ביה"ס לרפואה טבעיתבית הספר לרפואה סיניתביה"ס לתרפיות מגעלימודי פסיכותרפיה הוליסטיתבית הספר לאימון הוליסטי (קואצ'ינג) ו-NLP בית הספר לקורסי המשך למטפליםחטיבת לימודי רפואה מערבית ומדעיםסגל ההוראה
טיפול בתפישת המטאיזם™קורסי הכשרה והסמכה מקצועית

בואו נדבר על
העתיד המקצועי שלכם


על כוחה של קבוצה - ריאיון עם חמוטל אזרק

חמוטל אזרק, בוגרת מגמת נטורופתיה עם התמחות בקידום בריאות במכללת רידמן משתפת אותנו בחוויות ובתובנות שלה מתקופת הלימודים
 

ספרי לנו על עצמך ועל הדרך שעשית מסיום הלימודים ועד היום:
"התחלתי לטפל באנשים לראשונה במסגרת קליניקת התזונה בשנה ג' ברידמן.  אני זוכרת את החשש שלא אצליח להביא לחדר הטיפולים את הידע שצברתי. עם הזמן, יכולתי לשלב כלים נוספים שרכשתי במסגרת לימודיי (רפואת צמחים, פרחי באך, ארומתרפיה, NLP, אירידולוגיה, דמיון מודרך) אשר הרחיבו את אפשרויות הטיפול והאבחון וביססו גם את הביטחון המקצועי שלי.

"במשך שנתיים טיפלתי במסגרת הקליניקה ברידמן וצברתי ניסיון רב, כיום אני מטפלת בקליניקה פרטית בביתי. בנוסף, אני מנחה קבוצות לאורח חיים בריא בתחומים שנוגעים לתזונת ילדים, הרזיה, אכילה רגשית ועוד."

 
למה בחרת להתמחות דווקא באורח חיים בריא וקידום בריאות?

"ההכרה בחשיבות וביכולת של קבוצה להשפיע על כל אדם, משכה אותי ללמוד את אמנות ניהול והנחיית הקבוצות ולכן בחרתי בהתמחות שבמרכזה יש קורס משמעותי בהנחיית קבוצות לאורח חיים בריא. אני מאמינה גדולה ב"כוח" של קבוצה. אנו מתנהלים בקבוצות כל חיינו, החל מהמשפחה הפרטית שאליה אנו נולדים, בהמשך בקבוצות לימודיות וחברתיות ואף משתייכים לקבוצות לאומיות ומגדריות. חלק מהקבוצות אנו בוחרים ואל חלקן אנו משתייכים למרות רצוננו."


"כך או כך, כל קבוצה שאליה אנו משתייכים, משפיעה עלינו ומגדירה אותנו, יכולה להרים אותנו או חלילה להיפך. זהו כלי עצמתי, ואני מאמינה ביכולתו לחולל שינוי עצום אצל מטופלים."


"הקבוצה משמשת למשתתפים בה מעין "חוויית מעבדה" שבה הם יכולים לבחון את התנהלותם בעולם. זהו מרחב שבו המשתתפים מקיימים ביניהם יחסי גומלין- ובהינתן האווירה המתאימה וההכוונה הנכונה, יוכלו לזהות ולהרחיב את המודעות שלהם על התנהלותם בעולם בכלל ובתחום מסוים בפרט ומתוך כך לצמוח ולהתקדם לעבר שינוי."

"הכוח של הקבוצה, יכול להיות "רשת ביטחון" למשתתף שרוצה לעשות עבודה פנימית, הוא גם יכול להיות המקפצה לתהום... וכאן נכנסת חשיבות המקצועיות והאחריות של מנחה הקבוצה, אשר מצד אחד, צריך לתת לקבוצה לנוע בקצב שלה ומצד שני, לדעת להיות חד, ערני ומודע לכוחות המניעים ולנווט אותם לעבר חוף מבטחים."


מה נתן לך הקורס להנחיית קבוצות לאורח חיים בריא?
"את החלק הראשון של הקורס "הנחיית קבוצות לאורח חיים בריא" במכללת רידמן, חוויתי כמשתתפת בקבוצה לכל דבר, כך שחוויתי בעצמי את התמורות שקורס כזה עשוי לחולל אצל כל אדם. כל משתתף בקבוצה, בהתאם לעבודה הפנימית שהיה מוכן לעשות, למד דבר או שניים על עצמו, על התנהלותו בעולם ועל יכולתו לשנות דפוסים אשר מונעים ממנו צמיחה. הקורס כולל תכנים של אימון לצד התמקצעות בתחומים שונים ומגוונים הקשורים לניהול אורח חיים בריא. בנוסף, נדרשים המטפלים בהתמחות זו של קידום בריאות,  לקחת קורסי השלמה בפסיכולוגיה. הלמידה התיאורטית משלימה בעצם את החוויה המעשית והופכת אותה לדבר שלם."

 

"התכנים האישיים (הלא פשוטים לעיתים) שעלו במפגשים, יצרו לכידות ואווירה אינטימית בקבוצה. ניתן היה לראות בבירור כי הקבוצה רצינית ו"עובדת", ללא הנחות. יחסי הגומלין בין המשתתפים, שהם כאמור לב ליבה של העבודה הקבוצתית, היוו את הבסיס לשיתוף, לעידוד ולחיזוק מחד גיסא, ומאידך גיסא, לקונפליקטים והתנגדויות. בדיעבד, היופי בדבר היה, שגם כשעלו תכנים קשים/ שליליים (לכאורה), יכולנו לראות בזמן אמת כיצד "מנהלים" קונפליקטים ואיך מתמודדים עם התנגדויות, ולא רק בתיאוריה."


מה הייתה החוויה המשמעותית ביותר שעברת במהלך הלימודים?
"החוויה העוצמתית ביותר שאני חוויתי כמנחת קבוצות, הייתה כשהנחתי עם חברתי, איילת שחר-כהן, קבוצה בבית כלא הדרים. מעבר לחוויה המיוחדת והלא שגרתית, הייתה למידה מאוד גדולה שלי כי מנחה קבוצה, לומד ומקבל מהקבוצה לא פחות משהוא נותן. למדתי כי הצורך לבוא "נקייה" לכל מקום, להשתחרר מהסטריאוטיפים ומהדעות הקדומות הוא הכרחי ליצירת תשתית יציבה שתאפשר לתת לקבוצה את מה שנחוץ לה, ובמקביל, ללמוד ולקבל חזרה מהקבוצה את ה"שיעור" שלי."
 

האם תוכלי לשתף אותנו בטיפ למטפלים מתחילים או במוטו שלך לחיים?
"ראשית אני מאמינה כי מטפל צריך קודם כל לטפל בעצמו. להבין את הכוחות המניעים אותו ולנסות על עצמו כל כלי טיפולי בטרם יתחיל לטפל באחרים. ושנית, לוותר על השיפוטיות והביקורתיות – ולבוא לטיפול מתוך אהבה."

 


תודה רבה לחמוטל היקרה ובהצלחה בהמשך דרכך!