ביה"ס לרפואה טבעיתבית הספר לרפואה סיניתביה"ס לתרפיות מגעלימודי פסיכותרפיה הוליסטיתבית הספר לאימון הוליסטי (קואצ'ינג) ו-NLP בית הספר לקורסי המשך למטפליםחטיבת לימודי רפואה מערבית ומדעיםסגל ההוראה
טיפול בתפישת המטאיזם™קורסי הכשרה והסמכה מקצועית

בואו נדבר על
העתיד המקצועי שלכם


התנדבות סטודנטים במגמה לתזונה

התנדבות סטודנטים במגמה לתזונה, לליווי היבט של חינוך תזונתי במחקר בגני ילדים בתשס"ט
מאת: זיוה אמיר

במהלך שנת הלימודים תשס"ט השתלבו במסגרת פרויקט סטאז' בקהילה, כעשרה צוותי סטודנטים ממגמת תזונה שנה ג' ברידמן במחקר פעולה שנערך בגני ילדים בכפר סבא ופתח תקווה, כפר קאסם וג'לגוליה.
המחקר נערך בשיתוף משרד החינוך, בית חולים מאיר, עמותת יד ללב- קרן גילברט ומכללת וינגייט במטרה לבחון את התועלת של תכנית התערבות רב-תחומית לקידום בריאות בילדי הגן. הנחת היסוד היתה ששילוב תכנית התערבות אקטיבית עשויה לסייע במאבק נגד מגיפת ההשמנה ולקדם אורח חיים בריא יותר בקרב הילדים.
תכנית ההתערבות שולבה כחלק מהשגרה החינוכית בגן במהלך שישה חודשים. היא כללה שילוב של פעילות גופנית מגוונת במשך 45 דקות ביום (פעילות רציפה במשך 15 דקות בכל פעם) ושעור שבועי מובנה ע"י מורה מוסמך לחינוך גופני בגיל הרך על-פי תכנית הלימודים החדשה של משרד החינוך. במקביל קיבלו על עצמן גננות גני המחקר ללמד היבטים של תזונה בריאה, על בסיס התכנית " תפור עלי" "ממלכה של בריאות בגני הילדים". תכנית זו היא חלק ממערך תוכניות של משרד החינוך זתחת השם הכולל "תפור עלי- לגדול בריא", המחנכת לאורח חיים בריא. זו תכנית ספירלית מגן הילדים עד כיתה ט' ומשלבת בין תוכניה חינוך לתזונה נבונה.
הגננות בגני המחקר צוידו בכלים דידקטיים של "תפור עלי", קיבלו הכשרה בסיסית ביותר והחלו לפעול. לטובת תגבור מקצועי של ההיבט התזונתי בפרויקט המחקר, נרתמו צוותי הסטודנטיות של רידמן, כחלק מתכנית הסטא'ז. ותרמו כ 10 שעות ויותר, ללוות את הגנים הנחקרים בכ"ס ובפ"ת.
שילוב פרויקט הסטאז' בתכנית המחקר, התאפשר לאחר תאום עם כל הגורמים האחראיים ונעשה בליווי ובקרה של זיוה אמיר בוגרת שנה ג' המעורבת בתכנית תפור עלי ככותבת , מנחה ומדריכה פדגוגית בתחום חינוך לבריאות במערכת החינוך.
בחופשת חנוכה הוזמנו הסטודנטים ליום עיון ברידמן, נחשפו ע"י זיוה אמיר לתכנית "תפור עלי", ערכו היכרות עם עקרונות התכנית, הנושאים והכלים ולקחו על עצמם לסייע לגננות, לילדים ולהורים להעשיר ולהעמיק בתכנים אשר מציגה התכנית ולהיות גורמים פעילים ושותפים בשיח הפעיל לטובת מטרות התכנית ומסריה.
צוותי הסטודנטים הונחו לסייע ולקדם את המסרים המעוגנים במטרות הבאות: 1. חיזוק עיקרון חשיבות הגיוון כתנאי בסיסי בתזונה נבונה תוך חשיפה והכרות התנסותית עם מוצרי מזון מגוונים. 2. הכרת מושגי יסוד בעולם המזון, הרלוונטיים למציאות היומיומית בגן ובבית. 3.העמקת המודעות לחשיבות בשתייה של מים.
