ביה"ס לרפואה טבעיתבית הספר לרפואה סיניתביה"ס לתרפיות מגעלימודי פסיכותרפיה הוליסטיתבית הספר לאימון הוליסטי (קואצ'ינג) ו-NLP בית הספר לקורסי המשך למטפליםחטיבת לימודי רפואה מערבית ומדעיםסגל ההוראה
טיפול בתפישת המטאיזם™קורסי הכשרה והסמכה מקצועית

בואו נדבר על
העתיד המקצועי שלכם


הצ'י המגן בכתבים סינים עתיקים / טניה אגורסקי הרצל M.Sc. Dip. Ac חלק א

 

衛氣  WEI QI "הצ'י המגן"
     
בכתבים סינים עתיקים

 

                     חלק א

   מגישה: טניה אגורסקי הרצל M.Sc. Dip. Ac

הצ'י המגן בכתבים סינים עתיקים /  טניה אגורסקי הרצל M.Sc. Dip. Ac   חלק אלאחר ניתוח היבטים שונים של התפקוד האנרגטי של גוף האדם ותיאור את הצ'י המגן מתחיל פרק 76 שלLING SHU NEI JING: הקיסר הצהוב שאל צ'י פו ואמר: "במשאלה לשמוע על אודות זרימתWEI QI ".  

WEI QI הינו נושא מורכב וקשה להבנה במחשבה המערבית. הוא נזכר במספר פרקים ב-SU WEN (NEI JING ו-LING SHU) ו-NAN JING שבהם דעות סוטרות לגביו. ננסה גם אנחנו לרדת לעמקו של הבנתWEI QI . כאשר נתבסס בעיקר על עבודתו של הרופא הצרפתי של ד"ר ז'אן מרק איסאלה J.M.Eyssalet, ובמיוחד על ספרו,La Rumeur du Dragon et l”Ordre du Tigre.

 

 צ'י QI

 הבנת מושג QI氣 במחשבה סינית עתיקה קודמת להבנת הצ'י המגן WEI QI.

 אל פי המחשבה הסינית העתיקה כל התופעות וכל התנועות ביקום (בין שמים לארץ) קשורות זה לזה. יש מקור משותף לכל התופעות ותנועות. והוא "האחד" הבלתי נתפס שאין לו שם. כל שם מעביר את המושג הבלתי נתפס הזה לעולם החומרי. התבוננות-מדיטציה היא על כן הדרך להתקרב להבנת ה"אחד". יש שמות שונים העוזרים לנו לדבר על ה"אחד". השימוש בהם היה שונה בין לאסכולות השונות במחשבה הדאויסתית.

o       האחד הגדול  TAI YI 太一
o       הפסגה הגדולה TAI JI 太極
o       הדרך  DAO  道
 o     QI  氣  כאשר אנו רוצים להבין את ה"אחדות הפועלת"..

המסורת הסינית מלמדת על שלושת האוצרות SAN BAO 三寳 שניתנו לאדם: דזינג精  JING, צ'י, שן神  SHEN. גם מושגים אלו קשים לתרגום אך הכרחיים להבנת תפקוד האדם בין שמים וארץ.

ישנם שני אופנים לכתוב QI בשפה הסינית הקלאסית ו- . הסימניות הסיניות מהוות סמלים ווזואליים להבנה של המילה העומדת מאחוריהן, שלא כמו בשפות המבוססות על הא"ב שבהן המסרים הם פונטיים. פירושה  של האידיאוגרמה QI 氣 בשפה הסינית הקלאסית לפיWeiger  שיעור מספר 98: "אדים העולים מגרגיר אורז המתבשל במים". גרגיר אורז הוא חומר אולם אדים אינם בחזקת חומר ובלתי ניתנים לאחיזה. מתרגמים לעברית את QI כ-אנרגיה, אולם QI במחשבה הסינית היא מושג רחב יותר ממושג האנרגיה במדעי הטבע. QI מתורגם גם כנשימה, אך גם כאן המושג QI רחב יותר מאשר שאיפה ונשיפה במובנם הפיזי בלבד.

