ביה"ס לרפואה טבעיתבית הספר לרפואה סיניתביה"ס לתרפיות מגעלימודי פסיכותרפיה הוליסטיתבית הספר לאימון הוליסטי (קואצ'ינג) ו-NLP בית הספר לקורסי המשך למטפליםחטיבת לימודי רפואה מערבית ומדעיםסגל ההוראה
טיפול בתפישת המטאיזם™קורסי הכשרה והסמכה מקצועית

בואו נדבר על
העתיד המקצועי שלכם


כוחם של צמחי המרפא

 ראיון עם נורית מאור - מרצה לצמחי מרפא במכללת רידמן
 

כוחם של צמחי המרפא- ראיון עם נורית מאור מרצה לצמחי מרפא במכללת רידמןהתחלתי את דרכי המקצועית ב- 1998, למדתי ברידמן שלוש שנים איזון גוף נפש, בנוסף למדתי ארבע שנים לימודי נטורופתיה בסמינר הקיבוצים, בחרתי להתמחות ברפואת צמחים והמשכתי ללימודי הרבליסט קליני. בהמהלך לימודי הנטורופתיה הייתי אססטנטית בקורסי רפלקסולוגיה, כלי טיפולי שגם כיום מאוד קרוב לליבי. אני עוסקת בתחום כ- 15 שנים מתוכם מעל לעשור אני מטפלת, בעלת עסק עצמאי. 
 


מזה 4 שנים אני מרצה במכללת רידמן, בקורסים של פיטותרפיה שנים א'+ב'. בנוסף, אני מטפלת ב"מכבי טבעי", אחראית מחלקת הייעוץ בחברת "ברא צמחים" ומטפלת בקליניקה פרטית בת"א וכרכור. יחד עם זאת  אני מגדלת את בני המקסים, בן- 6.

חיי מלאים. לכן אני מוצאת זמן מועט לעיסוקי פנאי, ובכל זאת אני מקפידה לפנות זמן לפעילות ספורטיבית. בחודשים האחרונים הפעילות העיקרית הינה ריצה, זה ספורט מאתגר ואני מאוד נהנית מזה. כשמתאפשר אני אוהבת לקרוא, ללכת לים, להיות עם חברים וקצת שקט עם עצמי גם לא מזיק.

אחד החלומות שלי היה ללמד ולהעביר את הידע הרב, על צמחי המרפא, לסטודנטים, אשר באחד מן הימים יהיו מטפלים בעצמם, והחלום הזה מתגשם מאז שהצטרפתי לצוות המרצים במכללת רידמן.


שלושה ערכים חשובים לי מאד בהוראה. הערך  הראשון והחשוב ביותר בעיני, במפגש עם הסטודנטים הוא יצירת קשר אישי עם כל סטודנט וסטודנט. הסטודנטים שלי יודעים שאצלי תמיד קיימת דלת פתוחה ואוזן קשבת עבורם.

הערך השני הוא להפוך את תחום רפואת הצמחים לנגיש ומשמעותי ולהכשיר  כמה שיותר מטפלים מומחים בתחום. צמחי המרפא פותחים בפנינו עולם מופלא, והשימוש בהם למניעת מחלות וריפוי מרתק ומפתיע. הערך השלישי שחשוב לי כמרצה, זה להעביר לסטודנטים גישה טיפולית וגישה לחיים. מלבד חשיבות ידיעת החומר הנלמד, חשובה לא פחות הגישה הטיפולית.

הסטודנטים עומדים לטפל בבני אדם אשר יבקשו מענה לבעיות פיזיות ורגשיות שונות, לכן חשוב להבין ולחבר את ההקשרים בין המצב הרגשי והסימפטום הפיזי, כדי להרכיב עבור המטופל את הטיפול הצמחי הנכון לו.  לצמחי המרפא יכולת לתת מענה הוליסטי ורחב, ברפואת הצמחים איננו מטפלים בסימפטום או במחלה, אלא בבני אדם.



אין ספק שזה נושא מרתק, המשלב ידע מסורתי עתיק ומחקרים עדכניים המאששים את אותו ידע אודות פעילות הצמחים. מעטים מהמטפלים בארץ מומחים בתחום זה, למרות שרפואת הצמחים היא כלי טיפולי עוצמתי המשדרג כל טיפול, מקדם תהליכים פיזיים ורגשיים באדם.

זו הסיבה שהמסר לסטודנטים שלי הוא לא לוותר על התחום, אף על פי שהוא דורש מאמץ לימודי רב. ואכן רבים מהסטודנטים מתאהבים בצמחי המרפא, בעיקר אחרי שהם מתנסים בעצמם בפעילות הצמחים וחווים תוצאות בטווח זמן יחסית קצר. 



מכללת רידמן לקחה את תחום רפואת הצמחים והצעידה אותו קדימה, היום אין מכללה שמלמדת בצורה מעמיקה ומקצועית יותר את התחום הזה. זו מכללה ותיקה וגדולה המובילה שינויים משמעותיים בתודעה הציבורית בתחום הרפואה האינטגרטיבית.