הוגדר מודל עבודה אחיד המתבסס על עשר שעות התנדבות בהקשרים שונים של תרבות הגן, המודל היה מחייב מבחינת התכנים אך השאיר מקום גמיש לדמיון ויצירתיות ולדיאלוג פתוח המאפשר התאמה לכל גן הצוותים חולקו לגנים בכפר סבא ופ"ת ומיד לאחר חופשת חנוכה נעשתה התקשרות של הצוותים עם גני המחקר.
מפגש ראשון של צוות הפרויקט עם הגננת והסייעת כלל תיאום ציפיות והיכרות עם דפוסי הכנה ואכילת ארוחות בגן. נפתח ערוץ תקשורת בונה עם צוות הגן, זוהו צרכים ספציפיים ונבחרו דרכי פעולה רלבנטיים המותאמים למטרות ולמתווה של הפרויקט. הוגדרת לוח זמנים לפעולות המתוכננות , ניתנו רעיונות וטיפים בריאים, ליישום מידי. נעשתה חשיבה משותפת על שילוב הנושא בסביבה הלימודית תוך הגברת השימוש בכלים של "תפור עלי". נקבע מועד ונושא להרצאה/סדנה להורים. הועלו רעיונות להפעלת סדנה חווייתית משותפת להורים וילדים. כל זאת בהקשבה, ומתוך פתיחות לצרכים.
במהלך הפרויקט התקיים בחלק מהגנים מפגש שכלל הרצאת העשרה להורים בנושא נבחר בהלימה לנושאים ולמטרות "תפור עלי". להורים ניתנה אפשרות להגיב, להתייחס, לשאול וחולק דפי הדרכה בנושא ההרצאה.
מפגש נוסף של הסטודנטים בגן הוקדש להעשרת הסביבה הלימודית, קידום בניית מאגר מידע חזותי עם חומרים של "תפור עלי" וחומרים חזותיים בהפקת משרד הבריאות (כרזות, משחקים ועוד).
כמו כן היו מפגשי הקניה חווייתיים לילדי הגן בנושאים שונים שכללו שירים, סיפורים, המחזות, פעילויות יצירה , משחקים וכמובן התנסות בהכנה של כריכים בריאים,סלטי יקרות ופרות, ואפילו הכנה משותפת של תבשיל עדשים וכו' - כל זאת תוך לימוד להכרת המזונות ותרומתם לבריאות הגוף.
שיאם של המפגשים, כפי שדיווחו רוב הצוותים היה בסדנאות המשותפות לילדים בשיתוף ההורים. אלה תוכננו ונערכו בהלימה לתוכנית המפגשים בגן ( לקראת ט"ו בשבט, יום המשפחה, פורים וכו') התוצרים במפגשים אלו היו מגוונים עוצבו מגשים דקורטיביים של פרות טריים ויבשים, יצרו משחקים, ועבודות אמנות בצבעים מחומרי תבלין, הדביקו קולאז'ים. הציגו, שרו רקדו ואכלו אוכל בריא.
הסטודנטים סיכמו את התהליך כחוויה מעצימה ומספקת ביותר וגננות הביעו הערכה רבה לסטודנטיות ובטאו זאת במכתבי תודה והוקרה.
בסיום המחקר נערך כנס אליו הוזמנו: גננות, סייעות, מפקחות, צוותי המחקר וההדרכה בתחום החינוך הגופני והסטודנטים מרידמן.
בכנס הציג ד"ר דני נמט מנהל מרכז הספורט לבריאות לילדים ונוער בבית חולים מאיר, ממצאים ראשונים מהמחקר המדגישים בין השאר באופן ברור שינוי מובהק ומשמעותי לטובה, ברמת הידע וההעדפות של הילדים בתחום התזונה בגני הניסוי לעומת גני הביקורת שנבדקו בתחילת המחקר ובסופו כמו גני הניסוי.
יש להניח שלתרומה של צוותי הסטודנטים שליוו את הטמעת תכני "תפור עלי", במגוון היצירתי ובאופן ההגשה הייחודי היתה השפעה על התוצאות. על כך קיבל כל אחד מהסטודנטים מכתב הערכה המצורף להלן.


לקריאה נוספת על לימודי נטורופתיה

 התנדבות סטודנטים במגמה לתזונה