                        הצ'י המגן בכתבים סינים עתיקים /  טניה אגורסקי הרצל M.Sc. Dip. Ac   חלק א
 

,QI מהווה תנועת החיים, הזינוק שלהם ותשוקתם. ,QI הוא מקור לכל תנועה, זינוק, מנוע וקצב של כל תפקוד. זוהי תנועת הנשימה, המחשבה, התחושות, התהליכים הפיזיולוגיים, תנועות הגוף, מפגש עם הסביבה. QI מיצג כל מה שמשתנה ואיננו יציב: עולה או יורד, גדל או קטן. מעגל 太極 TAI JI (יין-יאנג) מסמל באופן גרפי את QI (תנועה).

                      הצ'י המגן בכתבים סינים עתיקים /  טניה אגורסקי הרצל M.Sc. Dip. Ac   חלק א

 

חשוב להדגיש שעל אף ש-QI הוא אחד, נהוג להבחין בין סוגים שונים של QI על פי תפקודם. ההבדלים בין סוגי QI אינם בQI- עצמו אלא בכמויות וסוגים של JING, נוזלים וחומרים (צורות) המופעלים על ידו.

QI  יוצר צורות (חומר). חומר יכול לשנות את זרימת ה-QI, לשחרר אותו או לסגור אותו בתוכו. בגוף האדם  QI(יאנג-תנועה) מניע דם XUE 血 (יין - היבט חומרי של QI).

 

הדרקון והנמר 

בין ההיבטים השונים שבהם מתבטא QI בגוף האדם יש אחד המתאפיין בהזנה, בסדר, מחזוריות, חיבור והכתבת הקצב הקבוע לגוף בכל רגע. זהו הצ'י המזין הנקרא לפעמים RONG榮 ולפעמים YING 營.

                         הצ'י המגן בכתבים סינים עתיקים /  טניה אגורסקי הרצל M.Sc. Dip. Ac   חלק א

 

ההיבט הפראי של צ'י התוקף והעכור, המבטא את הקצב של שינה ויקיצה, של חימום ותנועת גוף, של תשוקה ודחף נקרא WEI QI, הצ'י המגן.

 לפי ד"ר איסאלה ניתן להמשיל צ'י באדם כדו שיח בין דרקון הרועם המביע התעוררות, פריצה החוצה ונמר השולף את ציפורניו ומסמל גבולות, סדר והתכנסות פנימה. דרקון הינו סמל של תנועת העץ, המתבטאת ככבד בגוף האדם, ונמר הינו סמל של תנועת המתכת המתבטאת כריאות.

 נמר ודרקון מסמלים את המזרח והמערב, האב והאם, ומבטאים את RONG  ו-WEI. הצ'י הוא גם דרקון וגם נמר. גם ב-RONG וגם ב-WEI יש היבטים של דרקון ונמר.

                          הצ'י המגן בכתבים סינים עתיקים /  טניה אגורסקי הרצל M.Sc. Dip. Ac   חלק א

הדרקון מסמל את ההיבט המזין של צ'י בגוף האדםRONG QI  הנותן חיים, והנמר מסמל את הסדר והקצב הקבוע של זרימתו במרידיאנים.

                                  הצ'י המגן בכתבים סינים עתיקים /  טניה אגורסקי הרצל M.Sc. Dip. Ac   חלק א

 

ההיבט של הנמר שב-WEI QI הינו הגנה על גבולות ומחזוריות זרימתו ביום ובלילה בעוד ההיבט של הדרקון בתנועתו פראי ולא מסודר.

 

האידיאוגרמה שלWEI

באידיאגגרמה 衛WEI בסינית הקלאסית לפי ד"ר איסאלה הרדיקל (שורש)  XINGמראה תנועה מחזורית. חמשת התנועות-יסודות (עץ, אש, אדמה, מתכת ומים) נקראיםWU XING  五行.  החלק הפונטי מראה שומרים מסביב לגדר של המחנה, וכך מעביר WEI衛 לנו מסר של זרימה קצבית, שמירה והגנה על גבולות.


                       הצ'י המגן בכתבים סינים עתיקים /  טניה אגורסקי הרצל M.Sc. Dip. Ac   חלק א

 

                         הצ'י המגן בכתבים סינים עתיקים /  טניה אגורסקי הרצל M.Sc. Dip. Ac   חלק א

 

הצ'י המגןWEI QI  בטקסטים קלאסיים

 

איפה נוצר  WEI QI בגוף האדם?

מקורו של הצ'י המגן במחמם התחתון. בספר  LING SHU פרק  18 המתאר את המחמם המשולש ומוצאים התייחסות ל- WEI QI ובעיקר משפט מפתח לגבי מקום היווצרות WEI QI בגוף:

 "אנרגיה מזינה YING營 יוצאת ממחמם אמצעי, אנרגיה הגנתית WEI 衛 יוצאת ממחמם תחתון".