לסטודנטים שרק מתחילים ללמוד פיטותרפיה אני ממליצה לקחת נשימה עמוקה, להבין שהם מתחילים ללמוד שפה חדשה אותה יש לשנן ולתרגל, להתמיד בלמידה ולהיות סבלניים, מאחר וזה לוקח זמן להפנים את המידע החדש והרב ולהצליח ליישם אותו.

השאיפה בסיום שנתיים של לימודי פיטותרפיה היא שהסטודנטים ידעו לקבל מטופל עם כל המורכבות שלו, ויצליחו לדלות את המידע המשמעותי עבור הטיפול, יציבו מטרה טיפולית ויבנו פורמולת צמחים לטיפול. מכאן מתחיל החלק המרתק בטיפול, והוא ליווי המטופל בתהליכים שהוא עובר ולראות כיצד הצמחים לוקחים חלק משמעותי בריפוי. מלבד הצד הפרקטי של ההוראה, אני שואפת ללמד את הסטודנטים לטפל ממקום של אהבה.



כדי להמחיש את עוצמת הריפוי בצמחים אתן דוגמא מניסיוני. הגיעה אלי מטופלת, בחורה בת 24 סטודנטית למשפטים, בעיצומה של שנה א. המטופלת התלוננה על כאבי ראש ועל ירידה בריכוז. לאחר תשאול מעמיק, היא שמה לב שכאבי הראש מופיעים מספר ימים לפני הבחינות וחולפים כמה שעות לאחר הבחינות עד יום לאחר הבחינה. בנוסף היא התלוננה על קושי לשבת ללמוד לאורך זמן. היא תיארה זאת כחוסר שקט פנימי והרגישה שהיא חייבת לקום ולהתעסק במשהו אחר כל מספר דקות.

עד לפגישתנו היא טופלה בעזרת כדורים משככי כאבים והוצע לה לאחרונה להתחיל שימוש בריטלין בתקופת מבחנים. בשלב זה, מיקדתי מתוך התשאול הארוך את אותה נקודה משמעותית עבור המטופלת, ונמצא שלמעשה המטופלת סבלה מחרדת בחינות.

כאבי הראש וחוסר הריכוז היו במקרה הזה, סימפטומים בלבד. נתתי למטופלת שתי  פורמולות, אחת, נועדה לשימוש בזמן אקוטי לטיפול בכאבי הראש והשנייה לשימוש ממושך יומיומי, ומטרתה הפחתת החרדה, שיפור יכולת ההתמודדות של המטופלת, שיפור הריכוז, חיזוק והרגעה שלה.


הפורמולה לשימוש יומיומי הורכבה מהצמחים הבאים:
Tinc.
Withania somnifera rad. fe 15%
Bacopa moniieri  fol. 25%
Lycopus europaeus fol. 20%
Stacys spp. fol. 20%
Glycyrrhiza glabra rad. 20%
מינון: 7.5 מ"ל פעמיים ביום, לפני ארוחות


הסבר בחירת הצמחים:

Withania somnifera- ויתניה משכרת: אחד הצמחים האהובים עליי, זהו צמח מצוין למצבי מתח, סטרס ממושך, המלווה בחוסר שקט, דאגה, בעיות שינה. הוא מחזק ומרגיע ומסייע לעבור תקופות של מתח ממושכות כמו שהמטופלת עברה.


Bacopa moniieri- פשתה שרועה (בקופה): צמח הלקוח מתוך הרפואה האירוודית, כיום יש מחקרים רבים אודותיו, נחשב לצמח מצוין לבעיות קשב וריכוז, לשיפור הפעילות הקוגניטיבית ושיפור הזיכרון. הבקופה הינו בעל השפעה מרגיעה, יעיל להפחתת חרדות וחוסר שקט. בנוסף, הוא צמח מריר המשפר פעילות עיכול וספיגה.


 Lycopus europaeus- כף זאב אירופאית: צמח מרגיע, מצוין לחרדות, מחשבות טורדניות, חוסר שקט.


Stacys spp.- אשבל: צמח הגדל בארץ, ממקד, מרגיע, מרומם מצב רוח, מזרים דם עדין, טוב לשיפור הריכוז והזיכרון.

Glycyrrhiza glabra- שוש קירח (ליקוריץ): צמח מחזק, תומך בפעילות בלוטת האדרנל מצוין למצב מתח וסטרס ממושכים, טוב למיקוד, מחזק חיסוני, מעלה את האנרגיה.

בטיפול בעזרת צמחי מרפא חשובה ביותר ההתמדה בלקיחה, המטופלת הייתה מאוד מחויבת לעצמה ולתהליך. תוך חודש היא ראתה ירידה משמעותית בהופעת כאבי הראש, וגם כאשר הגיעו הם היו קצרים יותר ובעלי עוצמה מופחתת. זמני הריכוז שלה התארכו בהדרגה והיא הצליחה לעבור את הבחינות בשלווה  יחסית ובהצלחה.

 

מאחלת לכולנו שנה של מצוינות, מקצועיות, התפתחות והכי הכי חשוב הנאה מהדרך.
 

נורית מאור
נטורופתית N.D, הרבליסטית קלינית C.I.H