ביה"ס לרפואה טבעיתבית הספר לרפואה סיניתביה"ס לתרפיות מגעלימודי פסיכותרפיה הוליסטיתבית הספר לאימון הוליסטי (קואצ'ינג) ו-NLP בית הספר לקורסי המשך למטפליםחטיבת לימודי רפואה מערבית ומדעיםסגל ההוראה
טיפול בתפישת המטאיזם™קורסי הכשרה והסמכה מקצועית

בואו נדבר על
העתיד המקצועי שלכם


קצב המגע / מאת יובל שליין

קצב המגע
מאת: יובל שליין, תלמיד במגמת העיסוי ואסיסטנט בעיסוי השבדי.
מאמן כושר ומורה לריקוד

האינטרקום מצלצל. "הוא" כבר מזמין מעלית. עשיתי קניות ולא שמתי את החלב במקרר. יש לי 30 שניות לעשות טאי צ'י עד שהדלת תדפוק. מה לעשות קודם?
בכדי להביא לרוגע פיסי ומנטאלי לקצב העיסוי תפקיד מרכזי. גם כשהכוונה לפנק וגם כשהכוונה לטפל הקצב מתבטא במהירות וחוזק התנועה. אבל יש לו ערך נוסף שמעבר למשולש הזהב. הקצב נותן זמן למחשבה וזמן לנשימה.

שפת התנועה היא צורך קיומי שבלעדיה היינו חיים בבלאגן. התנועה פועלת עם חמשת החושים ובאמצעותה אנחנו מביעים צורך ורגש ומתקשרים. לכך נדרשת קואורדינציה מחשבתית שהיא עשיית תנועה מחזורית או משתנה תוך בקרה מחשבתית על הטכניקה והתרכזות ברצף. השלמות התנועתית היא בדיוק המרבי תוך הבעת הרגש. זהו שלב שבו מפסיקים לחשוב על כל פרט והשטף מתחיל לזרום.

במהלך הטיפול נדרשת מהמטפל קואורדינציה מחשבתית גבוהה. להתרכז בתנועה שמבוצעת, לשלוט במהירותה ובעוצמתה, לתכנן את רצף התנועות הבאות, להקשיב לרקמה ולמטופל, לאבחן בזמן אמת, לעמוד נכון, להישען ולנשום.

מחשבה מהירה, מה נכון לעשות עכשיו? אין סיבה להיכנס לפאניקה, לעצור ולנתק מגע. תמיד אפשר לחזור על התנועה הקודמת, לעבוד לאט, לנשום, לחזור למיקוד, ולהמשיך.

זמן למחשבה של המטפל במהלך מתן טיפול הוא קריטי לצורכי זיכרון התנועות הבאות, לאבחון המתמשך, ולהצלחת הטיפול. גם לאחר שנקבע סוג הטיפול והתחיל הטיפול אין להיכנס למצב של אוטומט אלא לכל אורך הטיפול להקשיב לגוף ולנפש. למטפל טוב לא מספיק ידע נרחב בשיטות טיפול. בכדי להצליח במקצוע נדרשים כושר סבלנות והקשבה. גם כשקשה במהלך יום טיפולים ארוך והמחשבה נודדת למטופל הבא ולקושי החיים אין ללכת לאיבוד כי אולי המטופל שעכשיו הוא פוטנציאל שיחזור. דרך וויסות קצב הטיפול ניתן למצוא את המיקוד מחדש.

הקצב הטיפולי מתחיל כבר בפתיחת הדלת, בחיוך, בהתעניינות בשלומו, ובהסתכלות על התפקוד התנועתי של המטופל. בדקות אלה שמקשיבים למטופל מדבר על עצמו ועל יומו מרככים את ההתרגשות שמלפני קבלת העיסוי, יוצרים קשר ראשוני, ומאבחנים את הפער שבין מה שמתאר שכואב לו לבין מה שהוא צריך. כך למגע הראשון כבר ערך טיפולי.

במכללת רידמן נלמד עיסוי הוליסטי, איזון הגוף והנפש. בכל סוגי העיסויים בשיטת הלימוד שזור קו מנחה שמטרתו לאזן את המטפל ולהביאו לשלמות תנועתית במתן העיסוי. במהלך הלימודים כל מטפל מאמץ לעצמו את העיסוי של עצמו. בתנועות זהות, אבל הרצף והקצב התנועתי שונה.

בטיפול ההוליסטי בונים טיפול אישי בהתאם לאפקט שמחפשים ליצור. התנועות והקצב הם חלק מכלי העבודה. ניתן ליצור רצף תנועות וקצב שיתבטא באפקט פיסי כמו בעיסוי ספורטאים, וניתן ליצור אפקט רגשי כמו בעיסוי השבדי. קצב התנועות הוא בהתאם למערכת שעליה עובדים. כשהתנועה מיועדת למערכת השרירים לרוב עובדים לאט וכשהתנועה מיועדת למערכת העצבים הקצב משתנה. קצב איטי מרגיע והמהיר מעורר. ההחלטה לרוב נופלת בהתאם לערנות המטופל.

החדירה לעומק הרקמה משככת כאבים כרוניים ומפרקת חסימות רגשיות. רגש מודחק יוצר מתח בטונוס השרירי שמשפיע לרעה על התפקוד התנועתי הנורמאלי. באמצעות לחיצות ותנועות פיתול מדמים את פעילות הרקמה. מהלך הטיפול הוא בניסוי וטעייה. בהתאם לסף הרגישות לכאב מגבירים או מחלישים את הלחץ ומעלים או מורידים את המהירות.

בתור רקדן אני מוצא מקום להשוות בין אפקט המגע לאפקט שהרקדן יוצר לקהל. גם המטפל וגם הרקדן רוקדים. המטפל נוגע ותנועת הרקדן היא פנטזיה לא מוחשית. הדמיון ביניהם ששניהם יוצרים אפקט רגשי. מכאן שאין להתעלם מהאפקט הרגשי ומכיוון שהקצב הוא אחד מכלי העבודה יש להשתמש בו בחוכמה.