ביה"ס לרפואה טבעיתבית הספר לרפואה סיניתביה"ס לתרפיות מגעלימודי פסיכותרפיה הוליסטיתבית הספר לאימון הוליסטי (קואצ'ינג) ו-NLP בית הספר לקורסי המשך למטפליםחטיבת לימודי רפואה מערבית ומדעיםסגל ההוראה
טיפול בתפישת המטאיזם™קורסי הכשרה והסמכה מקצועית

בואו נדבר על
העתיד המקצועי שלכם


על אימון ואמונות

מאת: איציק רצימור

האימון (קואצ'ינג) הוא אחד התחומים עם שיעורי הצמיחה הגדולים בעולם. מיליארדי דולרים מושקעים בתהליכי האימון בתחום העיסקי-ארגוני ובאימון האישי, והפופולאריות רק הולכת וגדלה. מטרתו של התהליך האימוני, היא חיבורו של האדם אל הפוטנציאל הטבעי שלו, דרך הקשבה לקול הפנימי, הגדרת מטרות נכונות ושימוש נכון בחוזקות המיוחדות והאישיות של כל אדם. הרעיון הוא ליצור עתיד רצוי ויזום באמצעות כוחות מניעים במקום העתיד הצפוי העלול להיווצר על ידי כוחות מונעים.

מהם הכוחות המניעים והמונעים?
אפשר לומר כי הכוחות המרכזיים המניעים והמונעים כאחד שייכים לאותו מקור - מערכת האמונות שלנו. לאחרונה, שומעים יותר ויותר את צירוף המילים "אימון-הוליסטי" ורבים מתהדרים בכינוי זה, בתיאור עיסוקם. הסיבה המרכזית לכך, היא ההבנה כי בתהליך האימוני המוביל לשינויים בחיי המתאמן, לא מספיק רק לכוון לגילויים פנימיים, משימות ולהישגים.

אמונות ישנות ובעייתיות, עלולות "לספר" לנו כי השינויים עלולים לפגוע בנו, וזה יעלה פחדים וקשיים העלולים לגרום למתאמן לפרוש באמצע התהליך, או להתקשות להכיל אותו ברמה הרגשית. לפיכך, מומלץ כי למאמן יהיו גם כלים טיפוליים שיאפשרו ליווי של המתאמן בתוך קשייו ומצוקותיו. הראייה ההוליסטית השלמה, לא מטפלת רק ב"פנטהאוז" של החיים, אלא גם מאפשרת עבודה על "יסודות הבניין" בהתאם לצורך.


לא פשוט לשחרר אמונות ישנות שנבנו בתוכנו כתוצאה מניסיון חיים. כל מה שמתאמן ישמע מהמאמן שלו, על מתן אמון בעולם כשהוא נדרש "לשלוח את לחמו על פני המים", הוא רק בגדר מסקנה חדשה. מסקנה היא כמו "אמונה דלילה", אין לה את הכח להשפיע כמו אותה אמונה ישנה הממוקמת חזק ועיקש ברמה המנטלית, רגשית, אנרגטית ופיזית.

מערכת האמונות שלנו, הן ה"תסריטים" שעל פיהם אנו רואים את החיים. האמונות שלנו אינן רק בגדר מחשבה. התמכרנו אליהן ברמה הפיזיולוגית עד לרמת התא. בסרט "בליפ" ניתן לראות באמצעות אנימציה, כיצד קולטני התאים שלנו מחכים לכימיקלים המופרשים מהמח, בעקבות מחשבותינו ורגשותינו החוזרים על עצמם. ניתן לומר כי הם מכורים לאותן מחשבות חוזרות על עצמן.

מערכת האמונות שלנו, משתרשת בארכיון הלא מודע שלנו. ברמה ההכרתית, מרביתנו אפילו לא יודעים מהן האמונות או את מקור היווצרן והדבר מחייב עבודת מודעות מעמיקה. כשיש אירוע כלשהו בחיינו, אנו פונים באופן לא מודע למערכת האמונות כדי שתתרגם לנו האם האירוע הזה הוא טוב או רע עבורנו.

