ביה"ס לרפואה טבעיתבית הספר לרפואה סיניתביה"ס לתרפיות מגעלימודי פסיכותרפיה הוליסטיתבית הספר לאימון הוליסטי (קואצ'ינג) ו-NLP בית הספר לקורסי המשך למטפליםחטיבת לימודי רפואה מערבית ומדעיםסגל ההוראה
טיפול בתפישת המטאיזם™קורסי הכשרה והסמכה מקצועית

בואו נדבר על
העתיד המקצועי שלכם


לא רק בגלל הרוח: פסיכותרפיה טרנס-פרסונלית לוקחת את הטוב שבעולמות הטיפול

גם לכלים שנחשבים "רוחניים" יש כוח להשפיע על המוח, הגוף והנפש. מסלול לימודים ייחודי אצלנו ברידמן משלב בין מזרח למערב ומרחיב את ארגז הכלים של המטפלים   

 

 

הרבה לפני שהיו בתי חולים, ניתוחים ותרופות, צמחו ברחבי העולם טכניקות ריפוי שונות ומגוונות. מההילרים ההודיים דרך המדקרים הסיניים ועד למרפאים במצרים העתיקה, עמים רבים פיתחו ושכללו, לעיתים במשך מאות שנים של ניסוי וטעייה, שיטות טיפול שחלקן רלוונטיות גם בימינו. פסיכותרפיה טרנס-פרסונלית היא גישה שקוראת לשלב בין הידע הרב שנאסף בפסיכולוגיה הקונבנציונלית לבין מסורות רוחניות מהמזרח, על מנת לנפץ אל כל המחסומים שעומדים בדרך לריפוי אמיתי של הנפש.

אנשים מטבעם אוהבים להכניס דברים לתבניות. לכן, בעיני רבים, נכון להפריד בין עולמות הפסיכולוגיה והרוח. אבל עוד ועוד מחקרים מדעיים מראים כי גם לכלים שנתפסים כ"רוחניים", כמו מדיטציה, דמיון מודרך או מגע, יש כוח להשפיע על המוח, על מדדים פיזיולוגיים ועל קשיים נפשיים ורגשיים. במסלול פסיכותרפיה טרנס-פרסונלית אצלנו ברידמן לומדים כיצד לקחת את הטוב מכל העולמות המרתקים הללו כדי להציע טיפול שאי אפשר להכניס לתוך משבצת סטנדרטית אחת.

נטע שקד-קוחלי, מנהלת מסלול הלימודים, מספרת על הייחודיות שבגישה: "מטרת התוכנית היא להרחיב את התודעה ואת ארגז הכלים של המטפלים. זהו מפגש בין מזרח ומערב, בין גישות ומסורות שונות. מפגש שבו לומדים איך להפיק את המרב הן מעולמות הרוח והן מהפרקטיקות הטיפוליות המוכרות".

 

מסלול ייחודי בנוף הישראלי

 

מסלול הלימודים, בן ארבע שנים, הוא ייחודי בישראל והיחיד בארץ שזכה להכרה של האיגוד האירופי לפסיכותרפיה טרנס-פרסונלית (EUROTAS), המציב סטנדרט גבוה במיוחד לעוסקים בתחום.

כמו בכל מסלולי הלימודים שלנו, השנה הראשונה מוקדשת להתפתחות אישית של הסטודנטים. "חשוב לנו שבשנה הזאת הם ילמדו לבצע התבוננות פנימית ויחקרו את עולמם האישי. זה לא טיפול, אלא היכרות עם תכני המסלול דרך עבודה עצמאית", מסבירה שקד-קוחלי. במקביל הסטודנטים מחויבים בטיפול פרטני כדי לוודא שהם מכילים את התכנים ומתמודדים איתם כמו שצריך.

