ביה"ס לרפואה טבעיתבית הספר לרפואה סיניתביה"ס לתרפיות מגעלימודי פסיכותרפיה הוליסטיתבית הספר לאימון הוליסטי (קואצ'ינג) ו-NLP בית הספר לקורסי המשך למטפליםחטיבת לימודי רפואה מערבית ומדעיםסגל ההוראה
טיפול בתפישת המטאיזם™קורסי הכשרה והסמכה מקצועית

בואו נדבר על
העתיד המקצועי שלכם


הילדים המיוחדים שלי


הילדים המיוחדים שלי

מאת: אפרת ארנון

שמי אפרת ארנון. אני מורה לרפלקסולוגיה במכללת רידמן, ומטפלת ברפלקסולוגיה ובשיטת בואן בקליניקה הפרטית שלי ברמת גן. במקצועי הקודם אני מדריכת טיולים ומטפלת בתחום הרפואה המשלימה מזה כעשר שנים. הילדים המיוחדים שלי 

בילדים אוטיסטים התחלתי לטפל כאשר אני כבר עם ניסיון רב בטיפולים עם ילדים היפר אקטיביים.

נחשפתי לעולם חדש ומאתגר עבורי כמטפלת, נשאבתי לתוכו, וכיום אני מוכנה לוותר על כל המטופלים האחרים ולטפל רק בילדים המיוחדים האלה. ההתחלה הייתה מעניינת מאוד. תהיתי כיצד ייוצר הקשר ביני לביניהם. זה קרה בהדרגה. כיום הקשר שלי איתם הוא קשר של חיבוקים ונשיקות ושמחה גדולה מצידם להגיע לטיפולים. אני מחכה להם כל שבוע. אני מוצאת את עצמי מועשרת באנרגיות ומסופקת הן רגשית והן מקצועית באופן שלא הכרתי עד כה בקליניקה. יכולות האמפתיה שלי כמטפלת קיבלו מימד שונה לחלוטין. אני מודה להם על כל טיפול וטיפול.

מבחינה מקצועית:

רפלקסולוגיה מהי:

המילה רפלקסולוגיה מתייחסת לשתי משמעויות:
רפלקשן - השתקפות (השתקפות אברי הגוף בכפות הרגליים)
רפלקס - תגובה (תגובת האיבר עצמו לטיפול דרך כפות הרגליים)
לוגיה מדע,ידע, חקר

הרעיון, ככל שידוע, יושם לראשונה במצרים העתיקה, שם השתמשו בלחיצות שונות בכפות הרגליים לצורך עזרה בלידה וכן להרגעות. לאחר מכן ניתן למצוא עדויות ללחיצות במזרח בעיקר בהודו ובסין.

השיטה התפתחה והפכה להיות מה שהיא היום רק לאחר מלחמת העולם הראשונה, כאשר רופא בשם ד"ר פיצג'רלד, שטיפל בפצועי מלחמה גילה, שכשהיה שם אטבי כביסה על אחת האצבעות, היה אזור הפציעה בגוף מגיב וכואב פחות. הוא הבין שיש קשר בין נקודות בכפות הרגליים לבין איברים בגוף, וכך החל למפות את האיברים על פני כפות הרגליים.

כיום משמשת השיטה לאבחון, הרגעה וטיפול תוך כדי מגע מסוגים שונים בנקודות מסוימות בכפות הרגליים. כמו כן, משמשת הרפלקסולוגיה כרפואה משלימה לרפואה המערבית. יש לציין שהרפלקסולוגיה יעילה ושימושית לטיפול גם בכפות הידיים. כאשר אני מתבוננת בכפות רגליים של מטופלים, אני יכולה לזהות חוסר איזון כזה או אחר, פיזי ו/או רגשי. כך אני יכולה למשל להבין ולטפל בהליכת חלק מהילדים על קצות האצבעות מבלי לדרוך כמעט בכלל על העקבים. למעשה, מראה הדריכה הזו, ברפלקסולוגיה, על חיבור חסר לקרקע (תרתי משמע).

 

שיטת בואן מהי:

טכניקת בואן הינה שיטת טיפול במגע המורכבת ממערכת של תנועות גלגול עדינות ומדויקות שעוברות לרוחב שרירים, גידים, עצבים ורקמות. התנועות מבוצעות בעזרת האגודלים והאצבעות תוך הפעלת לחץ קל ועדין, לא חזק ולא פולשני. הטכניקה הינה הוליסטית, טבעית ומעוררת את מנגנון הריפוי הטבעי של הגוף. היא משפיעה על מערכת העצבים האוטונומית של הגוף ובכך מאזנת וממריצה את זרימת האנרגיה בגוף ומאפשרת לו להגיע לרגיעה כללית. במצב זה מתחיל תהליך הריפוי וההחלמה של הגוף ממחלות שונות, פציעות, כאבים כרוניים ואקוטיים ובעיות שונות (כמו לחץ, מתח, חרדה).

הטיפול מבוסס על רצף של סדרות המורכבות כל אחת ממספר תנועות ספציפיות. סדרות אלה נקראות הליכים (פרוצדורות). כל סידרת תנועות פונה לבעיה מסוימת אחת או יותר. טכניקת בואן יעילה משום שהיא משחררת אנרגיה חסומה בתוך הגוף. אנרגיה חסומה  עלולה לגרום למתח בשרירים.

