ביה"ס לרפואה טבעיתבית הספר לרפואה סיניתביה"ס לתרפיות מגעלימודי פסיכותרפיה הוליסטיתבית הספר לאימון הוליסטי (קואצ'ינג) ו-NLP בית הספר לקורסי המשך למטפליםחטיבת לימודי רפואה מערבית ומדעיםסגל ההוראה
טיפול בתפישת המטאיזם™קורסי הכשרה והסמכה מקצועית

בואו נדבר על
העתיד המקצועי שלכם


המפתח להתפתחות מיטבית בגיל הרך

כולנו מאחלים לילדנו ליהנות מחופש תנועתי, יכולת חקירה ולמידה איכותיים, השתלבות חברתית וביטחון עצמי. ספורט טיפולי הוליסטי הוא כלי נפלא כדי להשיג זאת
 

מאת: טל קבסה
 

אם היינו יודעים מהו המכנה המשותף לכל הקשיים של תינוקות וילדים בגיל הרך, היינו יכולים לזהות אותם מבעוד מועד ולתת להם מענה כבר בהתחלה. יותר מזה, היינו יכולים לתת להם מענה עוד לפני שהם התפתחו – כלומר למנוע אותם. זה יכול היה להיות נהדר- להציע לכל תינוק וילד אפשרות איכותית לגדול ולתפקד בצורה מיטבית.

 


 

אז האמת היא שאכן קיים מכנה משותף לכל הקשיים האלו: לעיכובים התפתחותיים, לקשיים בוויסות החושי, לקשיי האכילה, השינה, לקשיים ההתנהגותיים, לקשיי הלמידה ואפילו לקשיי הקשב והריכוז. המכנה המשותף הזה הוא תהליך  ההתפתחות המוטורי והחושי בשנת החיים הראשונה. שנת החיים הראשונה היא המפתח לתפקוד איכותי ומיטבי בשנות הגיל הרך וכמובן בחיים הבוגרים.
 

מכנה משותף אינו אומר שזהו הגורם היחיד להתפתחות הקשיים. זה אומר שאם ננתח באופן מדויק את התהליך שהילד עבר נוכל להבין מה הדרך הנכונה לקדם אותו. כשתהליך ההתפתחות תקין, הילד ירכוש תפקודים רבים באופן טבעי - אנחנו הרי רואים את הילדים כשהם מתפתחים ללא צורך במתן מענה מיוחד. זה קורה כי התהליך שלהם איכותי ומאפשר להם את זה.
 

אבל מה קורה  כאשר התהליך לא מתקיים ברצף ובאיכות הנכונה? מה קורה כאשר הקצב לא תקין? כאשר המתח השרירי לא תקין או כאשר מערכת החושים לא מווסתת? במצבים אלה ייתכנו השפעות על מערכות ותפקודים שונים ומומלץ לתת להם מענה כדי שהילד יוכל לצמצם את הפערים שנוצרו בעקבות כך. 
 

תהליך ההתפתחות המוטורית הוא תהליך של התפתחות השלד, השרירים והיציבה והוא מהווה את הבסיס לתפקוד תקין של מערכות הגוף והחושים. מתינוק השוכב במנח של כפיפה העוברית, כשכל גופו מכונס, הוא הופך לילד ההולך על שתיים, קופץ, מטפס, מדלג ורץ. באמצעות הגוף שלו ובתהליכים מורכבים המושפעים מאופי ההתפתחות הוא רוכש מיומנויות רבות אחרות: הוא מפתח שפה, משתלב בחברה, עושה תהליכי חקירה ולמידה ובטחונו העצמי גבוה. כל אלה מבוססים על היכולות הגופניות שלו ועל היכולת שלו לשלוט בשרירים וביציבה.
 

כך לדוגמא, כדי לדבר הילד זקוק לשליטה בשריר חלל הפה, פלג הגוף העליון והנשימה. כדי לאכול (לינוק, לחתוך, ללעוס, לבלוע) הוא צריך לשלוט בשרירי חלל הפה, בית הבליעה, פלג הגוף העליון ושרירים של איברי העיכול הפנימיים. כדי לעשות תהליך של ויסות חושי- הוא צריך שתהיה לו שליטה ביכולות התנועה והיציבה. כדי להשתלב במשחק (הכולל לרוב תנועה במרחב) כדאי שיהיו לו יכולות מוטוריות- שריריות ויציבתיות מפותחות. כדי לקרוא- שרירי העיניים צריכים להיות חזקים.
 

נכון, לעתים יש צורך במתן מענה נוסף המותאם באופן אישי לילד אבל בכל מקרה, יש צורך במתן מענה שרירי ויציבתי. תהליך ההתפתחות הוא תהליך של רצף כלומר, כל שלב מהווה את הבסיס לשלב הבא ולכן, כשניכר קושי, צריך לבחון את התהליך לאחור ולתת מענה שיוכל לקדם את הילד.
 

אחד הכלים הנפלאים ביותר לעשות זאת הוא הספורט הטיפולי ההוליסטי לתינוקות וילדים. זוהי גישה טיפולית הפועלת לפיתוח האינטליגנציה הגופנית והשליטה המוטורית של הילד ובבסיסה עומד הקשר בין התהליך ההתפתחותי של התינוק בשנת חייו הראשונה לתפקודו בחיים הבוגרים. באמצעות תנועה המותאמת לתהליך ההתפתחותי, אביזרים ומשחק אנו בונים את היסודות ההתפתחותיים בצורה מיטבית ואלה מאפשרים לילד לצמצם את הקשיים ואת הפערים ולתפקד בצורה מיטבית מותאמת גיל.
 

כאשר היכולות המוטוריות והחושיות מפותחות נהנה הילד מחופש תנועתי, מיכולת חקירה ולמידה איכותיים, השתלבות חברתית וביטחון עצמי. הטיפול מתאים לתינוקות מגיל לידה ולילדים עד גיל עשר ונותן מענה למכלול רחב של קשיים תפקודיים.
 


טל קבסה היא מנהלת התכנית "לטיפול הוליסטי לילדים" במכללת רידמן ומנחת הקורס "ספורט טיפולי הוליסטי לתינוקות וילדים". 

 

לפרטים על הקורס >>