איברים הקשורים למחמם התחתון הינם כליות (יין ויאנג) וכבד המייצג את תנועת העץ בגוף. שורשים של כבד במחמם התחתון, במחמם האמצעי הוא תורם לעיכול, לפעילות איבר הטחול,  כבד מסייע לטחול לעלות את הצי' המזין ונוזלים צלולים המופקים מן האוכל למחמם העליון. הדופק של הכבד מרגישים במחמם האמצעי אך לדופק של כליה יאנג במחמם התחתון יש קשר עם כבד. ברפואה סינית הבנה זו תעזור למטפל לשים דגש על חיזוק הכליות והכבד כאשר הגנות הגוף חלשות.

 

                                       הצ'י המגן בכתבים סינים עתיקים /  טניה אגורסקי הרצל M.Sc. Dip. Ac   חלק א

 

מיהו  WEI QI?

בפרקים שונים NAN JING מנסה להבין הבדלים בין הצ'י המגן והמזין, פרק 30 של NAN JING מתאר הצ'י המגן כעכור ZHOU יחסית לצ'י המזין שטבעו צלולQING , וזאת ההתאמה לציטוט הקודם. המחמם העליון הינו צלול והמחמם התחתון עכור. בספר SU WEN פרק 43  מתואר WEI QI  כפראי, ובכך תואם את אופיו העכור.

 

NAN JING פרק 30  

"אדם מקבל QI 氣 מדגנים (מזון).

מזון מגיע לקיבה וממשיך לחמשת האיברים ZANG וששת האיברים החלולים FU. כל  ZANG וכל-FU מקבל את ה-QI (מהמזון).

ההיבט הצלול QING  (של המזון) נקרא המזין  榮 RONG, וההיבט העכור ZHOU  נקרא המגן  衛 WEI.

RONG זורם בתוך המרידיאנים,  WEI זורם מחוץ למרידאנים.

הצ'י המזין זורם במעגל אינסופי ומבצע 50 סיבובים (בגוף), ואז הוא חוזר לאיחוד הגדול.

יין ויאנג חוזרים זה בעקבות זה בזרימתם המחזורית האינסופית, לכן יודעים ש RONG  ו-WEI עוקבים אחד אחרי רעהו."

צלול הינו ההיבט של צ'י עולה, קל לספיגה ובעל אופי יאנג. עכור יורד ובעל אופי יין. הגנת הגוף עכורה. התיאור אופיו העכור של WEI QI מפורט בפרק 43 של  SU WEN.

 

SU WEN פרק 43

" WEI QI הינו צ'י פראי של המזון (מים ודגנים), כלומר צ'י אלים, מהיר, מחליק וחותך, שאינו יכול לחדור לכלי הדם. אזי  WEI QI זורם בתוך העור ובמרווחים שבבשר, מעלה אדים לקרומי הסרעפת ומתפזר בבית החזה ובבטן".

זהו תיאור של היבט דרקון (פראי, מהיר, אלים) ושל היבט הנמר (חותך). הבנה של זרימה פראית של WEI QI נותנת הבנה לאלרגיות ולמחלות שונות של המערכת החיסון.

הצ'י המגן בכתבים סינים עתיקים /  טניה אגורסקי הרצל M.Sc. Dip. Ac   חלק א

קשר בין WEI QI ואיבר הריאות

הגדרנו את WEI QI כפראי, עכור ונוצר במחמם התחתון. תכונות אלו הקושרות אותו לאיבר הכבד, זהו ההיבט הדרקון של WEI QI. ריאות הינן האיבר העוסק בסדר, ניקיון ובפיזור הצלול (RONG QI) במרידיאנים. תיאור הקשר בין ריאות ו-WEI נמצא ב-NAN JING בפרקים 32 ו-35 העוסקים במחמם העליון לב-ראיות.


NAN JING פרק 32

"חמשת ZANG דומים ורק לב וריאות נמצאים מעל הסרעפת.  מדוע זה כך?

אכן לב עושה דםXUE , ריאות עושות ?צ'י QI . דם מזין וצ'י מגן.