מערכת האמונות משמשת כתסריטים אפשריים לגבי החיים, זו אנרגיה מחשבתית נייחת, בוחנת ומסיקה מסקנות. בהמשך התסריט מועבר אל מערכת הדמיון ההופכת אותו ל"סרט" המראה לנו תרחישים אפשריים. כשאנו רואים את התמונה, האמונה בעצם מתעצמת. ה"סרטים" שאנו רואים מעוררים בנו רגשות (אנרגיה בתנועה המניעה לעשייה), והרגשות גורמים לנו להתנהג בהתאם ולהביא תוצאות בהתאם.


בספרו המצויין של ריצ'רד מתסון "מה חלומות נראה", גיבור העלילה כריס נילסן, נפטר ועובר לגן עדן. שם הוא מגלה עולם מרהיב שבו הכל אפשרי ונבנה מיידית באמצעות כח המחשבה. ככל שמחשבתו של אדם פתוחה ומאמינה יותר, כך, הוא בונה לעצמו עולם אישי מלא שפע והדר.

כשאשתו מתאבדת מצער ועוברת לגיהנום, יוצא גיבורנו למסע כדי להוציאה משם. ככל שהוא מתרחק מגן העדן ומתקרב לגיהנום, הוא חש כיצד מחשבתו מתעמעמת, נרטטים סביבו גסים ונמוכים יותר והרחובות שבהם הוא פוסע, הופכים לעניים ואלימים יותר.

תיאור זה, הוא משל מדוייק לעולמנו, שבו המציאות נוצרת ונחווית בהתאם לבהירות מחשבתנו ולמה שאמונותינו, המתבססות על התנסות חווייתית ועל מסרים וחינוך סביבתי מאפשרות לנו לחוות. איכות חייו של האדם, הצלחותיו וכשלונותיו, הן ראי למערכת האמונות שלו. מערכת האמונות שלנו קובעת, כיצד נתנהג, מהי רמת ההכלה שלנו להצלחה, שפע, אהבה וכו. היא משקפת בעצם, את האינטיליגנציה הרגשית שלנו.

נכון יהיה לומר, כי בעולמנו, לא הטובים או המוכשרים הם המצליחים ביותר, אלא אלה שמערכת האמונות שלהם מאפשרת זאת.

מגיל אפס אנו מתחילים לייצר פרדיגמות (תבניות מחשבה) לגבי העולם בו אנו חיים. אנו זקוקים לפרדיגמות האלה, כדי להבין את העולם וכדי לדעת איך להתנהל בתוכו. אנו באים לעולם כמכשיר הקלטה, שרוצה לראות וללמוד הכל כדי שזה ישרת אותנו בהמשך. למשל, תינוק בן יומו, לומד שאם הוא בוכה כשהוא רעב, אמא מיד נרתמת כדי לספק לו הזנה, ילד לומד שעדיף לשוחח עם אבא רק אחרי שסיים לקרוא את העיתון כדי לזכות בהקשבה מלאה וכו'.


אתן המחשה: רמי ויוסי, שני בחורים צעירים, מוכשרים באותה מידה ובוגרי תואר שני במנהל עסקים מקבלים הצעה להשקיע 100 אלף שקלים בעסק. הם בוחנים את התכנית העיסקית ואכן מבינים שמדובר ברעיון מצויין היכול להפכם לעשירים תוך מספר מועט של חודשים. מה שמבדיל בין רמי ויוסי הוא עברם. רמי גדל בבית שבו העסק של אבא קרס.

המשפחה נקלעה לחובות, נדדה ממקום למקום ואף נוצרו מתחים בין ההורים על רקע המצוקה הכלכלית. המסר שרמי קיבל "תראה מה קרה לאבא. עם כסף צריך להיזהר, עדיף לחפש עבודה יציבה ובטוחה". יוסי לעומת זאת, גדל בבית מלא בשפע. המודל שהוא ראה הוא של שפע מתמשך והמסר שהוא קיבל: "כן, החיים יכולים להעניק לנו הרבה".

רמי ויוסי פונים אוטומטית ובאופן לא מודע אל מערכת האמונות שלהם, כדי שיפרשו עבורם את האירוע להוציא 100 אלף ¤ לעסק חדש. מערכת האמונות של רמי, כמובן לא תאהב את הרעיון, והפרשנות שהיא תיתן: הוצאת הכסף = סכנה עבורך. מערכת הדמיון תפעל אצל רמי בהתאם, ותתחיל להראות לו תרחישים אפשריים: שיקים חוזרים, אין כסף לקנות במכולת וסרטי אימה נוספים. כאן יחלו לעלות במהרה הרגשות, ואלו יהיו רגשות לא נעימים של פחד, חרדה, בלבול.