בשנה השנייה הדגש הוא מעשי יותר עם טכניקות ריפוי, גישות טיפוליות ותכנים מקצועיים מגוונים. התוכנית כוללת תיאוריות מעולם הפסיכותרפיה המודרנית, פילוסופיה הוליסטית, הילינג פסיכו-פיזי – שיטת ריפוי אנרגטית שפותחה ברידמן, וכן לימודי מדעים ורפואה מערבית. הסטודנטים ירכשו כלים טיפוליים כמו שיחה, מגע, תנועה, נשימה, קול, יצירה, עבודה אנרגטית, דמיון מודרך ומדיטציה. בתום השנה הם יקבלו תעודת הנחיה של מדיטציה ודמיון מודרך שכבר מאפשרת לעבוד בתחום.

המעבר מהשנה השנייה לשלישית הוא כנראה ה"דרמטי" מכולם – מלמידה לטיפול בפועל. בשלב זה מתחיל ה"פרקטיקום", התנסות מעשית בעבודה עם מטופלים עם צרכים מיוחדים במעון של משרד העבודה והרווחה. בשנה הרביעית נמשכת המגמה עם עבודה גם במחלקה אונקולוגית בבית חולים וכן עם נפגעי נפש בהוסטלים.

"ההתנסות המעשית היא החלק החשוב ביותר בלימודים", מדגישה מנהלת המסלול. "זו ההזדמנות לטפל בפועל, עם הדרכה מקצועית צמודה משלוש מסגרות: המערך הפסיכולוגי והמקצועי ברידמן ומערך הסופרוויז'ן המקצועי בארגון שבו פועלים". בסוף השנה הרביעית מגישים הסטודנטים עבודת מחקר עיונית, ומי שישלימו את כל הדרישות יקבלו תעודת מטפל/ת בפסיכותרפיה טרנס-פרסונלית.

 

הביקוש לנשימה לא מסתיים אף פעם

 

ככל שהעולם מתקדם, החיים של כולנו אמורים לכאורה להפוך לנוחים ופשוטים יותר. בפועל, מחקרים מלמדים שמשנה לשנה אנשים רבים הופכים לחוצים, חרדתיים ובודדים יותר. לכן, דווקא בעשורים האחרונים נרשמת התעניינות הולכת וגוברת בטכניקות טיפול רוחניות שעוזרות להפחית את התחושות האלו ולשפר את איכות החיים. המציאות הזאת פותחת בפני בוגרי המסלול הרבה יותר אפשרויות להשתלבות בשוק העבודה. רבים ודאי ירצו לפתוח קליניקה משלהם, בעוד שאחרים ימצאו סיפוק רב דווקא בתעסוקה בארגונים שונים כמדריכים, מנחי סדנאות, מרצים ועוד.

"הבוגרים שלנו כנראה לא יפתחו את מדור הדרושים ויראו שמחפשים מטפל טרנס-פרסונלי", אומרת שקד-קוחלי, "אבל אלו שיגלו יוזמה ויצירתיות יכולים להגשים כמעט כל חלום בתום הלימודים. יש לנו לדוגמה בוגר שהציע להעביר סדנאות מדיטציה בחדר הכושר שבו התאמן, והן זכו להצלחה רבה. אחרים מרצים על התמודדות עם שחיקה בעבודה בארגונים. יש גם בוגרים שבוחרים לעבוד כמנחי דמיון מודרך בהוסטלים לנפגעי נפש, בבתי אבות או בגני ילדים.

"מבחינת המבנה, התכנים וההתנסות הפרקטית", היא מסכמת, "זהו מסלול שאין דומה לו בארץ. חשוב לא פחות, הוא חווייתי ומרתק, כזה שהערך שלו הוא הרבה מעבר להכשרה מקצועית. מי שלוקח אותו ברצינות זוכה לעבור תהליך משמעותי, מאתגר ומעצים שישפיע לא רק על בחירת המקצוע, אלא גם על ההתנהלות בהיבטים רבים של החיים".