תנועות בואן משחררות את המתח מהשרירים ומאפשרות הפצה מחדש של הדם התקוע באותם שרירים לכל הגוף. כמו כן כל תנועה מתנועות בואן משפיעה בצורה עמוקה על הרקמות הרכות תוך הרגעת המתח בשרירים והרגעת הלחץ והמתח בגוף. תהליך הרפיה זה מגדיל את הסירקולציה של הדם ונוזל הלימפה ומעודד אספקה של עצבים בריאים יותר לגוף. כך מתאפשר לגוף להיות בריא יותר. זרם הדם ונוזל הלימפה חיוניים משום שהדם נושא חומרים מזינים ומינרלים שונים שהגוף זקוק להם כדי להישאר בריא ונוזל הלימפה מסלק רעלים ומזהמים מהגוף.  יחד הם מאפשרים לגוף להיות בריא יותר וגוף בריא יכול לסלק בקטריות ומזהמים הגורמים למחלות. (באדיבות דנה חנני www.bowenisrael.com ).
 

למעשה, בטיפול הפיזי הניתן, אני נוגעת באופן עדין בנקודות מסוימות בגוף לפי שיטת בואן, כאשר אין צורך להסיר את הבגדים, ובנקודות מסוימות בכפות הרגליים לפי הרפלקסולוגיה. כאן יש צורך להסיר את הגרביים מעל כפות הרגליים. אני משלבת בין שתי שיטות הטיפול כאשר אני עושה הפרדה בנושאי הטיפול. למשל, נושא הרטבות יתחיל עם טיפול בשיטת בואן, ויקבל חיזוק דרך הרפלקסולוגיה. נושא ביטוי והגייה, יתחיל בטיפול דרך הרפלקסולוגיה ואז אשלב את שיטת בואן. כאשר אני רואה את המטופל ושומעת מההורים במה רוצים הם שאטפל, אני מחליטה במה להתחיל. ישנם ילדים, אשר המגע הבטוח והנעים בכפות הרגליים מרגיע אותם ואז אני יכולה לשלב את שיטת בואן. ישנם ילדים אשר מפחדים לעלות על מיטת הטיפולים, ואז אתחיל לטפל בשיטת בואן העדינה, אשר בעת הטיפול ניתן לשבת, לעמוד או  לשהות בכל תנוחה אחרת. כאשר הם נרגעים ומסכימים לעלות על המיטה אני עוברת לרפלקסולוגיה, שבה אני צריכה את כפות הרגליים פנויות לטיפול.

הטיפולים עוזרים בנושאים הבאים :

1. הרגעות

2. חריקת שיניים

3. הרטבות (לילה/יום)

4. יציבה/ זקיפות גב/ דריכה על העקבים

5. איכות שינה

6. הגיה

7. חיבור מילים למשפטים

8. יכולת לשתף פעולה לאורך זמן בדרך כלל 45 דקות

9. ועוד נושאים

 

מלכתחילה, היה לי ברור שאיני מטפלת באוטיזם. אני מטפלת בילדים אוטיסטים. הטיפול, מטרתו לשפר את איכות החיים של הילדים ומתוך כך את איכות החיים של המשפחה כולה.

שיתוף הפעולה הבסיסי והתקשורת הראשונית נעשית עם ההורים. את המידע על הנושאים הרצויים לשיפור אני מקבלת מהם. במהלך הטיפולים אני מסבירה כל צעד שאני עושה לילד המטופל ומבקשת ממנו אישור. עד שלא מתקבל אישור בדרך כזו או אחרת הנהון בראש, השמת היד שלי על אזור הטיפול וכד', אני לא ממשיכה בטיפול. כאשר המטופל מושך את ידו או רגלו מתוך ידי, אני מבינה "שמספיק להיום" והטיפול מסתיים. אני גם יודעת, שלשנות סדר של תנועות ומגע קשה להם. לכן אני משתדלת לא לשנות את ההליכים ולהיות קבועה בעבודתי וכך אני נהנית לראות אותם מכינים את גופם כבר לתנועה הבאה ויודעים מיד מה אני רוצה מהם כמטפלת.

כאשר מתרחש משהו במהלך הטיפול אשר אינו קשור לטיפול כמו בכי או קפיצה ממיטת הטיפולים על מנת לגעת במשהו עכשיו וכד', אני מאפשרת למלווה של הילד (בין אם אלה אחד ההורים או אחד המטפלים) להתערב ולהתנהל עם הילד. איני נוהגת כך עם מטופלים אחרים. במקרה הזה, אני בהחלט מבינה, שיש למלווה יתרון רב בכך שהוא מכיר את הילד ומכיר אופציות התנהלות איתו אשר יכולות לעזור באותו רגע. הילדים אשר נמצאים אצלי כבר זמן רב, למדו להישמע לי ולבקשותיי וכבר כמעט שאיני נזקקת לעזרת המלווים.

במהלך הטיפולים, אני מלמדת את ההורים ו/או את אחד המטפלים האחרים של הילד המטופל, מספר תנועות ותרגילים לטיפול בבית. בדרך כלל תהיינה התנועות קשורות להרגעות. העבודה עם הילד בבית לא מפריעה למהלך הטיפולי אצלי. להפך. רק מוסיפה. מדי טיפול, אני מתעדכנת על ידי המלווה של הילד המטופל במצב הנושאים המטופלים ובכלל. שיתוף הפעולה ביני לבין הצוות המטפל הוא ערך מוסף לטיפול ומאפשר לי מידע ויכולת להוסיף או לתת דגש לנושא מסוים. כמו כן, אני משתפת את ההורים בכל שינוי אשר אני רואה (בסימנים בכפות הרגליים) או חשה במהלך הטיפולים.

הטיפולים נערכים בדרך כלל פעם בשבוע. חשיבות ההתמדה והעקביות היא ראשונה במעלה. התוצאות, נראות לעין. אני כמטפלת אגב, מתרגשת הרבה יותר מכל הצלחה ושינוי אצל הילדים מאשר במטופלים האחרים שטיפלתי בהם.

 

* כל המאמר כתוב בלשון זכר במכוון. בין המטופלים ישנם גם ילדות וגם ילדים.