בואו נדבר על
העתיד המקצועי שלכם


מרצת החודש: מיכל אפרת


הכירו את מיכל אפרת

לאחר שסיימה  תואר ראשון ושני בטכניון בהנדסת מזון ובחקר השפעת התזונה על הגוף בהצטיינות, הייתה דרכה האקדמית והמקצועית של מיכל סלולה לפניה. במקום זאת החליטה מיכל להתחיל שוב מבראשית וללמוד תזונה קלינית כדי לטפל ולגעת באנשים. בינתיים התחילה ללמד במכללת רידמן ואנחנו הרווחנו מרצה נהדרת ומוערכת


מרצת החודש: מיכל אפרת

מיכל אפרת, בת 29, מתגוררת בתל אביב. בגילה הצעיר היא כבר מחזיקה בתארים המקצועיים הבאים: מהנדסת מזון וביוטכנולוגיה, בעלת תואר שני במדעי הרפואה ובימים אלו לקראת סיום תואר נוסף בתזונה קלינית. על מיכל ניתן לומר כי היא סטודנטית סדרתית... דרכה באקדמיה החלה בשנת 2002 בלימודי הנדסת ביוטכנולוגיה ומזון בטכניון, אותם סיימה בהצטיינות. במהלך התואר הראשון סיימה מיכל במקביל קורס מאמנים בוינגייט, ואז על מנת להעמיק את ידיעותיה בתחום התזונה החליטה להמשיך לתואר שני במדעי הרפואה בטכניון, במהלכו חקרה כיצד משפיעה התזונה על גופינו ובאילו מנגנונים מולקולריים זה מתבצע.

התובנה של מיכל בעקבות המחקר הייתה שהאמרה you are what you eat – באמת נכונה, לתזונה יש כוח גדול במניעה וטיפול במחלות ומה שיפה בכך הוא שהדבר מוכח מבחינה מדעית. את התובנה הזו, שאותה מכנה מיכל  "האמת שלי" היא מחזיקה עד היום ואותה היא מנסה להעביר לסטודנטים שלה.

לאחר שסיימה גם את התואר השני בהצטיינות, הייתה דרכה של מיכל סלולה לפניה, הן באקדמיה כדוקטורנטית המבצעת מחקר בסיסי והן כמהנדסת מזון- מקצוע מכובד ורווחי. למורת רוחם של הסובבים אותה- משפחה וחברים החליטה מיכל לסטות מהמסלול הידוע ולהקשיב ללבה: " לאחר שסיימתי תואר שני עמדתי בפני צומת דרכים", מספרת מיכל, " הבנתי שמשהו חסר לי.  עדיין רציתי להמשיך ולעסוק במדע , אבל גם רציתי לטפל ולעבוד מול אנשים וכמובן לבצע אינטגרציה של כל מה שלמדתי לפני כן..." לאחר שנה נרשמה מיכל לתואר ראשון נוסף בתזונה קלינית באוניברסיטה העברית ובימים אלו היא לקראת סיומו. "קיבלתי הרבה התנגדויות מהסביבה", מספרת מיכל, "מהנדס עושה יותר כסף, בוודאי אם יש לו דוקטורט, והנה אני חוזרת אחורה ועושה תואר ראשון נוסף...אך מבחינתי זוהי ירידה לצורך עלייה ואני מאד שלמה עם הבחירה שלי."|

לפני כשנתיים החלה מיכל  ללמד במכללת רידמן. "הרגשתי ששק הידע שצברתי במהלך הלימודים שלי כבר גדול מספיק, וחשבתי שיהיה לי נכון ונחמד ללמד קהל של מטפלים שיוכלו לסייע בחיי היום יום שלהם בעזרת הידע שלי. בנוסף היו לי זיכרונות מאוד חיוביים מהתקופה בה תרגלתי סטודנטים בטכניון". הקורס הראשון שלימדה מיכל היה "מבוא למדעי החיים", קורס השייך לתחום הרפואה המערבית ונחשב לקורס הבסיסי ביותר, במרכזו כימיה וביוכימיה. "כדי להפוך את החומר נגיש לסטודנטים אני מנסה לקשור אותו כל הזמן לחיי היום יום שלנו." הרבה סטודנטים שמספרים שהייתה להם טראומה מלימודי הכימיה בתיכון מתחברים לחומר בעזרת שפע הדוגמאות שמיכל מביאה לכיתה וצולחים את הקורס בהצלחה. כך גם בקורסים "תעשיות מזון"  ו"מבוא לתזונה נבונה" – "אני מביאה לכיתה גם הרבה קישורים למחלות שכיחות וגם לתופעות שקורות לנו במטבח- מדוע למשל עוגה שאני אופה במיקרו לא משחימה? או למה דברים שכביכול עושים רושם כ"בריאים" הרבה פעמים דווקא פוגעים בבריאותנו. ניפוץ מיתוסים הופך למצרך שכיח.  הסטודנטים מאד אוהבים את זה ושואלים שאלות. כשהסטודנטים שואלים שאלות בכיתה, אני יודעת שהם "איתי", ולכן אני אוהבת להקדיש לכך זמן".

לאחר שקבלה משובים מצוינים מהסטודנטים המשיכה מיכל לשנה השנייה כמרצה לקורסים נוספים: "היבטים בתעשיות מזון", "מבוא לתזונה נבונה". גם בקורסים אלו קבלה מיכל משובים מעולים. "עם הזמן  אני מרגישה יותר ויותר מאוקלמת, אני מאמינה שכל מי שמחזיק בידע, עליו לשמש כצינור שמעביר את הידע הלאה, מן סוג של חוק שימור אנרגיה מבחינתי. אני מביאה לכיתה מחקרים ומציגה גם כאלו שהרבה פעמים סותרים את הדעה הרווחת- חשוב לי להביא את האמת המדעית. חשוב לי שהסטודנטים לא רק ילמדו אלא שבנוסף ילמדו איך לחשוב בצורה מדעית ולהיות עצמאיים, לכן אני משתדלת לגרות את הסקרנות שלהם ושולחת אותם לאינטרנט (לאתרים מקצועיים כמובן..) ולספרות על מנת לחפש בעצמם את התשובות ולהרחיב את ידיעותיהם ככל הניתן. חשוב להבין שמדע התזונה כל הזמן מתפתח ומשתדרג ומי שלא עומד בקצב ומתעדכן, פשוט נשאר מאחור."

הרקע המדעי העשיר של מיכל מאפשר לה לשלב את התכנים המדעיים הן בתור מרצה והן בעולם הטיפולי, ובעתיד הקרוב היא מתכננת להיות מטפלת בעצמה.

 נאחל למיכל שתצליח כמטפלת לא פחות מהצלחתה כמרצה!