ביחד דם וצ'י עוקבים זה אחרי זה למעלה ולמטה. נאמר ש- RONG ו-WEI זורמים ב- JING LUO. מאחר יש זרימה ב-JING LUO , הצ'י המזין YING זורם כלפי המרחב החיצון בתנועה מעגלית. לכן הלב והריאות ממוקמים מעל לסרעפת."

הצ'י המגן בכתבים סינים עתיקים /  טניה אגורסקי הרצל M.Sc. Dip. Ac   חלק א 

לב קשור לדם וריאות לצ'י בכללותו. בטקסט הצ'י המזין נקרא גם RONG וגם YING. אך למה הוא קושר את הריאות לתפקיד ההגנה?

הטקסט ממשיך ומסביר את ההיבט הצלול של הגוף (מעל הסרעפת) ומדגיש את ההבדל בין לב וריאות, בין דם/הזנה וצ'י/הגנה. בהשוואת ZANG שונים להנהגת מדינה, הרי המחמם העליון מהווה רשות מחליטה (מחוקקת) של הגוף. אבירים מתחת לסרעפת עוסקים בעכור. הכבד והטחול הם הרשות המבצעת, והכליות הם הרשות הכלכלית (שומרי האוצר JING    המולד). לב הקיסר מפקח על הזנה דרך המחמם המשולש, והריאות נושאות התואר ראש שממשלה עוסקים בסדר והגנה (שיטת המקל והגזר). הדגשה של מעלה ומטה (צלול ועכור) אנו פוגשים בפרק 35 של  NAN JING.

 

NAN JING פרק 35

"בספר נאמר שלב הוא הזנה (או הצ'י המזין RONG) בעוד שריאות הן הגנה. הלב והריאות מתקשרים עם YANG QI ומזרימים אותו. לפיכך משכנם נמצא למעלה."

תקשורת טובה בין הקיסר-לב וראש הממשלה ריאות מהווים ניהול מוצלח של הצ'י יאנג, הצי עובר בגוף האדם.

 

כיצד זורם WEI QI?

כאמור בספר  SU WEN פרק 43  מודגש ש-WEI QI איננו חודר לכלי הדם וזורם בתוך העור, בשר, בית החזה ובטן. והוא איננו קשור להזנת הגוף. ב-LING  SHU פרק 52 נאמר שהצ'י המגן איננו זורם במרידיאנים. ופרק 18 מאבחן הבדל בין זרימתו במשך היום ובמשך הלילה.

 

LING SHU פרק  18

 “צ'י מזין YING 營 נמצא בתוך המובילים (כלי הדם), בעוד שצ'י מגן WEI 衛 נמצא מחוץ למובילים. הצ'י המגן WEI 衛 מבצע 25 מחזורים ביין ו-25 מחזורים ביאנג. כל מחזור מתחלק לחלקיו על פי יום ולילה. כאשר WEI QI מגיע ליאנג מתקיימת פעילות, כאשר WEI QI מגיע ליין יש מנוחה.”

הטקסט אינו מסביר מהם המחזורים האלה. הסבר מדויק יותר נמצא ב--LING SHU פרק 76.

 

LING SHU פרק 52

"צ'י בתוך הגוף זורם בחמשת אברי זאנג, ומחוץ לגוף קשור לפעילות הגפיים והמפרקים. צ'י המגןWEI  מהווה את ההיבט החיצוני של צ'י ואיננו זורם במרידיאנים. ההיבט הפנימי של צ'י הזורם במרידיאנים נקרא הצ'י המזיןYING . יין ויאנג עוקבים אחד אחרי השני, פנימי וחיצוני שזורים יחד כמו מעגל אינסופי".

הצ'י המגן בכתבים סינים עתיקים /  טניה אגורסקי הרצל M.Sc. Dip. Ac   חלק א

 

 

 

הציטוט מסביר את ההבדל בזרימה בין WEI QI הזורם מחוץ למרידיאנים וצ'י המזין המתועל למסלולים קבועים בגוף.

LING SHU פרק 47 משווה בין תפקוד של RONG QI הזורם במרידיאנים ומניע דם בכלי הדם ו-WEI QI הזורם ללא מסלולים מוגדרים.

 

LING SHU פרק 47

"מרידיאנים וכלי דם מזרימים דם וצ'י ומזינים את יין ויאנג, מלחלחים גידים ועצמות ומאפשרים תפקוד הפרקים. (מחסומי הפרקים).