הרגשות כאנרגיה מניעה יובילו להתנהגות. רמי יבחר כתוצאה מתסריטי האימה והרגשות הלא נעימים לשמור את הכסף בכיסו, למרות שהוא מבין ברמה המחשבתית שהרעיון העיסקי הוא מצויין. אם הוא כן יבחר להשקיע, נראה אותו מנהל את העסק בצורה מכווצת ומפוחדת, לא יסמוך על האינטואיציה והיצירתיות הגלומה בו, וסופו של המהלך להסתיים בכישלון, כנבואה שמגשימה את עצמה. הכישלון יחזק ויקבע עוד יותר את האמונה השלילית של רמי.

יוסי לעומת זאת, פונה למערכת האמונות שלו, והיא מספרת לו שבהחלט אפשר להפוך 100 אלף למיליון. מערכת הדמיון מראה לו סרטים נפלאים - תוך מספר חודשים הוא חוגג בקאריביים עם חתיכות בביקיני או נוסע על אוטו חדש. רגשות חיוביים של התלהבות, סקרנות ומוטיבציה מציפים אותו ומניעים אותו לפעולה של השקעת הכסף ברעיון העיסקי המצויין.

יוסי ינהל את העסק באמונה מלאה, בשאפתנות ובתחושת התרחבות והתוצאה- נבואה שמגשימה עצמה גם כאן, הצלחה והגברת השפע, המחזקת ביוסי את תפישת השפע הקיימת בו ממילא.

בדוגמה הנ"ל, שני אנשים עם אותם כישורים מנטליים והכשרה מקצועית, מגיעים לשתי תוצאות שונות לחלוטין. כל פסימיסט יטען באוזניכם שהוא ריאלי. הוא צודק - מה שהוא חשב שיקרה אכן קרה. אבל גם האופטימיסט ריאלי. גם הוא מוצא שמה שהאמין בו, אכן קרה.


טיפים לשחרור אמונות מגבילות 
שלב א

עירכו טבלה בת 4 עמודות. בעמודה הראשונה, כיתבו רשימת נושאים שבהם אתם חשים תקועים ובמצב של אי מימוש הפוטנציאל. בעמודה השנייה, תכתבו מול כל נושא - מהו הקול הפנימי העולה מתוככם (אמונה), בעמודה השלישית תכתבו - מהו הרווח שאני מפיק מהצייתנות לאמונה הזו ובעמודה הרביעית תכתבו מהו ההפסד הנובע מהקשבה לאותה אמונה.
לדוגמה, אישה כותבת: הנושא- קושי להיות במערכת זוגית, הקול הפנימי- "גברים לא אוהבים נשים עצמאיות וחזקות", הרווח שאני מפיקה מצייתנות לאמונה - על ידי הימנעות מזוגיות אני שומרת על העצמאות שלי, ההפסד מהקשבה לאמונה - אני לבד.

 

שלב ב'
דמיון מודרך. לאחר עריכת הטבלה - ביחרו נושא מהנושאים הנ"ל עיצמו עיניכם וראו את מציאות חייכם הנובעת מאותה אמונה ישנה ובעייתית. ראו את המחיר שאתם משלמים, את המאמץ שאתם משקיעים, את הכאב וחוסר ההרמוניה. קחו נשימה, חישבו על אמונה חדשה והפוכה שהייתם רוצים לאמץ, והתחילו לראות בעיני רוחכם, מציאות המתבססת על אותה אמונה חדשה. ראו את הצבעים הסובבים אתכם, את ההרמוניה, השלווה והשמחה.
הצהירו כי אתם מוכנים לקבל את האמונה החדשה וליישמה בחייכם.

אלברט איינשטיין אמר: לא נוכל לפתור את בעיותינו בהווה ע"י מחשבותינו הישנות. אנו חייבים לסגל לשם כך, דרך חשיבה חדשה.
 

שלב ג'
קדמו בחייכם נושאים שאתם חווים לגביהם: תשוקה, ריגוש ופחד. כן, גם פחד. היפכו אותו בהיפוך אותיות ל"דחף". הפחד מייצג מעבר שלכם למקום של צמיחה ורכישה של אמונה חדשה.

 

 קריאה נוספת על לימודי רפואה סינית