ביה"ס לרפואה טבעיתבית הספר לרפואה סיניתביה"ס לתרפיות מגעלימודי פסיכותרפיה הוליסטיתבית הספר לאימון הוליסטי (קואצ'ינג) ו-NLP בית הספר לקורסי המשך למטפליםחטיבת לימודי רפואה מערבית ומדעיםסגל ההוראה
טיפול בתפישת המטאיזם™קורסי הכשרה והסמכה מקצועית

בואו נדבר על
העתיד המקצועי שלכם


"שאריות של החיים"/ מאת שיור וולוצקי-ברש

"שאריות של החיים"
מאת שיר וולוצקי-ברש, ראש מכמת זן-שיאצו במכללת רידמן
סדנא על תבנית קי ותבנית גופנית.
סיכום הסדנא באדיבות ארינה בויקו

הסדנא התקיימה במסגרת סופ"ש שיאצו 2012- במרכז הימי קיסריה
שדות ים בתאריך
15/6


1. כי בין שמיים וארץ עומד האדם
החיים שלנו הם מסע בעולם הזה הנע בין המישור החומרי= גשמי- ארצי, לבין המישור השמיימי- הרוחני.

לכל אדם יש שביל משלו, ולאחר שנים של עבודה עם אנשים, נראה כי השביל הזה חקוק לנו על הגוף. כמו מפת שבילים.
אפשר להבין זאת דרך המשל הפשוט שבין האדמה לשמיים מחבר הקי/הצ'י, והופך את כל שאינו חי- לחי.. הרי הקי הוא הביטוי החי המשתנה הדינמי של שני קצוות החומרים האלו.
הגוף מצידו הוא המיכל, הצורה אותה לובשת הנשמה בעולם הזה.
ככל שהזרימה בין שני קצוות האנרגיה = שמיים ואדמה, תהיה פתוחה וחופשית יותר , כך גם הכלי המאחסן= הגוף יהיה הרמוני יותר.

2. מפת החיים שלנו
התבנית הגופנית שלנו מתארת את היסטוריית זרימת הקי בגופנו, אם יש לנו מנהג קבוע לאורך שנים, הוא יחרוט את מסלולו, כמו נתיב של נחל.
אם נתבונן היטב על המטופל- בהתבוננות אנרגטית ומכילה, נצליח אולי להבין את מסלול הנהר עד כה, ובמה אותו מסלול "תרם" למטופל מכאן, כל פציעה, מחלה, התנהלות רגשית, זכרונות טובים וכואבים= מתבטאים בגוף.. זה כל כך נכון וטרוויאלי, ואם זאת כל כך קשה להסבר..


3. הדאו והתנועה
אם נבין כי משמעות הטיפול היא החיבור אל הדאו, אל הדרך האישית של כל אדם בעולמנו זה,
ונזכור כי מקור כל המחלות הוא התרחקות מהדאו, הרי שבטיפול לא נרצה כלל לשנות את "מפת" החיים, אלא רק לתמוך בה ולייצר עבור האדם אלטרנטיבה אחרת להתנהלות, ובתקווה שזו תהיה בריאה הרבה יותר עבור עתידו.

4. עבר- הווה עתיד..
את העבר אין לנו לשנות. רק להבין, להתחבר, ולבדוק האם התנהלות שכזו תרמה למטופל באופן חיובי ואו בצורה שלילית.
איננו מטפלים בעבר, גם איננו מטפלים בעתיד. התבנית הגופנית של האדם מייצגת את העבר שלו, אם נפנה להשפיע ולשנות את התבנית הגופנית, הרי אנחנו מתעסקים בזכרונות ודברים מהותיים בחייו, אך הם רלבנטים למפגש הטיפולי, רק אם הם מייצרים הווה דומה.
הקושי הוא כאשר ההווה הגופני- התבנית האנרגטית- נסמכת על עבר לקוי... מיד מתחיל להיווצר עתיד לקוי..
.
ולכן הטיפול בזן שיאצו- עוסק בהווה, בכאן ועכשיו, בתקווה שאם נייצר הווה נכון יותר ומחובר יותר לדאו, גם תיווצר אלטרנטיבה אחרת למטופל, וזו תחקק במפת חיו ותסיט את נהר חייו- לאקלים נכון יותר


5. והלכה למעשה?
לשם ההדגמה, נעזר ב- בית חזה כמשקף מעבר אנרגיה בין שמיים לארץ:
מדובר על כל האיזור שבין הסרעפת לצוואר, קדימה אחורנית וכמובן צידי הגוף. הנק' המרכזית היא CV17' המייצגת את ים הצ'י, כלומר יכולה להיות החיבור בין שמיים וארץ.. CV4 ),תייצג את הג'ינג, וyin tang / איזור הצוואר תייצג את החיבור אל השמימי).
נקח את איזור בית החזה לדוגמה ודרכו ננסה ליצור חיבור וזרימה בין שמיים לארץ, נוודא שהחוליות פתוחות ומרווחות, כלוב הצלעות גמיש ונושם, הסרעפת לא מכווצת.
שלבי הטיפול
א. נזהה את התבנית הגופנית-
ב. נבין את השפעתה על הגוף- כאן ועכשיו
ג. ננוע עם הקונפליקט ולא נגדו!
ד. נייצר אלטרנטיבה וכיוון זרימה במרחב


נשתמש בכמה טכניקות מרכזיות:
1. נתבונן (חיצונית ואנרגטית) במטופל ונזהה תבנית גופנית פתולוגית.אם ניקח לדוגמא את בית החזה שבו נמצאת נקודה CV17 ים הצ'י נוכל להתבונן בנשימה. איפה היא נתקע? איפה היא זורמת בחופשיות? איפה היא רוצה להתרחב ולא מצליחה?- נשתמש במרחב ובשדה האנרגטי כדי לאפשר תנועה חופשית של קי באיזור
2. נייצר תנועה תוך שימוש בטכניקת "אנרגיה מקרבת".לא נלך נגד הקונפליקט אלא נלך איתו ובכך במקום להעצים אותו, נמזער אותו. אם ניקח לדוגמא כתף, בה הקונפליקט הוא שהכתף רוצה ללכת למעלה ולא לרדת מטה, במקום לעשות מתיחה ולהביא את הכתף למטה בכוח, נביא אותה למעלה ואז נוריד טיפה מטה תוך כדי הרחבת התודעה.
3. מגע ממוקד באזור הכאב.נחפש נקודות של "גרגיר אורז" באזור הכאב ונשען לתוכן, לכיוון שהן לוקחות אותנו. לדוגמא, נוכל לזהות את הכיוון לפי האזור אליו מקרין הכאב. מצב הכאב אמור להשתנות ממש תוך שניות. אם הדבר לא קורה, כנראה שלא זהינו את הכיוון המדוייק אליו רוצה הקי להתשחרר...

אם תיווצר מציאות של מעבר פתוח בין שמיים לארץ, נוכל להניח כי נוצר חיבור נכון בנהם ותנועת הקי היא הרמונית, ומכילה הן גינג והן shen בכל פעימה