WEI QI, מחמם את הרווחים בבשר, ממלא עור, מלחלח את נקבוביות העור, ומנהל את פתיחתן וסגירתן."

 

ניתן לראות ב-LING SHU פרק 47 ובפרק 43 ב-SU WEN (למעלה) תיאור הקושרWEI QI  לתפקוד של JING JIN מובילים (מרידיאנים) של גידים ושרירים וויסות קור וחום בגוף. לכן WEI QI קשור לתנועת שרירים, לקואורדינציה ולתנועת הגוף, לטונוס השרירים,

כאשר מאזנים את הגוף דרך הנקודות העתיקות WU SHU XUE, נקודות JING-באר מזמינות הגעה של אנרגיה הגנתית WEI QI למובילם של הגידים והשרירים, וחיזוק נקודות SHU/YUAN מפעיל WEI QI המסלק את האנרגיה המזיקה.

 

LING SHU פרק 76

הוא הארוך והמורכב ביותר בספר. כל הציטוטים וכל שנאמר בפרקים הקודמים אינם אלא הקדמה להבנת פרק זה, ולכן הקדיש לו את המאמר הבא בסדרה. פרק 76 דן על זרימה המחזורית שלWEI QI  בשכבות יאנג במשך היום ועל זרימתו ב-ZANG במשך הלילה לפי חוק הבקרהKE CYCLE . הפרק הזה מאפשר הבנה המתעמקת בנושא של השינה והחלומות.

 

זרימת WEI QI  בגוף לפי NEI JING

 

 SU WEN 43  איננו חודר לכלי הדם. בתוך העור ובמרווחים שבבשר, מעלה אדים לקרומי הסרעפת ומתפזר בבית החזה ובבטן. 
LING SHU 18
 
לא זורם במובילים, מבצע 25 מחזורים ביין ו-25 מחזורים ביאנג. 
LING SHU 53   בתוך הגוף בחמשת הזאנג, ומחוץ לגוף קשור לפעילות הגפיים והמפרקים. מהווה את ההיבט החיצוני של צ'י ואיננו זורם במרידיאנים. 
LING SHU 47   מחמם את הרווחים בבשר, ממלא עור, מלחלח נקבוביות העור, ומנהל את פתיחתן וסגירתן. 

 

סיכום

WEI QI הינו צ'י המגן במשך היום על הגוף נגד צ'י מזיק חיצוני בהתאם לשינויי צ'י השמים, ובלילה, במהלך השינה, הוא מנקה איברים פנימיים ZANG 臟 וגורם לחלומות (LING SHU פרק 76).

אין ל-WEI QI מסלול קבוע, היות והוא שומר ומגן גבולות ומתנהג באופן פראי, אלים וזריז.

 WEI QI מניע נוזלים JIN אל פני שטח הגוף, קשור לקואורדינציה ותנועת הגוף, לטונוס השרירים, לפעילותJING JIN .

WEI QI נוצר מחמם התחתון. אביר הכבד, אלוף הצבא, מפקד ומזרים אותו בגידים ושירים. מחמם התחתון קשור לפחד ודחף לכן ניתן לקשור אתWEI    QI לתשוקות ולמיניות.

חלק עליון של הגוף, בית החזה מהווה הצלול QING בגוף, המקור לצ'י הלולו המזין.

 WEI QI נוצר בעכור, במחמם התחתון משאריות של מים ודגנים שנשארו בגוף. צבא בטבעו איננו טהור. לכן הוא בעל אופי עכור (מורכב).

כאשר מתייחסים ל"פיקוח העליון" לב הקיסר קשור לדם וריאותראש הממשלה קשורות לכל הצ'י, כולל הצ'י המגן.


ביבליוגרפיה: 

La Rumeur du Dragon et l”Ordre du Tigre . / Eyssalet J.M.

 Guy Tredaniel. Paris. 1999

 

Monte des Nuages Descente des Pluies / Eyssalet J.M.

 Guy Tredaniel. Paris. 1998

 

SHEN ou L'Instant Createur/ Eyssalet J.M.   Guy  Tredaniel. Paris. 1990

 

Chinese Characters/.Wieger L Paragon Book Reprint corp, N.Y 1965

 

Heart Master. Triple Heater. Larre C,. Rochat de la Vallee E ,Monkey Press. Ricci Institiute 1992

 

NEI JING ,www. chinapage. Com

 

NAN JING ,www. chinapage. com

 

קראו עוד על לימודי רפואה סינית