותי בעצמו. לכן, נושא ההתפתחות האישית קיים בכל מסלולי הטיפול בגוף ובנפש. זו הסיבה שהסטודנטים עוברים תהליך של העמקת ההיכרות עם עולמם הפנימי – הרגשות, המחשבות, סגנון החיים – דרך פתרון הבעיות שלהם ומערכות היחסים עם הסביבה.

"הדגש על ההתפתחות האישית חשוב מאוד כי אנחנו רוצים שכשהבוגרים שלנו יגיעו לטפל באחרים, התהליכים שהם עוברים יהיו מוכרים להם ממקור ראשון", מדגישה ד"ר מאיר. "הסטודנטים במסלול, חשוב להבין, עוברים מסע רגשי עמוק ומשמעותי. הלימודים מתקיימים באווירה מאוד משפחתית. הסטודנטים מעבירים ארבע שנים עם אותה כיתת אם ומתפתחים יחד אישית ומקצועית, תוך שהם נדרשים לגלות פתיחות ולתמוך זה בזה. לכן חשוב לנו לוודא מראש שמסלול כזה אכן מתאים לנרשמים – ושהם מתאימים למסלול".

כדי לענות על הצורך הזה נערכות במכללה סדנאות התאמה, בהן עוברים מבחני אישיות ובדיקות הערכה שונות. באופן טבעי, התחום מתאים לאנשים סקרנים מטבעם, אנשים שאוהבים אנשים ושיש להם רצון ויכולת לעזור לזולת. המשתתפים במסלול צריכים לגלות אמפתיה, יכולת לפתור בעיות מורכבות, יצירתיות וכן כישורים ורבליים טובים.

 

אבן היסוד לקליניקה פרטית

 

רבים מהפונים ללימודי פסיכותרפיה גופנית שואפים בשלב כלשהו בחייהם לפתח קריירה כמטפלים עצמאיים. לכן, החל מהשנה השלישית מתנסים הסטודנטים בעבודה בקליניקה אמיתית. חלק מבוגרי המסלול משתלבים במוסדות חינוכיים של ילדים ונוער. אחרים מפתחים קריירה בעבודה עם אנשים עם מוגבלויות. ויש שמשתלבים כמורים וכמדריכים המכשירים את דור העתיד בתחום הצומח והמסקרן הזה.

בסיום הלימודים מתווספים שמות הבוגרים לפנקס מטפלים, שעוזר להפנות מטופלים מאחד לשני ולבסס קריירה בתחום. ד"ר מאיר מעידה כי המסלול מאופיין ביחסים קרובים בין הסטודנטים ואף ביניהם לבין הסגל. "היחסים הללו במקרים רבים משתמרים כל החיים. עם סיום הלימודים, הבוגרים הופכים לעמיתים ומדריכים אחד לשני. מי שנפרד מאיתנו יודע שיש לו גם ההכשרה, גם הכלים וחשוב לא פחות – גם רשת העמיתים, שתעזור לו להתחיל דרך חדשה בצורה הקלה ביותר".